Vad tror ni om detta?

F

Filou

Nu får vi snart hem årets hösilage. Tyvärr inte lika bra som förra året och aningen torrt (72 % ts) men det har hållt bra kvalitet. Jag har en frieserkorsning en ponny på ca 500 kg. Förra året låg hon bra med 80 mj och en kvot på ca 6,5. Ensilagevärdet är 38 protein och 7,1 mj. Vad tror ni om denna foderstat då?

Ensilage 9 kg
Havre 1kg
Krafft protein 0,25 kg´
+ nåt kilo hö till lunch i hagen (har inga värden)

Har ingen mineralanalys än men ska göra en till hösten...
 
Jag skulle nog byta ut ett halvt kg havre mot 1 kg silage och ge 300 gr Krafft Protein. Fast det är ju en smaksak. Jag försöker alltid ge så mycket strå som möjligt.

Om det visar sig att du inte behöver ge mineraler, när du fått analysen på dem, så måste du tänka på att ge extra selen, men det kanske du redan visste.

mvh Jessica
 
Ja tänkte så först men vi är två som splittar och det ensilaget som fanns kvar räckte perfekt till 9 kg var... '
Men vad bra att det lät okej i övrigt :)
 
ts = torrsubstans
Då vet man hur torrt/blött ensilaget eller höet är...
 
vad är normalt för hö, ensilage resp hösilage och vad är skillnaden?
 
hösilage är jag inte super haj på men det är väl bäst om det ligger runt 40-65 %. Höet brukar ligga på en 84% ts. Skillnaden är hur blött det är. Ju lägre ts-halt ju blötare är det
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 442
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp