Vad tror ni om det här höt till en shettis som är isulinresistent

Ajda

Trådstartare
Min shetlandsponny är isulinresistent och jag letar hö till henne, men är själv dålig på att läsa analyser.

Vad tror ni om det här?

32852647.jpg

Sv: Vad tror ni om det här höt till en shettis som är isulinresistent

Jag tycker att det ser ut att vara väldigt högt proteinvärde i förhållande till energin, lite åt ett avelsfoder. Min ponny skulle nog ha svårt att stå på enbart det där, eventuellt om man kunde blanda upp det med halm.
Sockret ska hålla sig så lågt som möjligt, gärna under 80 g/kg foder på fånghästar om jag minns rätt, så detta foder ligger alldeles för högt.

Har du inte läst helt fel nu? Kvoten är ju 40/7.6 = 5,2.

Joo, det hade jag gjort. Jag tittade på råproteinet, tyckte väl att 71 g/kg foder var lite väl mycket.

Till TS: Då blev det ett rättså bra hösilage, förutom att sockret ligger alldeles för högt :)

Jag hade hellre valt att ha 70 smb rp än 40 smb rp till 7,6 MJ, såå lätt att fodra med!

Vänta nu, ska man räkna per kg foder eller per kg ts för att få fram kvoten?

Detta är inte ett lämpligt hö för en IR-häst.

Sockerhalten är för hög (134 g/kg Ts). Den bör helst inte vara högre än 80 g/kg Ts.

Energiinnehållet är högt (9,1 MJ/kg Ts). Problemet med ett grovfoder med högt energiinnehåll är att du måste ge mindre för att inte hästen ska öka i vikt. IR-hästar är ofta överviktiga och man får absolut inte ge mer energi än hästen gör av med. Samtidigt mår hästen bättre om den alltid har tillgång till foder. Det finns risk för magsår om hästen under långa tider är utan foder. Ett annat problem när man ger lite grovfoder är att hästen inte får i sig tillräckligt med mineraler. Fosfor- och magnesiuminnehållet i detta hö är lågt.

Proteininnehållet är för lågt i förhållande till energiinnehållet. Kvoten SmRp/OE är 48/9,1 = 5,3. Den bör vara minst 6.

Ca:P-kvoten är 4,6/1,8 = 2,6 vilket är lite för högt.

Ca:Mg-kvoten är 4,6/1,0 = 4,6 vilket är alldeles för högt. Magnesium är förmodligen det viktigaste mineralet för en IR-häst. Magnesiumbrist förvärrar IR. Jag rekommenderar kvoten 1,5 för IR-hästar.

Problemet är att det kan vara svårt att hitta ett bättre grovfoder till din shettis. Du kan förmodligen använda detta hö men du bör veta vad det innebär.

1) Du måste blötlägga höet 1 tim före utfodring för att få bort en del av sockret;

2) Du måste ge ett proteintillskott;

3) Du måste ge tillskott av mineraler.

E-vitamin, omega-3 fettsyror samt spårämnerna zink, koppar, selen och jod måste man alltid ge till alla häster oberoende av vilket grovfoder man har. Särskilt viktigt är detta för en IR-häst.

Sticker in med en fråga här till dig som verkar ha koll; vad är ett okej magnesium-värde till en "normal" häst (alltså en utan IR ;)) ? Kommer få hem första hö-analysen i dagarna och jag har lite dålig koll...Håller på att läsa på för fullt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym