Vad tror ni om denna sadeln

cowgirl81

Trådstartare
Har inhandlat en styck westernsadel och undrar nu om nån vet nått om denna modell. Kan dock inte märke på den så undrar lite var jag ska leta.

Tacksam för svar :)

Sv: Vad tror ni om denna sadeln

tror ärligt att det inte är en "märkessadel" dvs en sadel av bra kvalite som är värd att rida i. Men jag har endast hållt på med western några år så andra mer erfarna här på buke vet nog mer.

Fendern på vänster är bytt har för mig att de ska sitta märke där annars. Sen vid ringen där man sadelgjordsremmen har de varit ett märke men är så nött så man ser inte vad de står. Men har stått nått där. Den är verkligen rejäl och go att sitta i. Dock väldigt trång för mig :) Hur mäter man storleken på sitsen, så man vet vad det är för storlek.

Själv skulle jag alldrig köpa denna sadel , dålig bom , dålig kvalitet..leta vidare om du vill din häst väl ..och för din egen ridnings skull :laugh:

Jo sadel passar inte mig endå. Så får leta vidare :( svårt detta då man vill ha den till en islandshäst. För hittar man längden som passar till deras ryggar så blir de för små i sitsen.

hoppas du inte gav mycket för den sadel. Inget roligt att bli blåst. När jag började leta westernsadel för första gången så var det jättesvårt. Men tillslut så hittade jag en någolunda och hade den ett tag tills jag sålde den och köpte en lite bättre,och en lite bättre och nu är jag på min fjärde sadel och är riktigt nöjd. Första sadel kostade 3000 och sedan höjde jag till 5000 och vidare till 6000 och sedan till mina två lite dyrare. Man får ta det i den takt man har råd med men just dne sadeln du har köpt är tyvärr inget vidare.

Synd för den verkar rejäl. Men har kanske hittat en big horn. Men 5500.- har jag inte nu. ( inte häst heller :) men roligt och ha hemma.

vänta med att köpa sadel tills du har en häst ;)

Detta är en billighetssadel med dålig kvalitet. Möjligen kan du använda den till barn som är lätta och väger 15-20 kg men padda upp rejält då! Om du måste köpa sadel innan du köper häst så leta efter en begagnad kvalitetsadel
( Crates, Tex Tan, Continental, Circle Y mfl) och köp då en med full bom så har du iaf gjort ett bra försök att få en sadel som passar de flesta hästar. Bredare häst eller en smalare häst som du kan padda upp extra för bättre passform :) Skulle den ändå inte passa så är det lätt att sälja en bra begagnad sadel och få pengar till en ny :idea:

svar på din fråga:
som jag lärt mig så mäter du storleken på sätet från hörnet vid basen av hornet till kanten på bakvalvet, rakt med tumstock (i tum då).

Mitt personliga råd är att använda sadeln om du är säker på att den är rak, korrekt formad (inga kanter, vasst) och verkligen sitter bra på hästen. enligt mig kan en sadel vara av kvkalite fastän man inte ser märket..
Själv är jag ingen expert på sadlar förutom alla jag provat för att hitta en som passa min häst, och kan inte se rakhet, utformning, märke och kvalite bara av en bild.. (dessutom kommer jag garanterat att bli hängd här efter detta inlägget :angel:)

(har hört gott om big horn arabian från distansfolk- men då till araber)

lycka till i sadeldjungeln, vi har alla variit där! :grin:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 308
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka