En läskig longerings-metod...

Sv: En läskig longerings-metod...

Första filmen nappade jag på. Nu blir det hem och hitta ett långt rep och rota fram den gröna heltäkande overallen ;) här skall tränas...

Haha, med ett rep och grön overall är inget omöjligt!:D
Vi vill förstås se resultatet på You Tube sen!:p

:rofl:

Inte när hästen har ihjäl honom, jag undrar mer när han dör av en hjärtattack. Han eller katten :eek:

Haha, vad sött :D Men stackars kissekatten, tur att den klättrade upp i trädet :)

De leker ju bara.... :D
Syns ju på hästens uttryck att den inte är farlig. Så där kan min tant se ut också när vi skojar med varann.

Jag tycker den är livsfarlig. Han skriker t o m ett tag att dom ska stoppa filmningen, för att han har tappat kontrollen.

Att man kan lära en häst att vara så respektlös mot en människa :eek:

har inte läst alla svar och det jag tänker på är att det finns risk för att man gör mer skada. Om nu hästen tar tag i bettet så om det är ett normalt delat bett så vill hästen höja huvudet för att undvika trycker i gommen samtidigt som grimskaftet trycker på ryggen vilket också får hästen att sänka ryggen och höja huvudet!

Jag får inte detta att gå ihop. Skulle jag överväga denna metod skulle det vara bettlöst för att hästen ska förstå att den ska sänka huvudet samt ha något väldigt mjukt som skyddar ryggen från onödigt tryck. Plus att hästen ska kunna söka sig framåt nedåt inte nedåt innåt...

Bara mina tankar...

Jag tycker den är livsfarlig. Han skriker t o m ett tag att dom ska stoppa filmningen, för att han har tappat kontrollen.

Exakt när blir den skäcken farlig och respektlös? :confused: Tycker nog det är mycket ironi när han blir "rädd" för den. Och jag tror inte att han tappar kontrollen. Hästen ser väldigt vänlig ut.

Tycker det ser ut som om hästen är väldigt snäll och lekfull, det brukar se ut så när man leker med hästarna. Sen om det är riskabelt och att man får akta sej för hovarna är en annan sak. Jag tycker sen att det är kul med folk som faktiskt leker med sina hästar ibland och inte gör allt på sånt allvar, som att aldrig låta hästen leka eller liknande. Kul video.

Exakt när blir den skäcken farlig och respektlös? :confused: Tycker nog det är mycket ironi när han blir "rädd" för den. Och jag tror inte att han tappar kontrollen. Hästen ser väldigt vänlig ut.

Tycker det ser ut som om hästen är väldigt snäll och lekfull, det brukar se ut så när man leker med hästarna. Sen om det är riskabelt och att man får akta sej för hovarna är en annan sak. Jag tycker sen att det är kul med folk som faktiskt leker med sina hästar ibland och inte gör allt på sånt allvar, som att aldrig låta hästen leka eller liknande. Kul video.

Den står ju och nafsar på honom och jagar honom runt ett träd med tänderna ju :eek:

Det ser inte ut sådär när Hempfling m fl "dansar" och deras hästar ser mycket mer harmoniska och lugna ut.

Som sagt, det är bra att kunna läsa av hästar när man håller på med dem, undra på att det blir missförstånd och konstigheter, i förhållande till hästar:crazy:

Nej den är inte livsfarlig. Den är inte respektlös. Den leker och husse är den som styr. Den håller hela tiden koll på husse.

Håller med, leker själv på liknande sätt med min häst. Dock blir han lätt lite övertaggad, men då räcker de med en hand i luften och att jag kallar in honom till mig så är han lugn igen.

Tycker hästen såg glad och lekfull ut. En ilsken häst skulle inte ha haft den uppmärksamheten på honom, utan mer öronen bakåt, ögonvitor och visa tänderna.

Håller med, även om jag tycker att skäcken inte ser ut att respektera honom direkt, utan ser honom mer som en lekkamrat. De har kul ihop, helt enkelt.

