Vad tror ni.....

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Sudd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 863
S

Sudd

Skulle det funka att ha en chambon istället för en martingal ??
jag behöver martingal nu när vi finslipar galoppen för han slänger upp huvudet lite ibland. Men grejen är den att samtidigt som han slänger upp huvudet så gör han någon slags släng neråt och sen åt sidan liksom och sen upp..och nu har han fastnat i martingalen flera gånger, han får in tygeln i munnen på något konstigt vis..(kan inte förklara riktigt) när han får in tygeln i munnen så sitter han som i ett skruvstäd..och ju mer han drar desto mer drar han sig i munnen..vilket har resulterat i att han har dragit sönder sig 2ggr nu så han börjat blöda..Så nu lägger jag martingalen på hyllan.!
Men sen såg jag i en katalog en chambon..kanske det kan vara något istället för martingalen..för då har han ju inte dom där grejerna man ska trä tyglarna i, utan tyglarna sitter som vanligt i bettet och sen är chamongen bara en rem under som han inte borde kunna fastna i..Och då borde han ju inte kunna slänga upp huvudet så mycket i galoppen..
Vad tror ni ???

Sv: Vad tror ni.....

Visst kan en chambon kunna användas, rätt spänd ger den hästen mycket frihet men hindrar den från att slänga upp huvudet.

Fast martingal då? (Är det tiedown den kallas på westernspråk?) Fästs i en nosgrimma istället för i tyglarna.

Jag har använt en "vanlig" engelsk martingal nu. Tiedown vet jag nog inte riktigt vad det är.
Men jag höll på och mixtrade lite i stallet idag och funderade om jag skulle norpa lite delar av gubbens springrem som han har till travarn, och sen sätt på en nosgrimma på hästen och spänna fast den där, el alternativt ha repgrimman på under när jag rider, och spänna fast den där. Vad tror ni ??
Finns det inte någon som har en bild på en häst som rids på en chambon..skulle vara intressant o se hur det ser ur.
Enda jag är lite skeptiskt emot är att det blir ju någont som hänger mellan frambenen och slänger...är det verkligen säkert det om dom tar ett skutt och sprallar till..?? kan man inte fastna i den på nåt vis. ?

Senast ändrad av en moderator:

Tycker inte om det där att man ska ha chambonen i bettet sen också.. Men nu kom jag på..Om man har repgrimma el. nosgrimma på hästen, sen tar man den delen från martingalen som man har runt halsen på hästen och sätter den på chambonen, så chambonen kommer lite närmare hästens underhals, då slipper man ju att den hänger och slänger mellan hästens ben, och sen sätter man fast den i repgrimman el. nosgrimman..
Hur låter det ???

Har du undersökt varför hästen slänger med huvudet??? Det kan röra sig om munproblem(dina händer?), rygg problem, benproblem, dålig sadelanpassning etc. Gör det innan du tar till hjälpmedel. :cool:

Hästen har inte ont någonstans det har jag kollat upp...hela hästen !!av både kiropraktiker, massör, tandläkare mm mm.. sadeln är nyiköpt och utprovad av sadelmakare...så hästen är helt fräsch..Men ibland kan det faktiskt vara så att man behöver lite hjälp på traven..Han är fruktansvärt lat och minsta lilla det börjar bli jobbigt så slänger han upp huvudet och bryter av...därför vill jag ha något som stoppar honom när han slänger upp så jag kan koncentrera mig på att driva på honom en bit till och sen så jag får sakta av själv. Med min tränare går han som en klocka och slänger inte upp eller bryter av så jag vet att han kan,,,men jag fixar inte det utan något som stoppar honom. Så är läget. !!!!

Då tycker jag att du tar dig en funderare på vad din tränare gör som inte du fixar. Snacka med tränaren om saken. Troligen har den personen mer kontroll på t.ex. händerna än du och då är det ju det som du måste åtgärda. Chambon hjälper inte dina händer. :cool:

Äh..konstig diskussion tycker jag. Naturligtvis så rider ju min tränare bättre än mig och är betydligt tuffare än vad jag är. Hon har ju mer feeling än vad jag har, jag kan helt enkelt inte stoppa alla "utgångar" om man säger så lika bra som hon, jag vet precis hur jag ska göra och jag har riditit för henne många gånger, men lyckas ändå inte få till det sista. Kan tillägga att min häst def. inte är lättriden och kommer på minsta lilla kryphål han kan..en riktig latmask som absolut inte gör mer än vad man kräver av honom, till dess att man visat att det inte är någon ide..då går han som en klocka.. Det är hon som rekomenderat mig att egentligen använda martingal så min häst inte kan komma undan med mig. Det är bara under en period jag behöver den så jag får gå igenom alla moment utan att han slänger med huvudet så han vet att det inte är någon ide att chafsa med mig heller, sen kan jag ta bort den.
Eller rider du precis lika bra som din tränare. ???
Det är ju därför man tar hjälp av tränare för att få hjälp med sånt man inte kommer tillrätta med själv och få tips hur man kan gå vidare..konstigt vore det ju då om man tog hjälp av en person som är likvärdig en själv.

Jag har använt en tie-down ett tag o det funkar bra.
Den kan du säkert fixa till lite så remmen från nosgrimman inte slänger omkring mellan benen på den.
Slänger den upp huvudet så blir det ett tryck på näsan.

