vad tror ni om den här inspänningen (longering)

bananna

Trådstartare
Jag har fått tips om ett sätt att spänna in hästen när man longerar, tänkte höra lite om någon här provat och hur ni tycker det funkar.

Borde rita en bild men jag försöker förklara.
- Det enda man behöver är två långa grimskaft. (ingen gjord).
- Knyt ihop grimskaften, lägg sedan knuten över ryggen på hästen och låt grimskaften hänga ner på varsin sida.
- Korsa grimskaften mellan frambenen fram till bettringarna.
- Trä igenom respektive bettring innifrån och ut och fäst sedan i grimskaftet. Hur hårt/löst inspänningen är reglerar man genom att dra spännet fram/tillbaks på grimskaftet.

Vad tror ni?

Sv: vad tror ni om den här inspänningen (longering)

Jag tycker att det låter som om du ska "dra" ner huvudet på hästen.
Men det kan inte jag veta. Ska man låta hästen gå i form, gör det på rätt sätt.

Varför inte bara ta en gummisnodd.:confused: Jag tycker bara att den "hemmagjorda" låter farlig hör hästen.
Bättre att ta något som är "utprovad" för att hjälpa till med formen! :p

Jag har aldrig hört om något sådant förut... Men jag tror att om hästen skulle vilja dra upp huvudet för att något händer så kommer det ju dras åt under magen och mellan frambenen och så kommer det bli ett obehagligt tryck på ryggen som kan skada. Så jag tror inte det är så lämpligt...:(

Varför är den inspänd vid longering? Har ni kapson och massa annat kontigt? När jag longerar har jag bara en grimma på hästen och en longerlina som sitter i ringen under kinnkedjegropen (där man brukar sätta fast grimskaftet) sen får hästen springa lös själv för att kunna stabilisera upp sig själv.:p

Om ni har inspänning för att bygga ryggmuskler är det bättre att tömköra...:rofl:

Jag longerar nästan aldrig, och gör jag det har jag inte hästen inspänd. Blev bara lite nyfiken på vad ni tror om den här inspänningsmetoden, eftersom jag inte hört talas om den förut.

Skillnaden mot gummisnodd, är väl att gummisnodden är kortare och därför inte går att spänna åt lika löst om man sätter den på detta sätt.

Jag vet inte jag, men skulle jag göra detta på mina hästar, skulle det sluta med panik tror jag.

en inspänning om man skall använda sådan, skall vara eftergivande och elastisk. tycker du att 2 grimskaft runt magen och genom bettringarna låter särskilt elastiskt? det tycker inte jag. måste bli oerhört låst och stumt och helt enkelt inte över huvud taget funktionellt.

Vem har tipsat dig om det? Jag tycker varken det låter skönt eller klokt att longera sådär. Kör i bara träns eller grimma istället!:)

Jag vet inte jag, men skulle jag göra detta på mina hästar, skulle det sluta med panik tror jag.

Samma här! dessutom så blir det inte lätt att få loss hästen om den skulle få panik i den anordningen och det kan få katastrofala följder!

Får väl tillägga att min gamla ponny hade accepterat detta men jag kan inte hitta något vettigt argument för att göra det!

Min första tanke var att det borde bli onödigt mycket friktion i sadelgjordsstad & mellan frambenen. Njae... är nog ingen vidare idé!

Liknande inspänning såg jag i MontyRoberts-montern på GHS. Fast där var det ett enda långt rep och ingen knut mitt på. Kanske någon som tittar in i tråden vet mer om detta? Själv tömkör jag hellre än longerar och behöver således inga inspänningar...

Svarar till alla:
Nej, jag tyckte också att det lät lite tokigt, ville därför höra här om det är någon som vet mer eller kanske själv provat/använder sig av metoden.

Tydligen är den vanlig i Tyskland, om jag förstått det rätt.

Senast ändrad:

Skulle vi behöva använda inspänning så förlängde vi gummisnodden om den var för kort.

Liknande trådar

H
Träning Jag vet inte om jag postar på rätt ställe, men isånna fall får ni vell flytta den :o Ang. longering. Blev grymt chockad för ett tag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 644
Senast: knasigare
·
Utrustning Jag är själv inget större fan av longering så låt denna tråd slippa bli en tråd om longeringens- och hjälptyglars vara eller icke vara...
Svar
15
· Visningar
1 905
Senast: bigganl
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023