Man ser tydligt hur hästen håller avstånd till husse när den brallar och stegrar sig. Tror inte att den skulle göra det om den menade något illa med sitt beteende.

Till TS: Jag har sett måååånga longera sina hästar sådär, ofta med westerntyglar som inspänning, eftersom de är längre än grimskaft. Förstår inte poängen, med någon inspänning för den delen.

Gisburne skrev:
Håller med, även om jag tycker att skäcken inte ser ut att respektera honom direkt, utan ser honom mer som en lekkamrat. De har kul ihop, helt enkelt.

Man ser tydligt hur hästen håller avstånd till husse när den brallar och stegrar sig. Tror inte att den skulle göra det om den menade något illa med sitt beteende.

Tycker samma här, de leker ihop. Unghästen ser honom mer som en jämlike.

Ja det är bara att säga att vi (nu menar jag jag och flera här) inte är överens iang vilket beteende ska uppmuntras hos häst. :cool:

Att vara jämnlike med hästen i en lek kan vara rent livsfarligt.
Jag håller med Gisburne att respekterar gör inte hästen utan de har bara kul ihop. Sedan vad dessa roligheter kan resultera i kan vi bara spekulera om.
Så även om hästen inte menar ngt illa med sitt beteende så vet vi hur hästar kan leka och vad händer om gubben måste hämta andan eller missar trädet?

Håller med dej. Tycker inte den ser minsta trevlig ut och skulle aldrig leka så med min häst. Lär min häst i stället att aldrig gå så nära mej och han får absolut inte nafsa. Skitkul om man ramlar när hästen galopperar i hälarna på en.

Att vara jämnlike med hästen i en lek kan vara rent livsfarligt.
Jag håller med Gisburne att respekterar gör inte hästen utan de har bara kul ihop. Sedan vad dessa roligheter kan resultera i kan vi bara spekulera om.
Så även om hästen inte menar ngt illa med sitt beteende så vet vi hur hästar kan leka och vad händer om gubben måste hämta andan eller missar trädet?

Då ser vi olika. Hästen håller koll på hans reaktioner och går inte längre än vad han signalerar är ok. Hästar leker även med andra som är högre i rang än dem själva.

Med en dominant häst kan det kanske bli problem om rollerna blir oklara. Det ser jag inte här. Den är lekfull men leker inte när mannen inte vill. Om han vore "jämlike" skulle han mycket mer aktivt försöka få igång mannen när de står stilla.

Intressant vad man ser.....och hur noga man ser efter vad som händer. Titta när hästar leker, med olika individer, vem står över vem? Hur agerar de beroende på? Det är skillnad.

Senast ändrad av en moderator:

Den står ju och nafsar på honom och jagar honom runt ett träd med tänderna ju :eek:

Det ser inte ut sådär när Hempfling m fl "dansar" och deras hästar ser mycket mer harmoniska och lugna ut.

har har du en till som dansar på ett sätt där hästen visar ett "ilsket" uttryck men på lek.
http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE

Jag har just fått hem hans fem filmer. dock tyvär på ryska men men

Då ser vi olika. Hästen håller koll på hans reaktioner och går inte längre än vad han signalerar är ok. Hästar leker även med andra som är högre i rang än dem själva.

Med en dominant häst kan det kanske bli problem om rollerna blir oklara. Det ser jag inte här. Den är lekfull men leker inte när mannen inte vill. Om han vore "jämlike" skulle han mycket mer aktivt försöka få igång mannen när de står stilla.

Intressant vad man ser.....och hur noga man ser efter vad som händer. Titta när hästar leker, med olika individer, vem står över vem? Hur agerar de beroende på? Det är skillnad.

Jag läser inte bara hästens språk utan gubbens oxå och än så länge har han övertaget på unghästen, men för hur länge?
Hanterar du oxå dina hästar med ett träd emellan er?

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Träning Jag skulle behöva hjälp. (Och det här blev visst jättelångt - förlåt!) För några månader sedan fick vi en hop hästar till stallet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Husmusen
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama