Vad tror ni/vad ser ni?(bilder)

Qodrofenia

Trådstartare
3/4 Rasade hästskrället runt i hagen och drog på sig en sårskada.Kylde det då ordentligt eftersom jag var där när det hände.
Såg ut så här efter rengöring.

Jag följde upp det sedan efteråt.Med longering och springa på asfalt rakt fram för att se om någon hälta syntes.Men icke.
Såret har tagit tid på sig att läka så jag har mestadels bara skrittat honom på varierande underlag.
3/5 såg benet ut så här.Konsulterade med vet.Dom ville att jag skulle avakta och skritta honom.men höra av mig om han blir halt.

Och 10/5 så här

Så nu undrar jag. vad ser ni på dessa bilder?
Hästen har senast i nov varit till klinik för just detta ben Gjorde UL då.Hadde då en liten blödning under knät pga att han sträckt sig gaffelbanden såg fina ut.Blev då ordinerad vila i 1 vecka sedan skritta i 2 veckor. lät honom vila en extra vecka innan igånsättning.

Jag stirrar mig fullkommligt galen på det där benet.Så nu ska jag beställa tid på måndag för att kolla det där benet en gång till.
Det är så mycket som spelar in att det är som det är. inte bara sårskadan.Han hadde mugg tidigare i våras som har varit otroligt svårt att få bukt med.ET var på det där benet efter sårskadan (minskad rörlighet i knät sa han)
Hadde tänkt åka med honom till kliniken tidigare.. men det har gått A2 virus på på banan så det har varit stängt och när dom öppnade igen blev hästen snorig så kvarka prov togs och vi satt i karantän.
Hästen är pigg och far omkring som en tok i hagen helt lelös.och skrämmer slag på matte dagligen för jag tror han ska bryta benen av sig :crazy:
Ju mer han rör sig detsto bättre tycker jag benet ser ut :confused:

Sv: Vad tror ni/vad ser ni?(bilder)

Jag tycker att det ser bra ut!!
Får man ett slag mot benet så svullnar det lite, typ som om du får en lårkaka, alternativt kan det bli lite lymfangit.
Jag hade aldrig åkt till en klinik för detta utan sett till att det hålls rent (vatten är bra, inte jod), och sedan väntat på att svullnaden går ner. Iaf ett par veckor. Det kan ju bli ett överben (brosk) av sparkar och slag, så all svullnad kanske inte går bort.
Lycka till. Det är nog ingen fara!

Jag tycker det ser jättefint ut, och verkar läka finfint. Fortsätter det läka sådär skulle jag absolut inte göra något åt det, det fixar säkert kroppen själv. Ytliga sår som dina brukar jag göra rent med vatten, och sen låta vara. Har hittills aldrig varit med om att de gör någon skada.

intressant att ni bara ser såret.. ser ni inget annat?

lägger in bilder från i dag senare..

Jag trodde det var såret du syftade på? :confused:

Din häst ser ju helt normal ut, vad är problemet?

Det jag tänkte på när jag såg de första bilderna var att det är en svullnad som går ut över senorna. På de sista bilderna du la in så verkar hela benet var lite generellt svullet från carpus och ned.
När jag såg sårläkningen så ser ju den helt normal ut iaf. Är det det du tänker på, svullnaden?

Japp svullnaden.. Det är den som gör mig tokig..
i dag var han mer svullen när han stått inne över natten.. blev bättre när han fått vara ute en stund.Men i går kväll så sprang han som en dåre i hagen så han fick lov att tas in.. och ja i morse såg han ut som en telefon stolpe..

Han är något trycköm mitt på benet.. men är ohalt rakt fram.

Du har alltså inte varit inne pga denna skada utan det har varit tidigare om jag förstod dig rätt?
Om det fortfarande snart två mån efter skadan ser ut sådär skulle jag nog göra som du nu verkar ha gjort, bokat tid. Kolla upp så att inte senorna fick sig en kyss i samband med sårskadan.

japp vi var in tidigare.. och han blev helt ok efter det.. men nu blommar det upp igen.

Är mest rädd att jag får åka hem utan häst den här gången :(

Blommar upp? Det här har ju troligtvis inte med gamla skadan att göra utan smällen som orsakade sårskadan. Varför skulle det behöva bli så hemskt? Visst ny senskada ger ny lång konvalescens men knappast en dödsdom. :)

När hästen är så pass svullen efter så lång tid skulle jag ta ut veterinär för att få det kollat ordentligt. Svullnaden borde varit nere vid det här laget tycker jag. Kollade du vid skadetillfället att det inte fanns några sårfickor?

Ja en hel del.. men det avstannade ganska fort..Konsulterade med vet även då.

Senast ändrad:

Är ju det jag säger.. ska ringa igen på måndag har ju haft kontakt med vet under den här tiden.Men får bara svaret att jag ska avakta eftersom han inte är halt.
Var meningen att vi skulle ha åkt tidigare med men kliniken har inte kunnat ta i mot oss..(läs ovan) sen blev han snorig och vi hamnade i karantän...
Inga sårfickor alls..Och jag gick igenom benen grundligt.. tempade tom i 5 dagar efteråt för att ha koll. men inget.
Det är först i dag han tjocknat på ordentligt igen..han såg inte ut som på de sista bilderna i går..

Senast ändrad:

Jag nojar över alla möjliga tänkbara sjukdommar som det kan vara.. allt från griffelbensbrott till gaffelband till borelia,lösa benbitar.
Har varit en otroligt tuff tid nu när vi inte har kunnat åka iväg till kliniken heller. Ovissheten gör mig galen..

samtidigt som alla i min omgivning säger att jag inte ska oroa mig..Men jag själv tycker det är jätte jobbigt för det känns som om ingen ..inte ens vet tar mig på allvar..Och jag oroar mig oxå pga att svullnaden är mer centrerad kring knät. när den går tillbaka så blir han alltså ren runt kotan först.Och svullnader runt knän är ett big NO NO för mig.
(kan säga att första bilden ser missvisande ut det är ingen knöl på övre delen av skenan som det ser ut)

jag tycker det ser ut som att såret tog ganska djupt, typ sticksår. då kan det ta jättelång tid innan svullnad går ner, och ofta får man sätta in antibiotika. tycker du ska kolla upp det, sådär utfylld ska den inte vara så lång tid efter, kanske har såret läkt utifrån istället för innifrån och ut och det finns ngn liten ficka kvar som inte är läkt som orsakar svullnaden.

Har pratat med kliniken nu och fick en tid kl 14.00 i morgon.Äntligen
Såret var inte djupt jag kollade jätte noga.

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka