vad tror ni om detta?/stallritning

Sv: vad tror ni om detta?/stallritning

buck, det var ju inte illa! hur har du fått rill vinkeln och allt?

ska försöka mej på att rita det så,som jag hade tänkt mej så ni får en bättre bild,men jag fattar inte hur paint används..

buck, det var ju inte illa! hur har du fått rill vinkeln och allt?

ska försöka mej på att rita det så,som jag hade tänkt mej så ni får en bättre bild,men jag fattar inte hur paint används..

vet inte faktiskt ^_^ bara ritar lite,
har för mycket fri tid:angel:

är det inte bättre att ha galler eller helt öppet in åt stall gången? eller menar du att det ska vara engelska dörrar från boxarna ut också?
det blir nog ganska mörkt om det ska vara helt stängt i boxarna med bara halv dörrar öppna ut mot gången.

har fortfarande för mycket fritid så jag ritade till lite ^_^
31986109.jpg

tycker det blir mysigt om hästarna kan se ut mot gården :D

ja fönster skulle det ju förståss vara;)
men det där sku ju vara bra det oxo..vet inte...svårt detta!
engelska dörrarna var till för jag tänkte att stora dörrarna i båda ändorna på stallgången skulle vara uppe större delen av tiden.

Ska det bli kallstall? Tänkte på det genomskinliga taket, för ljusets skull kanske du kan ha det i boxarna också? Å andra sidan kanske det blir mycket kondens med oisolerat tak. Jag skulle inte välja sadelkammare i byggnaden bredvid, har stått så ett tag och det var bara jobbigt. Hellre då en liten sadelkammare i stallet och plats för sällan-använda-grejer i byggnaden bredvid. Då kan ju höförrådet bli större men samtidigt behåller du sadelkammaren.

Om ddu tänker dig kallstall så har jag sett (på bild visserligen) att man kan ställa uteboxar mitt emot varandra och ha tak över så att det bli en slags stallgång. Det kanske kan vara en billigare lösning vilket kanske kan hjälpa till vid övertalningen?

jag måste medge att jag inte riktigt fattar vad kallstall är.(ännuheller:o)
är det typ INGEN isolering nånstans,bara plankor?

jag hade tänkt mej isolering i uteväggarna ock i taket ovanför boxarna.men kallt lär det bli ändå, eftersom framväggen på boxarna inte skulle vara isolerade,och taket skulle vara enkelt där uppe i mitten.jag hade tänkt isoleringen nästan mera för sommaren? men hjälper det? blir det svalare i stallet,med sådan isolering.?

min fetknopp kan inte gå på bete dygnet runt,och jag har inte forskat färdigt i hur man skulle kunna ha hage typ i skogen,att hon kunde vara ute men inte stå o beta .

jag skulle helst vilja ha ett litet sadelrum,som kunde vara isolerat och uppvärmt på vintern, kan inte tro (fast gubben menar det) att det kan bli svindyrt att ha en ca 6m2 stor kammare med kanske 12 grader varmt,uppvärmt med batteri.vad tror ni?

Kallstall betyder så vitt jag kan förstå att det inte är någon värme i stallet. Det kan och bör kanske vara isolerat, mest för att undvika kondens och för att kyla ner under sommaren tror jag. Däremot går det ju att ha bara plankor också. Jag har en gång mätt hur mycket ström elementet i min sadelkammare drar per dygn men jag kommer inte ihåg hur mycket det var, det är en mycket liten sadelkammare (kanske 3-4 kvadratmeter) som är bra isolerad.

Angående fetknoppen så kanske den kan gå i en sandad/grusad hage under delar av dygnet på sommaren? Mina hästar går periodvis under sommaren bara på bete dagtid och i grusad hage på nätterna vilket fungerar bra och fungerade bra som begränsning när jag hade en som ökade väldigt lätt i vikt.

Om du är låst till yttermåttet du har på din grundritning så kanske man kan göra såhär för att få 3x3 boxar.

Ha en box där du tänkte sadelkammaren ska vara, och ha sadelkammaren i änden på 2-boxraden istället, men då 2x3 meter.
Det känns ju avigt att hästarna ska ha mindre utrymme än sadlarna. ;)

Med 2x3 meter och bra förvaringsmöjligheter har man fortfarande plats för en hel del utrustning.

ja då talar vi nog om kallstall,isolering men ingen värme.

cilva, så skulle man ju oxo kunna göra.eller som nån föreslog att ha 2 lite större boxar,och om det blir en 3:dje häst,laga 3 3x3 boxar.
jag tycker ändå att 3x3 ska räcka åt en häst på 135-140 cm, som är ute större delen av dagen.

men mycket jobb återstår,inte minst att övertala gubben:cool:

Jag hade byggt uteboxar med dörrarna inåt stallgången samt öppningsbara fönster mot stallplanen. En stallgång mellan boxraderna och ljuspanelen i taket över gången. 6 st sådana boxar ger stallplats åt tre hästar, en till foderförvaring, en till sadelkammare och en till uppbindningsplats. Stallet blir då 9x9 meter men du har ju goda möjligheter att "bygga ut". Det är bara att köpa/bygga två uteboxar till och placera brevid.

Mvh JV

krävs minst klass 3 lås på sadelkammaren (kostar runt tusenlappen)!

Var har du hittat den uppgiften? Vårt försäkringsbolag kräver inget sådant lås utan det räcker med ett vanligt hänglås. Det viktiga är att det är låst och inte står olåst enligt dem.

Jag skulle byggt boxarna minst 9 kvm stora. Våra är 11 kvm och jag hade inte velat ha mindre till våra som är runt 150 cm höga.

Tänk också på att du ska ha ett bra ställe till hovslagaren så att han kan sko och verka utan att det är trångt eller mörkt.

Sadelkammare kan man aldrig få för stor så den hade jag gjort lika stor som en box minst för att få plats med allt. Ev. gjort ett litet rum till att torka täcken i och då minska lite på sadelkammaren.
Det kostar inte många kronor att värma upp till 8 grader som vi har i våran sadelkammare vintertid om man har ett bra godkänt element.

Du pratar om batteri? Du ska väl ha ström i stallet?

aah, batteri=element på finlandssvenska :)så lite ström hade jag tänkt fixa på nåt vis.
skoaren hade jag tänkt,att får sko i källaren, där e ca+10 på vintern,så han slipper frysa,och dit kan man fixa extra ljus.
hela stallprojektet ligger på is nu, vet inte hur jag skall fixa allt..hage är största problemet,då bönder inte kan med att deras mark ska stå o ingen nytta göra.:crazy:
så i skogen KAN man ju BARA INTE ha hage, det e minst 30 träd som kan bli förstörda, o på åkern GÅR DET JU BARA INTE, där ska man ju odla,så var fasiken ska man då ha en häst?

så i skogen KAN man ju BARA INTE ha hage, det e minst 30 träd som kan bli förstörda, o på åkern GÅR DET JU BARA INTE, där ska man ju odla,så var fasiken ska man då ha en häst?

Där emellan så klart :idea:

Impediment, typ berg och annan dålig mark där man inte kan ha varken skog eller åker.

jaa, men när det inte finns sånt..ett berg finns,inne i skogen,men inte vill jag ha hästarna helt inne i skogen, (100 meter från huset,rakt in i skogen)dit får man inte el draget.. :(

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 404
Senast: MaRomer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 935
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur