Vad tror ni om det här? Rätt/fel?!

A

Annki

Jag är ju den där tjejen som skall tävla min livs första tävling nu den 7/5. :crazy: Det blir LB:1 eftersom det är det programmet som ridskolan har bestämt att man skall rida som ridskoleelev med privathäst. Det är alltså en klubbtävling det handlar om.
Denna gången vill jag ha hjälp av alla er med en del frågor jag har angående vad jag rider med för utrustning osv. Vill gärna att ni talar om för mig om jag har något som är fel som utrustning eller om jag tänker fel på följande upplägg:

Utrustning: Vanligt träns med lädertyglar, bettet är ett delat pelhambett med kindkedja (han är före detta travare och väldigt sliten i munnen).
Dressyrsadel med dressyrgjord, ett vitt chabrak.

På mig själv: Vita helskodda ridbyxor, svarta ridstövlar i konstläder, allroundsporrar, en vit polotröja och en kort svart jacka.

Ägaren till hästen skulle vilja att vi lindar hästens ben med vita fleecelindor på tävlingen också men är det tillåtet att ha det under tävlingen?

Är det bara vaccinationsbeviset som skall visas för att få ta in hästen i manegen? eller är det något annat också?

Hoppas på hjälp från alla er duktiga dressyrare!

Sv: Vad tror ni om det här? Rätt/fel?!

Om klubben följer tävlingsreglementet så får du inte ha pelham och inte lindor/benskydd. Din jacka får inte vara midjekort, måste vara figursydd och måste ha sprund i bak.

Lindor/benskydd är tillåtet på framridningen.

På klubbtävling bestämmer dock klubben själv detaljerna, de flesta brukar inte kräva formell tävlingsklädsel. De kan även tillåta mer frihet i hästens utrustning.
För att vara säker på vad som gäller så måste du fråga klubben.

Vad gäller vilka papper du måste visa så är det också upp till klubben. En del kräver t.ex. grönt kort på klubbtävling, andra inte.

Senast ändrad av en moderator:

Är tveksam till om man får ha pelhambett. Har inget TR närvarande så jag kan inte kolla. Man får ha vita lindor när man rider fram men inte inne på banan.
På tävlingar brukar de vilja titta på både vacc. och ryttarlicens.
Svårt att säga hur noga de är på din klubb eftersom det är en klubbtävling. (ibland är det inte lika noga)
Föreslår att du ringer och frågar lågon som planerar tävlingen så du vet reglerna på eran tävling.

pelham får man inte tävla dressyr på. däremot kan klubben ha andra regler...

Skulle vara VÄLDIGT förvånad om man får rida med lindor, troligen inte.
Pelham kan jag nästan helt 100 svara på att klubben inte tillåter.
Det är emot alla dressyrprinciper..

Akustik skrev:
Skulle vara VÄLDIGT förvånad om man får rida med lindor, troligen inte.
Pelham kan jag nästan helt 100 svara på att klubben inte tillåter.
Det är emot alla dressyrprinciper..

Aaa, det tror jag nog också ;)

Jackan ska inte vara för kort, men med "kort" vet jag inte om du menar typ som en kavaj eller kortare. Men iofs kan du ju höra med din klubb, på våra klubbtävlingar brukar vi iaf inte behöva ta med oss vaccinationsintyg :)
Elin

Tjena tjena igen!
Jag skrev ner allt på en kom-i-håg-lapp och tog med till min klubb och jag får rida på Pelham denna gången (är ju otillåtet annars som sagt). De är inte direkt hårda på min klubb men de såg helst att jag i alla fall struntade i benlindorna och att jag inte hade pullartränset på hästen som jag brukar ha när jag tränar.

Så jag kommer alltså enbart bryta mot regeln med Pelhambettet. Skall byta ut jackan mot en collegetröja istället, det var tydligen bättre enligt klubben. Så nu är det bara ut i skogen och träna som gäller ett antal gånger fram till tävlingen! :crazy: NERVÖS!

Liknande trådar

Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 814
Senast: Mountains
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka