Vad tror ni om detta?

Sv: Vad tror ni om detta?

Att slakta en drös med hästar är väl travsportens ansvar. Jag bara tycker att travare är travare och ska användas till det som de är avlade och tränade till. Det jag har svårt att förstå är de som köper dem och lägger ner så otroligt mycket pengar och arbete på att få travaren till att rida på och sedan blir det ändå inte bra. Om man köper en häst som är avlad och tränad till ridning lägger ner alla de pengar och tid på den så skulle man kommit så mycket länge och haft det så mycket lättare.
Som i detta fall där hästen har en gedigen skadehistoria, är 9 år och dessutom inte inriden. Visst hästen kostar ingenting MEN det är en engångssumma! sedan kommer kostnaderna och jobbet. Ja, som sagt jag fattar det inte.

Men herregud... Låt du folk göra va sjutton de vill med sin tid och sina pengar...och kan du inte fatta så skit i att bry dig istället för att klaga...

Tack för detta kortfattade inlägget. Just så här menade jag. Jag bryr mig inte ett dugg om vad människor lägger sina pengar och tid på men om man skriver en fråga så får man acceptera de svar man får. Jag frågar också; Varför köper man en häst??? Jo, för man vill att det ska vara kul, trevligt, en positiv känsla men hur kul är det med en skadad häst!?? Alla som haft det vet vilken oro man har, hur ledsen man är när det inte blir som man vill, hur hemskt det är när man ser sin häst ha ont, bli utsatt för mer eller mindre smärtsamma behandlingar, få stå i sjukhage för sig själv och titta på kompisarna, eller stå i boxvila etc. Alla som känner igen min beskrivning vet vad jag talar om och vet att det vill man INTE ha oavsett om man fått hästen gratis och bara vill "lulla" i skogen. Det rådet jag vill ge till TS är att det är ok att köpa en travare om man vill ha en men du kan hitta en som inte har/har haft dessa problem och som är riden tidigare och därmed slipper (förhoppningsvis, det finns inga garantier oavsett pris) det tråkiga.

Har själv varit med om det med min travare :cry: Hade han 1 år kunde rida på han i 4 månader. När han hade stått själv i en hage i typ 4 månader var han inte alls glad, han hade börjat slänga med huvudet (ganska typiskt travare) men han hade inte alls hållit på så mkt förut, när han reds kunde han kanske gö det nån gång i veckan. Nu var det varje dag när man tog in och borstade han och han kunde stå så i flera minuter :crazy: Det var hemskt att se. Så vi bestämde oss för att ta bort han även om han hade fått en behandling och säkert hade blivit bra ett tag... :crazy:
Att ha en sjuk häst är nånting man verkligen inte vill, och skulle aldrig få för mej att köpa en häst som jag vet har haft nån skada som kommit tillbaks flera gånger. Tror aldrig jag har gråtit så mycket över samma sak som jag har gjort det här året vi hade Toker...

Att slakta en drös med hästar är väl travsportens ansvar. Jag bara tycker att travare är travare och ska användas till det som de är avlade och tränade till. Det jag har svårt att förstå är de som köper dem och lägger ner så otroligt mycket pengar och arbete på att få travaren till att rida på och sedan blir det ändå inte bra. Om man köper en häst som är avlad och tränad till ridning lägger ner alla de pengar och tid på den så skulle man kommit så mycket länge och haft det så mycket lättare.
Som i detta fall där hästen har en gedigen skadehistoria, är 9 år och dessutom inte inriden. Visst hästen kostar ingenting MEN det är en engångssumma! sedan kommer kostnaderna och jobbet. Ja, som sagt jag fattar det inte.

Jag brukar undvika dessa diskutioner efter som jag ärligt talat skiter i vilken ras en häst har. Det är alltid individer...

Men detta inlägg gör ont att läsa...:cry:
Till skillnad från vad du skriver så kanske alla inte bryr sig om att man får jobba för att få en bra häst(det är ju en del av det roliga), man kanske inte bryr sig om att bli bäst och man kanske älskar den individen för just den den är.
Även om det är en ridhäst man vill ha så är väl ridningen endå bara en liten liten ynklig fjuttedel av vad man får ut av att ha häst. Mina hästar är mina bästa vänner ALDRIG att jag skulle vilja se dom slaktas för att dom inte är perfekta ridhästar.
Jag trodde knappt att man kunde tänka något dylikt. förlåt för onödigt inlägg men detta va grymt....

Jag får väl ytterligare en gång förtydliga vad jag menar. Jag bryr mig inte om vad människor köper för hästar, vad de ska ha dem till och hur mycket tid och pengar de är villiga att lägga ner på dem. Jag är en stor djurvän som absolut inte vill se FRISKA hästar gå till slakt. Men när travsporten kört slut på sina hästar och de inte håller mer så "slängs" de på soptippen, d v s säljs för slaktvärdet för att de ska bli av med dem. De som säger emot detta talar inte sanning. Att då andra människor ska känna ansvaret för dessa uttjänta hästar anser jag vara fel.
TS frågar vad vi tror om denna häst och jag svarar med att råda henne att inte ta på sig tråkigheter. Vad jag förstår så vill hon ha en häst att rida på och jag anser att just med denna häst är risken stor att hon inte kan rida utan bara får bekymmer. Därför tycker jag hon ska välja en annan individ som har bättre förutsättningar att ge henne det hon vill ha. Om det sedan är en travare eller någon annan ras spelar inten roll.
Men just med travare ser man mycket av detta. Man får en häst för nästan inga pengar men det blir inte riktigt som man tänkt sig. Jag menar inte heller att man alltid måste ha träning och tävling som mål utan bara vill ha en häst till "vardags" men även den ska vara till glädje - inte sorg. Och vill man rida och hästen inte håller för detta, ja, då är det sorgligt.
Jag har sett alltför många som skrattar och fnyser bakom ryggen på dem som köper en häst som är avlad för hoppning, dressyr etc för betydligt större summa än vad en travare kostar. De tycker man är dum i huvudet när man kan få en häst för ett par tusenlappar. Sedan kommer barnen på träningar och har väldigt svårt med dessa travare som inte riktigt passar till det som barnet vill. Barnet blir ledset, föräldrarna förbannade och snart har barnet tappat intresset och hästen står där till ingen glädje alls. Men under tiden har den kostat lika mycket som de andra och det har varit roligt under tiden, även om man inte varit ute på tävlingar eller har höga mål.

Men när travsporten kört slut på sina hästar och de inte håller mer så "slängs" de på soptippen, d v s säljs för slaktvärdet för att de ska bli av med dem. De som säger emot detta talar inte sanning. Att då andra människor ska känna ansvaret för dessa uttjänta hästar anser jag vara fel.

Säger inte emot ett dugg, säger inte heller emot att det ser likadant ut i alla hästsporter.

Diskutionen orkar jag inte ens lägga mig i för det är ett sånt uttjatat ämne som aldrig leder till något vettigt. Men bara utifrån det man läser av det du skriver så förstår man att du verkar sky travsporten som pesten. Alla är inte monster som vill bli av med sina hästar om de inte håller. Många kämpar för att få sina hästar frisk om de olyckligtsvis har blivit skadade på något sätt. Travsporten består av folk som älskar sina djur, tro't eller ej. Folk tjänar inte på att köra sina hästar tills de går sönder, blir inte några bra resultat.

Men jag ger en stor eloge till dom som väljer att ta bort sina hästar istället för att sälja vidare för en låg summa pengar.

Var i alla mina inlägg står att jag avskyr travsporten?? Inte på något sätt kan jag säga. Sedan kan man ha åsikter om den och hur den fungerar. Inom alla områden där pengar är inblandade finns seriösa och oseriösa människor. Det är ingen nyhet för någon av oss. Inom trav- och galoppsporten är det mycket pengar inblandade, men så även inom hopp och dressyr på den högre nivån. Där förekommer säkert lika mycket skit som inom travet. Jag har också sett människor som köpt galoppörer som inte springer in pengar, håller eller inte klarar livet som galoppör. Hästarna har varit fullkomligt galna. Inte kunnat gå i hagar, vid ridning har det varit med livet som insats o s v. Men hästen var BILLIG! Men jag har också sett de som blivit trevliga ridhästar. Däremot har jag sett ytterst få travare som lyckas "bli av med" (hoppas nu ni förstår vad jag menar) sin travargång. Det har svårare att bli "ridhästar". Och åter igen vad jag menar. OM man vill ha en ridhäst, varför inte skaffa en som är bättre lämpad för detta ändamål?
Men nu var det TS`s fråga där hon beskriver en travare med en skadehistoria som borde få alla seriösa hästmänniskor att bli mycket betänksamma OM man vill ha den som ridhäst. Till sällskap eller avel helt ok. Mitt råd; se dig om efter en annan häst, travare eller inte, men en som inte har denna skadehistoria så har du bättre chans att få en trevlig häst att ha kul med.
För dem som nu vill fortsätta att missförstå mig är det fritt fram för jag lämnar debatten.

Däremot har jag sett ytterst få travare som lyckas "bli av med" (hoppas nu ni förstår vad jag menar) sin travargång. Det har svårare att bli "ridhästar". Och åter igen vad jag menar. OM man vill ha en ridhäst, varför inte skaffa en som är bättre lämpad för detta ändamål?
Det är de som är så irriterande, menar du att man kan inte rida och träna och ha kul bara för att hästen inte har ett bra steg? Det kryllar av folk som vill träna eller komma framåt och utvecklas men som inte har något behov av att tävla. För sånna är travare inte helt fel häst att satsa på. En rolig utmaning för många. Och ofta lär man sej en hel del och hästarna blir väldigt ofta superbra allroundhästar till hobbyryttare som bara vill ha kul med sin häst.

Men nu var det TS`s fråga där hon beskriver en travare med en skadehistoria som borde få alla seriösa hästmänniskor att bli mycket betänksamma OM man vill ha den som ridhäst.
Jag antar iallafall att hästen kollas igenom noga på klinik med bra vet. där dom kollar hur benen ser ut och då är det upp till vet. att avråda eller tycka att hästen håller för lättare ridning. Det är ingenting som folk på ett forum kan säga. Skadan är endå läkt vad jag fattade de som. Hade de handlat om en färsk skada där hästen kanske precis blivit friskförklarad eller kanske tillome en skada som inte är helt läkt än så självklart ska man avråda då. Men nu har det gått en relativt lång tid sen skadan och den borde vara läkt. Men som sagt så är de upp till vet. att avgöra vad hästen kommer hålla för.

Senast ändrad av en moderator:

Men när travsporten kört slut på sina hästar och de inte håller mer så "slängs" de på soptippen, d v s säljs för slaktvärdet för att de ska bli av med dem. De som säger emot detta talar inte sanning.
Är det inte så väldigt ofta inom alla grenar? Både hopp, dressyr så "slänger" man bort hästar som inte håller för vissa klasser och säljer eller i princip ger bort hästen ev. så ljuger ägarna och säger inget om att hästen egentligen inte håller för ridning, låter den vila så den är fräsch och nya ägare rider igång och hästen är halt igen. Tycker det är ofta som man ser annonser på hästar som inte håller för de ägarna vill och då vill många bli av med dom så fort som möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022