Testa springrem som du fäster i en nosgrimma. Springrem och tiedown är samma sak, den går från sadelgjorden, mellan hästens ben och fästes i nosgrimman. Enda skillnaden är att en tiedown inte har en gummiring utan är helt i läder.

Okey, Tiedown låter vettigt, ska prova det. !

/ Tack Tack

Hmm är det inte bättre att använda sig av gummisnodd. Om du nu har ett problem så blir det inte bättre om häst blir låst och inte kommer loss. Panik, kan slå över osv...Gummisnodden trär du över nacken och ner i bettringarna och sätter mellan frambenen i gjorden. Du kan också styra hur mycket du vill att hästen skall var inspänd. Se till o longera hästen först o se vad den tycker om det..bättre att den får tokryck på linan än med dig i sadeln. :smirk: Gummisnodden är bra då den inte har ett fast motstånd. Tag hjälp av din tränare..
Lycka till

Elisabeth i GBG

En tiedown är inte till för att låsa fast hästen!! Den hindrar bara hästen att kasta upp huvudet, annars så gör den ingen inverkan på hästen.

Precis,, jag vill bara hindra hästen från att slå upp huvudet, tänker inte använda gummisnodd...Han går bra o stadigt i form i skritt o trav och mestadelens också i galoppen men det är där han kastar upp huvudet ibland när han tycker det blir jobbigt.
Såg sen att det fanns martingal med resår och sen även sån med bred platta mellan remmarna som man fästar tyglarna i.
Det kan väl också hindra att han fastnar i martingalen när han gör sina släng med huvudet..

Sudd skrev:
Det är hon som rekomenderat mig att egentligen använda martingal så min häst inte kan komma undan med mig. Det är bara under en period jag behöver den så jag får gå igenom alla moment utan att han slänger med huvudet så han vet att det inte är någon ide att chafsa med mig heller, sen kan jag ta bort den.

Eller rider du precis lika bra som din tränare. ???
.

Gör då som din tränare säger och använd martingal. :smirk:

Huruvida jag rider bättre eller sämre än min tränare beror på vilken tränare jag rider för. Jag har ridit i över 30 år och är även instruktör emellanåt men rider fortfarande för tränare som håller koll på att jag inte lägger mig till med olater själv. :cool:

Skrev jag låser... :confused: hmm men den är fast alltså av läder/annat material. Och vill hästen då komma ifrån genom att slänga upp huvudet och den får ett stop utan eftergift vad händer då?? Hästen som är ett mottrycksdjur försöker alltså att komma ifrån detta och är hästen inte van så kan det hända olyckor.. Tiedown är för ryttare som vet hur den skall användas och inte personer som har problem med att hästen slänger med huvudet :angel:.
//E

Ja men grejen är väl den att han INTE ska få eftergift o belöning när han slänger upp huvudet, det ska väl var något som tar stopp. Sen när han sänker huvudet igen så ska han få belöning.. Eller har jag fattat fel. !
Det beror ju helt o hållet på ryttaren hur hård man är i handen och hur mkt man går på hästen i en sån situation.

Jo men det gör man ju inte med tvång.. När jag rider en häst som har svårt med eftergiften i vissa moment så är lirkande och övertygande och eftergift det som blir vinnaren. Och desto mer någon/något håller i munnen desto mer motstånd möter man från hästen.

Om jag vore som du skulle jag ta mig ett riktig snack med min tränare och låta henne/han rida min häst och förklara var problemet ligger hos dig. För om hästen går bra med din tränare och inte med dig så ligger ju inte felet hos hästen utan hos dig, tyvärr..

Lycka till

//E

Klart att allt hänger på mig.!
Min häst är väldigt lätt i munnen och ger efter väldigt lätt, han är van att få mycket eftergift när han gör rätt. Han går stadig i form i alla gångarter så det är inte eftergiften som är problemet..han går fint..Men grejen är den att nu när vi ska fortsätta finslipa det sista i galoppen så tycker han det är jobbigt (för han är en riktig latmask) Ibland när han tycker det är jobbigt så gör han ett kast med huvudet och bryter av. Min tränare har mer feeling och hinner känna steget innan det händer, och hinner därmed lägga på mer driv och förhindra det..men jag har lite svårt för att känna när det är till att hända..för det går fort! Så han har lyckats att slänga upp huvudet med mig och bryta av flera gånger utan att jag hinner med att parera. Därför tycker min tränare att jag ska ha martingal en period så han känner att det inte är någon ide att göra så med mig heller sen kan man ta av den.
Så eftergiften är det absolut inget fel på..han är väldigt mju och lyhörd i alla gångarter..Rider honom på nästan helt lösa tyglar i form och han lyssnar på minsta lilla..men när man dessutom rider på relativt långa tyglar i galoppen och han gör dom där kasten så är det ännu svårare att hinna med att parera, men samtidigt så vill jag rida på så långa tyglar som möjligt så han lär sig att hitta formen själv och stärka upp sig och bära upp sig utan så himla mycket hjälp från mig.
Låter detta vettigt eller.!!!!

Fördelen med en tie-down är att hästen får ha kvar munnen i behåll, i jämförelse med andra (hjälp-)medel som är kopplade till bettet på nåt sätt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag får inget gjort. Jag har inte heller haft någon lust att skriva på ett tag nu. Egentligen har jag inget att säga nu heller. I min...
Svar
13
· Visningar
2 134
Senast: blommma
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 811
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 567
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?