Sv: vad tror ni om detta?/stallritning
Ett tips till; kontakta länsstyrelse (djurskyddet) och kommun (miljö och ev. byggnadsnämnd) för att höra om de har synpunkter på bygget (och på ev. ny gödselstad), då får du veta vilka krav (bl.a. mått på stallgång, boxar osv) som du har att rätta dig efter.
Du kan också kontakta ditt försäkringsbolag för att få lite andra matnyttiga tips, t.ex. vilken typ av elmaterial som SKA användas i stall. Det finns en kurs Säker Häst som Agria och Länsförsäkringar har, den är jättebra att gå INNAN man börjar bygga för blir det fel får man göra om eller så lever Pålle farligt...
När det gäller BÖR så tolkas det ibland (ganska ofta faktiskt) som SKALL i olika rekommendationer. Svårt att veta hur de tänker i TS län/kommun...
Men jag håller med om att du inte ska bygga för smått - dels för att de rekommenderade måtten är i minsta laget, jfr vad Svenska Ridsportförbundet tycker, dels för att stallet blir värdelöst om du ändrar inriktning (varför man nu skulle vilja det när man har islandshäst
), ska ha inackorderingar av större sort eller ni ska sälja.
Nu vet jag att våra boxar är extrema, men jag tycker faktiskt att 3 x 3 m är det minsta jag vill ha till mina isisar. De har stått i mindre boxar men dels blir det väldigt mycket jobbigare att mocka eftersom de TVINGAS att gå i skiten, dels får de inte riktigt plats att stå bekvämt på den kortare sidan, jag undrar om de inte tyckte att det var för trångt för att lägga sig ner och vila. Har iaf inget minne av att jag någonsin märkte att de legat ner i "småboxarna" - dvs inget avtryck i boxen och ingen torv på ryggen - vilket det alltid är numera. I våra jätteboxar har de sin toalettplats och högarna är jättelätta att lyfta ut
Det mesta om mått osv hittar du i länken
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx