Vad tycker ni är OK resultat...

Sv: Vad tycker ni är OK resultat...

Så länge man är nöjd med en sån ung häst och hade en bra känsla hade jag faktiskt struntat i procenten helt.

Håller med Zuzzi. Har man en bra känsla och är nöjd med ritten själv så har inte siffrorna någon betydelse.

För MIG personligen är 60% ok resultat. Visst är känslan viktig, men för min del är det mer viktigt att känslan stämmer överens med poängen, så jag vet att jag ligger rätt. Hellre få 57% och veta att det inte var så bra, än att få 57% och själv ha en bra känsla.

Håller med övriga inlägg, att man får gå på känslan o hur kommmunikationen funkar. En liten sak bara...inte får man starta mer än en klass per dag på en 4-åring ? Så var det iallafall för ett par år sedan

/Angola

Jag fick göra två starter vilket sötnosen orkade utan problem. Det är en liten goding med fantastiskt psyke: gjorde en snabb framridning för att kolla att han var med, sedan stod han och sov fram till första start. När han gått sitt LC:1, stod han och sov tills det var dags för LB:1. Helt obekymrad herre.

Jag var jättenöjd med honom, och kan säga att det var domaren också. Tycker själv att vi blev väl "betalda" med 69.6% i LC:1 och 63.8% i LB.
Då låter det som om fler än jag tycker att det är bra resultat för en så ung häst.
Har inte tänkt rida honom fler tävlingar denna sommaren, utan har ett par andra hästar som ska få prova på också.

Mom 220
Hästars och ponnyers rätt att starta
Häst/ponny får starta högst två gånger per dag.
Vid olika tävlingar samma dag gäller ovanstående det totala antalet starter.
4-årig häst/ponny får endast en gång per dag.

Det är alltså inget som är förhandlingsbart :cool:

Om det inte var på tex. en klubbtävling, då kanske dom tyckte att det var OK, även om man kan tycka att det känns lite tufft...

Det var en klubbtävling.
Tufft? Tja, det är ju inte så mycket kroppsligt arbete för en häst oavsett ålder att gå ett dressyrprogram i halvdassig form i knappt fem minuter. Halvdassig form eftersom det är vad jag ber min fyraåring om - och om han inte orkar hålla formen så bryr jag mig inte ett skvatt om det. Utan är nöjd om han håller gångarten hyfsat.
Kan förstå om man tycker att det är mentalt jobbigt vilket det säkert kan vara för en del individer.

Vem som bestämde att jag fick rida två starter? Tja, den som tog emot och accepterade anmälan, förmodar jag.:crazy:
Skulle ha haft bättre koll själv.

Men innan ni halshugger mig helt, kan jag säga att just den pållen har ett psyke som slår det mesta. Är väldigt obekymrad över nya miljöer.
Självklart ska man följa reglerna ändå och som sagt, jag skulle väl haft bättre koll själv. Ingen skada gjord och häst nöjd och glad.

Frågan är om du talade om åldern, inte alltid det görs på klubbtävlingar.

Och regeln finns ju för att skydda hästar, unga hästar, och inte låta ägaren eller ryttaren bestämma vad hästen orkar o kan.

Prio ett är att hästen fått en bra upplevelse på banan när den är så ung :). Sen tycker jag att rättså okej procent är över 60%. Har gärna runt 65% och uppåt, men man vet aldrig med så unga hästar hur de reagerar ute. 69,6% är mycket bra!

För det första så är det Psykiskt utmattande för en ung häst med tävlingar. Det händer så himla mycket som ska bearbetas i hjärnkontoret. Sen har de inte fysiska styrkan heller som äldre även om jag håller med om att LC:1 och LB:1 är enkla och inte särskilt krävande program. Däremot är spänningen som tillkommer vid tävling och den annorlunda atmosfären mycket energikrävande.
Skulle framhålla den psykiska påfrestningen som den största faktorn utifrån mina egna erfarenheter av unghästar på tävling. Kvittar om de har starkt bra psyke, regeln finns för att skydda då det är långt ifrån alla som inser begränsingarna hos sin häst, "den är så fantastiskt fin"...
Till nästa gång vet du :)

man anmäler väl som vanligt typ, eller ger någon slags info om hästen? då ska väl de som tar emot anmälan också reagera tycker jag.

men nu har ju TS sagt att hon är medveten om detta :)

Nu är det ju så att man är skyldig att följa TR även på klubbtävling! Säger inget om TS efter som du inte kände till detta men det är märkligt att ingen på klubben reagerade då dom ju bör ha känt till den låga åldern på din häst.

Haha ja jag håller med!
Skumt att ingen reagerat, man gör det väl ändå så tävlingslikt som möjligt? Och har man klubbtävlingar brukar man ha vanliga också = vanan att arrangera och bör veta vad som gäller eller inte.

Sen att TS vet om det nu menade jag att det är ingen idé att nöta in att det var hemskt, ett stort misstag o.s.v., alla göra olika sorters misstag och en del kanske är värre i vissa ögon än andra. Man behöver inte trycka upp det i ansiktet när TS uppenbarligen tagit det till sig och sagt att det var ju dumt. :)

Jag har en snäll dag idag, haha! :D

Nu är det ju så att man är skyldig att följa TR även på klubbtävling! Säger inget om TS efter som du inte kände till detta men det är märkligt att ingen på klubben reagerade då dom ju bör ha känt till den låga åldern på din häst.

Jag tror faktiskt att det står i TR att det är ryttarens (eller hästens företrädares) skyldighet att hålla koll på vad som står i TR. Så är det iaf när det gäller kval, arrangörer har inte egentligen skyldighet att hålla koll på att ekipage är kvalade som dom ska (enligt förbundet).

fast som tävlingsarrangör tycker jag man ska vara så pass påläst att man kan uppmärksamma sådant...

Det kan man tycka, men jag tror kanske inte att det ligger på arrangörens ansvar. Dessutom är det ibland på klubbtävlingar lite "hur som haver" (även på klubbar som arrangerar tävlingar upp till regional nivå.

delvis knapplån

Men 4-åriga hästar får starta debutant fälttävlan?? Det borde ju vara betydligt jobbigare både mentalt och fysiskt och där gör man ju isåfall 3 starter på en dag.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar