Vad tycker ni...är detta en bra upplägning?

D

derosa

Hejsan,

Jag har fått hem vår foderhäst i lördags. Hon är en snäll nordsvensk och hon verkar vara lugn i sin nya hage. För tillfället är hon inte i kondition och lite för tjock eftersom hon inte har ridits sen i sommras. Nu har jag funderat ut en upplägning som jag skulle vilja att ni ge era åsikter om.

Hon har alltså kommit hit i lördags.
vecka 1:
Hon bara går i hagen och ser sig omkring. Vi staller upp henne och rycktar henne dagligen samt att vi ta henne i grimskaftet och går med henne i hagen...övar halt och backa och gå på mina kommando (har jag gjort idag och det fungerade bra :) )
vecka 2:
jag tar ut henne från hagen och ledar henne till paddocken..där övar vi lite till med leda henne och halt, backa när jag säger till henne övar lite med plastpåsar och allt annat man kan hitta i skogen. Efter några dagar longera henne lite och sakta (eftersom hennes kondition är så dåligt just nu)
vecka 3:
Samma som vecka 2 fast nu lägger jag till lite ridning i paddocken. Skrita bara
Vecka 4:
Skritta i paddocken, longera (skrit och trav....vad säger ni om lite galop???) samt att ta med ut henne i grimskaftet och promenera i skogen. Senare i veckan kan min dotter (som kan rida) sitta på henne när jag ledar henne i skogen.
Vecka 5:
Fortsätt leda + att jag också sitter up och rider henne (skrit) i skogen.

Sen tänkta jag fortsätta med allt detta dock lägga till lite trav och öka tiden sakta men säkert sen när hon kan trava i typ en kvart lägger jag till galoppen (korta tag i börjar naturligtviss och öka tiden)

Måste lägga till att jag gör detta för att jag vill att vår relation blir bra från början..inte för att hon inte är snäll eller lydig...men för att jag kan vara säker (hmm hur säker kan man vara :crazy: )att hon kommer lyda mig och mina signaler när vi väl rider ut i skogen och för att hon har stått stilla så länge. Ägaren sa att hon är jätte snäll och lydig men jag vet att hästar kan testa en ny ryttare (eller den som tar hand om dem) och därför tyckte jag det vore bra om jag ta det lungt med henne så att hon och jag kan vänja oss vid varandra. Dessutom har jag haft dåliga erfarenheter med hästar som bara rusade iväg så fort de kom in i skogen så jag måste vara säker (för min egen skull då) att hon är så lung som ägaren säger samt att hennes kondition bli bättre utan att hon får ont av det.

Vad tycker ni...låter det okej eller ska jag lägga till något eller har jag glömt något?

Hälsningar,
**Derosa**
 
Hmmm..att hon inte är riden sedan i somras har du missuppfattat. Hon är regelbundet riden (5-6 ggr veckan) tills i slutet av november, därefter 2-3 ggr i veckan, tyvärr mest skrittrundor i skogen bl.a p.g.a dåligt väglag.
Så..lite "fortare" kan du säkert gå fram.
Börjar hon sticka med dig (vilket faktiskt aldrig hänt att hon gjort, hittills :) ) tar jag naturligtvis hem henne direkt, så var inte orolig att du blir "stående" med en oridbar häst! :) Krama W från mig! "Matte"
 
Hejsan Snälla du!:)

Vad kul att träffa dig här med! Inte är jag rädd att jag kommer att stå med en "oridbar" häst:) Älskar henne redan (gjorde det vid första ögonkastet faktist! :love: ) och det fungerar ju mycket bra redan:) Hon kommer till staketet så fort hon hör trädgårdsgrinden hon är smart :)
Jag ska ta det fortare ....har vist missuppfatat dig :crazy: förlåt.
Ska krama henne extra från dig:)

Kram **Du vet vem ;) **
 
ditt upplägg var bra.. men men alla missuppfattar vi saker ibland.. :) lycka till med foder ponnyn..
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 953
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp