Vad tror ni om detta?

Sv: Vad tror ni om detta?

Jag hade en häst som blev sprutad förut och då sa veterinären (ATG) att den skall skrittas på tygeln, alltså inte lång tygel. Detta för att lägga över vikten mer på bakdelen. Han snubblade aldrig om han gick i rätt form.
Snubblar hästen bara vid ridning eller även i hagen när den går själv...
Hur gör den när du leder hästen, snubblar den då oxå?

Om den inte gör det så prova att rida hästen i lite högre form - alltså jobba i skritten på raka spår. En häst som skrittar har ca 60% av sin vikt på framdelen. Är den framtung känske mer... En häst i trav har 50-50 och i galopp så lägger den mer vikt över mot bakdelen... Dvs om den inte bara använder huvudet som ett femte ben.
Prova och se om den snubblar mindre - är mitt råd.:grin:

Jag har ju varit på klinik och röntgat. För att kunna göra mer måste man åka till en klinik långt bort där dom går in i leden...... ,det gör jag inte med en gammal häst.

Att hästen har mest vikt på framdelen i skritten lät intressant eftersom det är mest då man skrittar hon snubblar. Hon gör det inte då hon går själv i hagen alltså måste det vara ryttarens vikt som gör att hon snubblar.

Hästen har inte mest vikt fram i skritten. Bara om man rider den i sämre samling i skritt.
Däremot har den frambenen (eller varje ben rättare sagt) i marken längre tid.
Rent hypotetiskt så skulle det kunna betyda att hästen dels hinner "känna av" felet längre och att vårt öga och vår känsel hinner känna hästens reaktion. I traven har hästen alltid diagonalen i marken samtidigt vilket gör att den alltid har ett ben att kompensera med. I galoppen skulle de gå omkull om de "snubblar" på ett framben känns det som! :p
Snarare är en teori att om man ger hästen stöd i handen så döljer man felet. Precis som man kan dölja taktfel med ett femte ben. Att dölja ett fel är inte samma sak som att hästen ansträngs mindre, tvärtom ger ju t ex ett femte ben ofta mer vikt på framdelen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 691
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden... 2
Svar
28
· Visningar
4 398
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 116
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka