En läskig longerings-metod...

Sv: En läskig longerings-metod...

Herregud vilken sjuk metod!:o :eek:

Och videon på hempfling var underbar<3 :love:

Jag tycker också att det verkar som om pålle med husse har dökul tillsammans....:D

Jag läser inte bara hästens språk utan gubbens oxå och än så länge har han övertaget på unghästen, men för hur länge?
Hanterar du oxå dina hästar med ett träd emellan er?

Nu vet vi ju inte direkt hur han hanterar hästen i vardagen, man vet inte om hästen har lätt att ta över och är väldigt hög i rang osv.
Min häst är väldigt ranghög och ja aktar mej lite för att leka på de sättet med honom just för att det lätt blir för mycket och han blir lite våldsam i sin lek tillslut och jag vill inte riskera att råka få en spark eller liknande. Håller man sej på en lugnare nivå så går de bättre att leka med honom.

Min förra häst däremot va inte de minsta ranghög och henne gick det att busa mera med utan att hon blev för taggad i sin lek.

När han leker med unghästarna i hagen går det inte lugnt till och endå har unghästarna stor respekt för honom. Men han leker med dom endå. Bara för man är högre rangmässigt och har respekten så betyder inte de att man aldrig kan busa till de lite. De måste inte alltid vara perfekt uppförande från hästens sida och att hästen aldrig ska få busa lite..tycker jag iallafall.

Det som är viktigt tycker jag iallafall är att hästen verkligen lyssnar när man menar allvar att hästen ska ta de lugnt. Då måste hästen lägga av. Alltså en liten av och påknapp. Ungefär som i ridningen, hästen ska vara på och frammåt och pigg och allt de här när man rider samtidigt som man sekunden efter bara ska kunna ge långa tyglar och skritta lugnt utan problem. Det är lite samma sak i hantering tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

http://www.youtube.com/user/horselistener

Här har du fler på Shadow. Han ser inte farlig eller agressiv ut direkt. Då har ni kanske inte sett en arg häst.

Fast det där när mannen säger, "cut the tape" (sluta filma?), så vet jag inte riktigt vad som hände. Fast agressivitet kan jag inte se nån.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att alla filmerna är mysiga på sitt vis och det ihop med vad denna tråd handlade om från början -OKUNSKAP- så tror jag att det är livsfarligt med sånna här filmer. Hur många "ungar" och "halvtonnisar" kommer inte att ta med sin pålle ut på åkern med ett snöre runt halsen??? Eller kuta runt i hagen å få sin häst att leka kurragömma ?? Folk gör så mycket tokiga saker i brist på förståelse och kunnskap. Å hästarna haringen aningom vad som plötsligen händer... En sparkad flicka i skogen eller en lös häst på vägen... Inte roligt!!!
Jag njuter lika mycket som ni av dessa härliga filmer,men kan inte låta bli att se baksidan också...

Nä kanske ingen aggresivitet nej, men en extremt gå-påig häst. Det är väl egentligen skit samma om den "leker" med sin husse eller jagar sin husse, nån gång går det illa när man har en häst som går i hälarna på en. Jag tycker iaf det ser otrevligt ut. Det ser ut som den inte har nån som helst respekt för sin husse.

Ja, hästar kanske lekar så med varandra, men vi människor väger inte 600kg (oftast inte) så en liten lustig stegring med tillhörande vift med frambenen som hästarna gör när dom leker, är kanske inte så rolig när man väger 60kg och får hoven i huvudet.

Och i andra filmen, självklart visar den ingen agg. för det finns ju ingen att vara aggresiv mot. Han är ju lös och ensam.

http://www.youtube.com/user/horselistener

Här har du fler på Shadow. Han ser inte farlig eller agressiv ut direkt. Då har ni kanske inte sett en arg häst.

Fast det där när mannen säger, "cut the tape" (sluta filma?), så vet jag inte riktigt vad som hände. Fast agressivitet kan jag inte se nån.

Jag skrev faktiskt ingenting om att hästen var aggressiv. Jag sa att det "såg livsfarligt ut" och det står jag för. Inte för att hästen är i sig aggressiv men för att gubben låter hästen bli så närgången och respektlös att det hela ser ut att kunna gå över styr närsomhelst. I min värld ska inte en häst tillåtas att "leka" med en människa via sina tänder. Och om gubben har så bra kontroll så vet jag inte varför han hela tiden vill ha ett träd mellan sig och hästen. :cool:

Det är som sagt en fråga om vilket beteende man tycker ska uppmuntras i hästar. Jag har min uppfattning men jag är inte ute på något korståg för att övertyga andra. Alla får stå för sitt. Men jag skulle iaf inte vilja ta över en häst som hade för vana att "leka" på det sättet.

(När han säger "cut the tape" låter det panikartat, som om han tappar kontrollen och inte vill att det ska synas på film.)

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Träning Jag skulle behöva hjälp. (Och det här blev visst jättelångt - förlåt!) För några månader sedan fick vi en hop hästar till stallet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Husmusen
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama