vad tycker ni jag ska välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
S

sinner

spånar helt fritt nu, bara så ni vet det... har köpt mig ett NF sto, helt underbar såklart!
139cm, ganska grov, långlinjerad och med en ganska kort och tråkig trav:crazy:

nästa vår, om allt vill sig väl, ska jag betäcka denna dam. och nu funderar jag på med vad.
vill inte ha ren NF, åtminstone inte med dom hingstana jag har tittat på.
ut vill jag ha en ganska grov och kortryggad ponny mellan 135 och 145 cm..
alltså..inte kallblodsgrov nu, utan mer hmmm... viktbärande?:idea:

fast psyket är viktigast. alltid. hennes är kanon..

nån som har tips på en ras? eller en hinst??:banana:

Sv: vad tycker ni jag ska välja?

Vi har en väldigt fin häst som är 75% NF och 25% Engelskt fullblod.
38lu3ip7t9f1u7hqby47td4ncoct0jo

Jag hade nog letat efter en hingst godkänd för Svensk Ridponny med Engelskt fullblod i.
Denna är ue.Son of a Gun xx uee:Moderne xx
En underbar häst att äga och skulle vi vilja sälja så finns det en kö med köpare:) men sälja blir nog inte aktuellt:eek:

Kolla på Magic Dancer H RP 152, han är fin på bilderna, men jag vet inget om honom så det bara ett tips.

spånar helt fritt nu, bara så ni vet det... har köpt mig ett NF sto, helt underbar såklart!
139cm, ganska grov, långlinjerad och med en ganska kort och tråkig trav:crazy:

nästa vår, om allt vill sig väl, ska jag betäcka denna dam. och nu funderar jag på med vad.
vill inte ha ren NF, åtminstone inte med dom hingstana jag har tittat på.
ut vill jag ha en ganska grov och kortryggad ponny mellan 135 och 145 cm..
alltså..inte kallblodsgrov nu, utan mer hmmm... viktbärande?:idea:

fast psyket är viktigast. alltid. hennes är kanon..

nån som har tips på en ras? eller en hinst??:banana:

Helt otroligt. Skulle kunna vara beskrivningen på den NF som jag fick på halsen i början på sommaren. Jag tänkte betäcka henne med vår cobhingst men valde att skicka henne till tävlingsryttare i stället. Cob tror jag annars kunde vara något.

Men blir den då inte troligen lite väl grov...iaf i min värld (fast nu var det ju inte jag som skulle ha hästen:o). Men annars är ju cobbar väldigt trevliga hästar:love::love:
Annars blir den ju hyfsat viktbärnade och grov om man använder renrasig NF.
Usch vad det är svårt att tycka, jag tror man får gå på sin egen känsla

jag funderar på polsk arab... grannen har en avelshingst som är reggad för alla raser, helpolsk e:Medalj.(info någon?)
han skulle säkert kunna tillföra en del i steget, men jag är rädd att det blir en ganska lång ponny...
fast tempramentet är ju kanon på honom...
och det är nära och bra:D

Här kommer en bild på arab / welsh ponny av cobtyp.
Hingst 1 år.

Han är väldigt ädel och fin :)

Revansch2.jpg

han var fin...hade inte trott att det var en åring....
ingen som har koll på arab aveln?? vore kul med info om medalj...

Jag var på hingstvisningen i strängnäs i år.
Såg både Medalj och hans son Mayoor Bay där :love::love:
Riktigt fina. Medalj blev publikfavorit medan hans son kom två.

Vad vill du veta om Medalj? Hon har ju gått ner mkt i pris nu när han är äldre. Jag skulle inte ha något emot att betäcka med honom. Men i år stog han alldeles för långt bort då mitt sto har föl vid sidan så planerat var att vi skulle betäcka med hans son istället i år.
Dock blev det inte så pga att mitt sto hade extrema eftervärkar efter fölningen och ovanpå det fick en infektion. Och sedan fick fölungen en fraktur på kotbenet så det var helt enkelt inte vårat år.

Men vi ser framemot nästa år :)

Vi har en väldigt fin häst som är 75% NF och 25% Engelskt fullblod.
38lu3ip7t9f1u7hqby47td4ncoct0jo

Jag hade nog letat efter en hingst godkänd för Svensk Ridponny med Engelskt fullblod i.
Denna är ue.Son of a Gun xx uee:Moderne xx
En underbar häst att äga och skulle vi vilja sälja så finns det en kö med köpare:) men sälja blir nog inte aktuellt:eek:

Fast då har ni ju ungefär det bästa som går att få i fullblodsväg i svensk ponnyavel. Får jag gissa att den hoppar bra?;)

Jag skulle satsa på en renrasig New Forest - och betäcka med någon NF-hingst... dock har jag urdålig koll på NF så jag kan inte rekommendera någon :angel: :)

Om du vill ha en grövre ponny så ger Thor http://www.newforest.se/hingstthor.asp lite grövre avkommor han är renrasig Newforest. Har en årsföl efter Jazz KL det kommer nog bli en snygging med bra gångarter.. fast en lättare typ

Fast det vet jag inte om det stämmer helt.
Jag har haft en Thoravkomma hos mig om var liten o klen. Ingen direkt rejäl benstomme där inte. Mamman var lite grövre och likaså storasystern e F.Dali.
jardis.jpg

Thor är annars en vacker och mkt ridbar ponny som säket passar bättre än till modern till ovanstående 2 åring.

Jag var på hingstvisningen i strängnäs i år.
Såg både Medalj och hans son Mayoor Bay där :love::love:
Riktigt fina. Medalj blev publikfavorit medan hans son kom två.

Vad vill du veta om Medalj? Hon har ju gått ner mkt i pris nu när han är äldre. Jag skulle inte ha något emot att betäcka med honom. Men i år stog han alldeles för långt bort då mitt sto har föl vid sidan så planerat var att vi skulle betäcka med hans son istället i år.
Dock blev det inte så pga att mitt sto hade extrema eftervärkar efter fölningen och ovanpå det fick en infektion. Och sedan fick fölungen en fraktur på kotbenet så det var helt enkelt inte vårat år.

Men vi ser framemot nästa år :)

oj vilken otur du haft då!!
jag tänkte inte direkt på medalj, utan på en av han söner, som jag har som granne...
supertrevlig att ha å göra med, och ett underbart steg..
men jag vet inte... är rädd att avkomman blir tanig...och lång, vilket jag inte vill..

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 354
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka