vad tror ni om detta?/stallritning

videnlis

Trådstartare
jag har funderat på att bygga stall till min islänning.
vad tror ni om detta? hästarna skulle gå ute större delen av dygnet.boxarna skulle nog vara isolerade,men gången skulle bara ha sånt där plast tak,som släpper igenom ljus.
har inte funderat destu mera på hölager vs sadelkammare,men boxarna skulle bli 2,5x3,vilket inte är i största laget,men som sagt så skulle hästarna vara ute ca 12 timmar.

ge gärna åsikter!

så lite av uteboxar men med tak över.

Sv: vad tror ni om detta?/stallritning

Antingen bredare gång eller skjutdörrar istället för slagdörrar, så slipper du en dörrdjungel som hästarna kan fastna i med täcken eller sadel.

de va ju en bra synpunkt!
månne det e svårt att fixa skjutdörrar själv?

hur stora hästar ska du ha där inne? 3*3 måste du ha för hästar som är upp till 161 cm i mankhöjd. Så detta är alltså ponnyboxar. Om du ska ha stor häst kanske du kan göra en oisolerad utbyggnad där du ha hö o strö? o ha det utrymmet till en box o bara ha 2 st på andra sidan. Eller ha en storhästbox. Jag har smal stallgång, då jag pga 1 meter tjocka stenväggarinte hade mkt till val. Visst är de lite trångt när vi släpper in alla hästarna (7 boxar). Men vi ställer inte upp dem i den gången när vi sadlar, utan till det har jag ett utrymme som är över 3 meter brett, Vi använder även boxarna till det när vi är flera som ska rida.

jaa alltså hästarna är islänningar,under 140 cm.
o det e ju inte byggt eller nåt,så man kan ju ändra i det oändliga.så ideer mottages med tacksamhet.
det enda är att det inte rymms en mega byggnad där var jag planerat stallet.

Jag hade inte byggt mindre boxar än 3x3, ifall du ska flytta i framtiden är stallet helt ointressant för alla med stor häst.
Sen som någon annan sa, helt klart skjutdörrar med så smal gång.

Det verkar som att du lagt gången från långsida till långsida på huset - kan det stämma att stallet är 9 x 7,5 m? Om du i stället lägger gången från gavel till gavel så får du bredare boxar och du slipper risk för ras från taket när ni går in och ut...

Är det tre hästar du har i dagsläget? Om inte kan du fundera på att vänta med att sätta upp en boxvägg så du får en stoor box - kanske gruppbox? Jag har själv mina isisar i två stoora boxar (tänk fyra boxar - köpta begagnade med skjutdörr - med bara en mellanvägg) och varje morgon ser jag att de har legat på var sin sida om mellanväggen :love: Pållarna jag har nu skulle jag gott kunna tänka mig ha i gruppbox, men de två som fanns när stallet inreddes hade ätit upp varandra :grin:

Tänk också på hur solen går - det är hopplöst att mocka en box när solen lyser in och bländar ögonen.

Senast ändrad:

Hur många hästar har du?
Har du någon annanstans att förvara mer foder eller hämtar du lite i taget och förvarar för t.ex. en månad åt gången?
Hur mkt utrustning behöver du förvara?
Hur stort utrymme har du där du tänkt bygga?

Mvh JV

En sak till - vi valde sadelkammare inne i vår källare (utgång ca 15 m från stallet och stallkläderna hänger ändå där) dels för att slippa värma upp ett extra utrymme och för att hästarna skulle slippa värmekällan - det är också brandrisk med element och ev. kaffekokare -, dels av försäkringsmässiga skäl - sadlar är dyra och det krävs minst klass 3 lås på sadelkammaren (kostar runt tusenlappen)!

Ska du ha allt hö i stallet måste du bygga själva stallet som en egen brandcell. Hur förvarar du grovfodret nu? Kanske du kan investera i en fodervagn (eller stoor skottkärra som du bara använder till hö) och hämta typ dagsransonen i?

Jag skulle se till att du har storhäst mått på stallet, man vet aldirg du kanske blir storhästägare en dag alt att du måste sälja och då vill du ju ha så bred marknad som möjligt.

För att ha en häst upp till 170cm i mkh måste boxens yta vara minst 9m2 och den kortaste sidan får då vara 2,5m
Takhöjden måste då vara minst 255cm hög.

Beroende på vad du skall göra i stallgången skall den ha dessa mått:

Mått för stallgångar Typ av stallgång Bredd (m)

mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5
mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg 2,5
mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5
bakom hästar som hålls i spilta 3,0

Detta är från Jordbruksverkets hemsida och minsta kraven för en stor häst.

Jag skulle se till att du har storhäst mått på stallet, man vet aldirg du kanske blir storhästägare en dag alt att du måste sälja och då vill du ju ha så bred marknad som möjligt.

För att ha en häst upp till 170cm i mkh måste boxens yta vara minst 9m2 och den kortaste sidan får då vara 2,5m
Takhöjden måste då vara minst 255cm hög.

Beroende på vad du skall göra i stallgången skall den ha dessa mått:

Mått för stallgångar Typ av stallgång Bredd (m)

mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5
mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg 2,5
mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5
bakom hästar som hålls i spilta 3,0

Detta är från Jordbruksverkets hemsida och minsta kraven för en stor häst.

Måttangivelserna för stallgång är bara en rekommendation och inget krav. Det står klart och tydligt BÖR vilket enbart är en rekommendation och därför inte kan räknas som ett krav.

Måttangivelserna för stallgång är bara en rekommendation och inget krav. Det står klart och tydligt BÖR vilket enbart är en rekommendation och därför inte kan räknas som ett krav.

Läser du HÖGST upp på jordbruksverkets hemsida så står det såhär:

"Mått i stall och byggnader för hästar
Här nedan kan du se vilka mått som gäller för inredningen i stallet. Dessa mått är minsta mått för normal inredning."

Läser du HÖGST upp på jordbruksverkets hemsida så står det såhär:

"Mått i stall och byggnader för hästar
Här nedan kan du se vilka mått som gäller för inredningen i stallet. Dessa mått är minsta mått för normal inredning."

Det finns inga lagstadgade mått ang stallgång, endast rekommenderade och de anges med BÖR. Beställ/tanka ner, hela lagtexten som reglerar detta så kan du läsa det själv svart på vitt.

tack för alla synpunkter o svar!
jag har bara en häst i dagsläget,men man måste ju ha 1 kompis iallafall,kanske 2.
3x3 boxar skulle ju vara att föredra.gången hade jag tänkt på 3 meter.

hölagret har vi ca 1 km bort,så jag hade tänkt att man fyller på när det tar slut.sadelutrymme skulle vi kunna ha i källaren,lite beroende på var man bygger stallet så är det mellan 15-50 meter bort.

takhöjden skall vara hög! det framgick kanske inte,men boxarna skulle få vara av sk engelsk modell,med dörrhalvor.o dörrarna trill gången skulle få vara öppna så mycket som möjligt.

taket hade jag tänkt få fixat så att det inte rasar ner över dörrarna,alltså att taket e svägt så,fast det blir "fel" väg, med åsen mitt på långsidan.

är det helt dumt att ha hö/(sadelkammare) dörrarna o öppnas innåt? för att slippa dörrar i gången..

Jag hade inte byggt mindre boxar än 3x3, ifall du ska flytta i framtiden är stallet helt ointressant för alla med stor häst.
Sen som någon annan sa, helt klart skjutdörrar med så smal gång.

Jag håller med, jag vet åtminstone två små gårdar som har stall med islandsmått, som har sålts ett flertal gånger och senare ägare, som inte är hästmänniskor, får inte stallplatserna uthyrde, då boxarna stallytorna i övrigt, ridbanan och rasthagarna (konstigt nog) är för små.

Utan två kanonfina små stall, står till ingen nytta.

Så Videnlis, satsa du på storhästmått i stallet, även om du själv har islandshästar. Min dam som är ett halvblod, står för närvarande på en lösdrift tillsammans med ett par islänningar och de boxar som finns i stallet, för tillfällig uppstallning, har storhästmått.

Senast ändrad:

Ett tips till; kontakta länsstyrelse (djurskyddet) och kommun (miljö och ev. byggnadsnämnd) för att höra om de har synpunkter på bygget (och på ev. ny gödselstad), då får du veta vilka krav (bl.a. mått på stallgång, boxar osv) som du har att rätta dig efter.

Du kan också kontakta ditt försäkringsbolag för att få lite andra matnyttiga tips, t.ex. vilken typ av elmaterial som SKA användas i stall. Det finns en kurs Säker Häst som Agria och Länsförsäkringar har, den är jättebra att gå INNAN man börjar bygga för blir det fel får man göra om eller så lever Pålle farligt...

När det gäller BÖR så tolkas det ibland (ganska ofta faktiskt) som SKALL i olika rekommendationer. Svårt att veta hur de tänker i TS län/kommun...

Men jag håller med om att du inte ska bygga för smått - dels för att de rekommenderade måtten är i minsta laget, jfr vad Svenska Ridsportförbundet tycker, dels för att stallet blir värdelöst om du ändrar inriktning (varför man nu skulle vilja det när man har islandshäst :p), ska ha inackorderingar av större sort eller ni ska sälja.

Nu vet jag att våra boxar är extrema, men jag tycker faktiskt att 3 x 3 m är det minsta jag vill ha till mina isisar. De har stått i mindre boxar men dels blir det väldigt mycket jobbigare att mocka eftersom de TVINGAS att gå i skiten, dels får de inte riktigt plats att stå bekvämt på den kortare sidan, jag undrar om de inte tyckte att det var för trångt för att lägga sig ner och vila. Har iaf inget minne av att jag någonsin märkte att de legat ner i "småboxarna" - dvs inget avtryck i boxen och ingen torv på ryggen - vilket det alltid är numera. I våra jätteboxar har de sin toalettplats och högarna är jättelätta att lyfta ut :love:

Det mesta om mått osv hittar du i länken

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx

oj vad bra!
ja alltså boxarna ska då byggas på 3x3. när det nu blir av det är en annan sak.om gången kan vara 3 bred o sadlarna i källaren,var det är rätt temperatur..då kan man ha större hölager o slipper fylla på så ofta.

jag tror ju inte vi säljer,om vi gör det är det till nån av barnen,men det kan ändå vara bra med minimi storhästbox.

bara jag får gubben övertalad att bygga ännu...
åandra sidan bor ju hästen i ett stall som har världens bästa omskötsel,om det inte vore för den onödigt långa vägen..

kunde inte låta bli att rita upp stallet ^_^
31980596.jpg

tänkte att om du ska ha sadlarna i källaren så kan du ju ha ett rum för täcken och kraft foder och ett annat med stor dörr ut till hö och strö så att det blir lätt att ta in.
och då så får man plats med en spolspilta/ uppbindnings plats.
om du då har 3*3 boxar så blir stallet 9m långt, och då blir hö rummet ca 3*4kvm, täckes kammaren 3*3kvm och spolspiltan 2m bred
då bli stallet ca 9*9kvm stort ^_^

coh då det är jobbigt i längden att bära fram sadlar och träns varje dag så kan man ha hängare i täckes rummet och ha sadlarna där om sommaren.

Om du har möjlighet så ska du ju bygga fullstora boxar såklart, men jag hade ett färdigt utrymme att bygga boxar i så jag fick kompromissa. Jag byggde för hästar upp till 1.60 dvs 8m2 för att få in de antal boxar jag ville ha. Men då är min största häst bara 1.51, en kallblodtravare och så går mina på utedrift.
Drömmer om att få bygga helt nytt från grunden!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 404
Senast: MaRomer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 935
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023