Vad tror ni/vad ser ni?(bilder)

Sv: Vad tror ni/vad ser ni?(bilder)

benet ser svullet ut...

tänkt på att det kan bero på sparken, inte såret? min har ett två år gammalt sår som var väldigt allvarligt, och det har blvit som en förhöjning där. och det tog extremt lång tid för svullnaden runt gick ned helt och hållet.

tror det är bra att han rör sig! dålig cirkulation=dålig läkning.

om du nu kollar upp så att det inte är något fel på senor eller ligament skulle jag börja sätta igång hästen så smått...

Måste säga att mycket av det man ser av sullnaden skulle kunna förväxlas med bildens vinkel osv. Så jag tycker inte att ngn kan klandras för att se förbi det med tanke på att det också var ett sår i fokus på bilden. Det är svårt på ett svart ben med mycket blänk. ;) och man är ju van vid div bilder som ser jättekonstiga ut bara pga av den dåliga vinkeln.

På ngt sätt tycker jag att man ser svullnaden mer på de nyare bilderna. Men det är ju omöjligt att avgöra såhär med bilder.

Jag är väldigt dålig på skador så jag har tyvärr inte mycket att komma med. En vanlig svullnad hade jag absolut inte ställt av hästen för. Men frågan är ju varför denna svullnad uppkommit. Och vad den berör. Men i regel ska man mycket sällan låta en häst stå vid skada.

Tycker att man hör mer och mer hur veterinärer rekonenderar avställning för både det ena och det andra. Ffa veterinärer som man i övrigt inte har så mycket förtroende för. Fast det har jag för få veterinärer iof. :D

Saken är den att han inte blivit sparkad.Han går ensam.Men han faromkring som om han hadde nitroglycerin under skorna helt lelös.Han kan alltså springa så han går omkull.Och han är inte ett dugg rädd om sig utan kan fara rätt över stock och sten utan att det bekommer honom det minsta.Och det var just det han gjorde den dagen.
Han kommer oftast in med åtminstonde ett nytt sår varge dag.:crazy:

Jag har inte kunnat rida honom nu på två veckor pga att han blev förklyd.Men jag har inte på nått vis begränsat honom utöver det.
Släppte honom på 2 ha bete i lördags.Han går i stor hage annars oxå.och är ute mellan halv 8 till 9 på kvällen.Han är inte den typen av häst som står på en fläck i hagen..har han tråkigt gör han det roligt.Även om jag får ont i magen av att se honom fara omkring som en vetvilling :eek:
Innan förkylningen har jag skrittat travat lite grann för att känna på.Jag har alltså hållt igång honom fram tills förkylningen på inrådan av vet.
Ska bli så skönt att komma iväg i morgon och får reda på det igentliga felet till varför han ser ut som han gör.Samtidigt som man är orolig.Jag blir inte klok på svullnaden.Jag har provat det mesta..Spritomslag/bot paddar.Kyla värme och inget ger nån sån där märkbar förändring.

Jag kan säga att svullnaden har blivt värre.Så du ser helt rätt
Han blir bättre av rörelse men inte helt tillfredställande.Och han tjocknar på när han står inne.Men det ser inte ut som en Lymfangitsvullnad det är för centrerat till yttersidan.Kan vara en kombination av skada och lymfangit kanske..?

för hoppningsvis får jag svaret i morgon.

Jo, jag menade att han sparkat sig själv. ;)

Jag har också en sån galning som far omkring. Han har numera skydd på alla fyra.. :p

Det kanske tar tid helt enkelt... Men fortsätt med BoT, jag tycker det har hjälp på min hästs gammla sår. Dock tar det tid så man får se det lite långsiktigt.

Tja såret satt hu iof på utsidan av benet så jag tror han skulle ha lite svårt att sparka sig själv där faktiskt.Nog för att han är vig men inte riktigt så vig.

Bot paddarna fick han till en början en reaktion på trotts att jag vande in dem enligt rekomendation.han blev toksvälld. så jag har inte vågar ha dem så mycket. några timmar max.Pratade då med dem på Bot och dom sa det att det kan bli så där till en början..
fick ju rekomenderat att använda bot på honom av E.T oxå.

Känns lite vanskligt när man inte vet om det är paddarna som gör benet svullet eller om det är skadan i sig..

Det kan inte vara så att det är själva benhinnan som har en reaktion med tillhörande uppsvällnad? Såret ser ut att vara tillräckligt omfattande för att vara en rejäl smäll mot benet, men inte tillräckligt för att mer än "irritera", alltså inte fraktur.

Jag har en häst som blir tjock runt senorna i princip hela vägen mellan framknä/kota när hon står men det går ner när hon rids hårdare. Så har det varit sedan hon som treåring fick en rejäl spark mitt fram på skenbenet. Hon blev då svullen runt hela benet och sedan den akuta reaktionen gått ned, kvarstod denna svullnad. Vilade helt länge medans jag väntade, men den gick aldrig ner och blir som sagt bättre när hon hålls igång, hon är idag 11 år. Denna svullnad är aldrig varm, utan det verkar som att det blev en extra tillväxt av något under läkningen av sparkskadan.

Hoppas att det inte är något allvarligt med din häst.

Tja jag fick ju med honom hem igen i allafall.

Såret har gett en smäll på griffelbenet så det var lite irriterat där svullnaden har tryckt undan "tåsträckaren"(tror det var den) det var trångt åt dem enligt ul
Fick springa med honom på löpgången och enligt vet var han inte ens ½ grad halt.. men jag poängterade ändå att jag tyckte att det inte lät rätt.Och det höll hon med om.

Slog några plåtar på HF och inga frakturer kunde ses.Bara irritationen på benhinnan på griffebenet. Fanns inget annat att anmärka på.inga förslitningskador eller dyl

Dock slog vi även plåtar på hans VB där han har ett överben.(som han sparkat på)Detta var det mindre bra med det hadde blivit aktivt igen och en liten benbit på mindre än 2 mm hadde vandrat ner mot kotleden.
Dock är det svårt att säga i dagsläget om den stör honom öht. utan vi fokuserar nu på frambenet till en början.

Så nu ska han äta Finadyn i 10 dagar och ha zinkband fram i 4 dagar och gå på bete och inte göra ett jota i en månad sen ÅB och utredning igen.

Senast ändrad:

usch de lät inte allt för roligt men heller ingen dödsdom. hoppas han blir frisk så ni kan få komma igång igen:)

min mamma var in med sin 24 årige vbl valack för 14 dagar sen. de gick ikull för 3 mån sen, han har varit ok till å från men mest vilat. Hon gick å funderade så till sist så ringde hon vet. Brott på griffelben & ordentlig blödning på gaffelbandet. vila i 6 månder.

Nä ingen dödsdom än, men framtiden är oviss :( Ska väl inte ta ut nått i förskott.Hästen är trots allt en gammal travare.och han har gått hårt i sitt liv.Men inga förslitningsskador öht.Dock är han en klant och gör sig illa på så vis i stället..Önskar att jag kunde säga åt honom att ge fasiken i att bralla som en galning och sparka på sig själv.:crazy:

En liten fråga.. Gjorde dom inget åt överbenet på bakbenet?

Överbenet är gammalt.Det har alltså inte kommit nu utan det som har hänt är att han troligen har sparkat till det så det gått och blivit aktivt igen.
vad menar du att dom skulle göra?

Frysbränna det eftersom det blivit aktivt igen...

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka