Vad tycker ni jag ska kleta på hans ben?

Sv: Vad tycker ni jag ska kleta på hans ben?

Som jag skrev tidigare, har jag inte tillgång till någon slang elelr så i stallet så jag kan kyla hans ben. Därför valde jag nu kylbalsam.

På min tävlingstravare har jag speedway på frambenen med bandage på, och BoT bak pga av att hon är sårig bak. Jag gillar speedway skarpt!

Jag och alla jag känner lindar efter användning med liniment. Oavsett om det är spedway, Leg Paint eller något annat. Dessa liniment är så milda i sig att endast en mycket känslig häst får reaktioner av det. De reaktioner som kan bli är hudflagor. De är inte farliga alls. Många tror att det är frågan om blistring men då lär man nog få doppa benen i dessa liniment...
Skillnaden är ju också att man använder detta i tre dagar på rad, inte mer, och gör detta vid behov. T ex när hästen haft en lite tuffare tävlings/träningsperiod. På en häst som är allmänt sliten kan man med fördel upprepa behandlingen var 2-3 vecka som jag skrev tidigare.
Min erfarenhet av bandage eller inte bandage är att det blir för liten effekt utan och då är det ju lite lönt att ens ha på nåt överhuvudtaget. Dessa liniment ska ju heller inte masseras in utan bara borstas på.

Tack för svaret!:bow:
Liniment visste jag att man kunde bandagera efter men just Legpaint fick jag absolut inte bandagera efter då jag använde det till min ponny. Vet egentligen inte varför jag inte skulle göra det..:confused: Men det var ju som sagt ca 12 år sedan och jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa som rekomendera det åt mig.

Jag använder Blue Lotion just för att få den effekten. Det kyler först, och värmer sedan. Inga bandage.

Vill jag ha mer 'ordentlig' effekt så isbalsam eller kyllera, och sen BoT när jag vill ha värmen.

shit va mycket olika saker alla har på, hur vet man egentligen vad som är bäst och varför?

ska man spola benen på vintern med eller`

om man tränat hårt på hårt underlag ska man då kyla benet eller ska det värmas?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än...
2
Svar
25
· Visningar
2 993
Senast: Draumsyn
·
M
Hästvård Hej, En av mina nordisar har en galla på vänster fram vid kotsenskidan. Han fick den i samband med att vi hade honom utlånad till en...
Svar
2
· Visningar
1 686
Senast: TantEster
·
Hästvård Nu börjar det kännas ganska olustigt med Elviras ben känner jag, så jag skulle vilja svamla av mig lite... Hon är 4 år nu, men redan...
Svar
11
· Visningar
1 290
Senast: mårran
·
M
Hästvård Jag har en D-ponny som tränas varje dag, (inte för hårt!) hon är vältrimmad o fin. Men hennes två bakben är lite svullna och frambenen...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: Myrlilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka