Vad tror ni? KS eller sadeltvång?

GoldSkipper

Trådstartare
Köpte i Augusti en i princip oriden 6-årig valack. Han är inriden som treåring och har blivit lite riden sedan dess. Fd. ägaren hade en medryttare som red honom ibland tills det e dag sa stopp och han skickade av henne så det hette duga. Kiropraktor el liknande kom ut och hittade spänning/låsning i ryggen och efter några behandlingar friskförklarade hon honom. Hon sa att det berodde på sadeln.

Han var efter det hos en fodervärd som vägde ganska mycket och han skickade av henne ett par gånger med. Jag tänkte att det var väl inte så farligt eftersom man åker lättare av under de omständigheter hon hade. Han blev mycket tömkörd hos henne.

Nu ahr jag ridit hästen sen i Augusti och det har gått SUPERBRA. Han har varit så himla samarbetsvillig och lärt sig massor...

En dag ställde han sig i ridhuset när jag krävde lite av honom, han fick en tillsägning och har inte gjort det igen.

Nu ahr han däremot börjat skjuta rygg. Som en tok. Han ömmade ordentligt i ryggen häromdagen, jag tog ut och tömkörde honom och efter en stund var ömheten som bortblåst.. :confused: Jag satt upp och han visade flera gånger tedenser till att skjuta/bocka av mig som han gjort två gånger tidigare! Han ger sig inte förrän han får av en! Jag hade dock "säkerhetsbälte" så jag fick stopp på honom.

Ska rida idag och om han tenderar till att skjuta igen åker vi till åby. Misstänker KS eller kan det vara sadeltvång? Isf varför kommer den så sent?? Har ändå ridit honom sen augusti. Sadel och dyl passar.

Någon som har en aning? Jag är bara väldigt förvirrad och orkar inte riktigt ta tag i detta då min ponny avlivas på tisdag... :(

Sv: Vad tror ni? KS eller sadeltvång?

Klart du ska kolla hästen, det är inget att tveka på.

Det är inte säkert att en häst med ryggproblem har vansinnigt ont hela tiden utan det kanske är uthärdligt eller tom bra nästan jämt på din häst, men så ibland hugger det till.
Sitt inte på den förräns du har kollat, tänk om du gör dig ordentligt illa helt i onödan.

Om du inte hittar något fel på din häst utan tror att den är olydig så borde det också visa sig om du gör motsvarande rörelser vid töm, alltså inte bara med tyngd på ryggen.

Jag tror att du ska leta tills du hittar ett fel, det är inte normalt för en häst att vara snäll nästan jämt och sen dumma sig så kraftigt.
Det behöver inte heller bara handla om själva ryggen, det kan vara annat som gör ont.

Det där med sadeln som orsak till låst rygg, alltså då måste det vara en fantastiskt sned och dålig sadel som man rider timmavis om dagen i. Åk till en vanlig ridskola och kolla vilka fantastiska:crazy: sadlar hästarna knatar runt med där, och i vilken form de bär sig. (eller inte) Menar bara att ridskolehästar får kotledsinflammation väldig mycket oftare än enbart ryggont.

2 frågor:
Vad betyder KS?
du skriver du hade säkerhetsbälte??? förklarasnälla...

Håller med Tant Brun-kolla hästen!!! Hästar har inte tankeförmåga att tänka ut i förväg när de ska vara snälla och när de tänker "jävlas". Om en häst är jävlig är det en reaktion på smärta eller på den behandling den utsätts för av oss människor....
Har tyvärr ingen erfarenhet av KS (Kissing spines till den som undrade...) så har svårt att råda där. Men något som inte stämmer är där tror jag iaf. Lycka till!!

Vet mer om KS än sadeltvång, men borde inte sadel tvång visa sig även då man sadlar. Då den skjuter rygg, och inte alltid visar ömhet utan bara ibland tyder absolut på ryggont, se till att få röntgat ordentligt. En häst med KS kan fortfarande ridas, bara man vet hur, hoppas på det bästa för er!

2 frågor:
Vad betyder KS?
du skriver du hade säkerhetsbälte??? förklarasnälla...

KS betyder kissing spines, ryggkotorna får inte plats utan gör ont hos hästen kan man säga lite enkelt. Finns massor om du söker på forumet.

Med säkerhetsbälte gissar jag på att ts hade en halsring, handtag på sadeln eller en gramantygel som hjälp. Fast det kan ju ts själv svara bättre på :)

Det där med sadeln som orsak till låst rygg, alltså då måste det vara en fantastiskt sned och dålig sadel som man rider timmavis om dagen i. Åk till en vanlig ridskola och kolla vilka fantastiska:crazy: sadlar hästarna knatar runt med där, och i vilken form de bär sig. (eller inte) Menar bara att ridskolehästar får kotledsinflammation väldig mycket oftare än enbart ryggont.

Klart att sadeln påvärkar! Särskillt om man vill att hästen ska jobba optimalt!

jag var in till atg i täby med min valack igår efter att han har börjat att bete sig konstigt när jag rider. Han är hur fin som helst i skritt och trav, flyttar sig undan för hjälperna fint åt bägge sidr men det går inte att galoppera. Han RUSAR bakåt och reser sig och går inte fram.
Eftersom vi rättade till hans kors i sept. och eqiterapeuten då berättade att med hans problem så är hans enda sätt att komma undan smärtan just uppåt eller bakåt och vi efter detta bara jobbat i trav och skritt så bokade jag genast en tid på klinik efter att försökt att galoppera utan vidare resultat.

Nu har ju jag haft min häst i 13år och ridit honom i 10år så jag vet hur han brukar bete sig och galoppen är helt klart hans bästa gångart (kanske var lite lättare för míg menar jag) men som sagt vi åkte 25 mil till täby igår och efter en mkt nogrann undersökning av en underbar veterinär så visade röntgen närliggande tornutskott i sadelstaden.........det var inte konstigt att han inte fixade galoppen. Så nu går han på "butta" för inflammation i ryggen!

Boka en tid och åk in och kolla tycker jag. Om jag vore du så skulle jag kolla med både vet och eqiterapeut....finns en veterinär som är utbildad eq på täby. Tyvärr sjukskriven ett tag framöver men henne ska vi på återbesök till då min ord. eq jobbar i frankrike över vintern!!!!

Lycka till och kom ihåg att återkomma men utlåtande om du åker in!

Köpte en häst som inte var riden massor, köpte sadel till som passade. Men efter ett tag musklade han ju på sig och växte ur sadeln - det gick på bara några månader. Så när du har kollat hästen, kolla sadeln igen!:)

Tack för alla svar!!
Har fått tid redan imorgon men det var ingen som kunde hjälpa mig då så får vänta tills tisdag. Han ska röntgas och det ska letas fel kan jag lova..
Hittar vi något får han åka tillbaka till sin förra ägare, om det inte kommit precis nu förstås. Har också tänkt på det någon sa om att ridskolehästarna går med för:devil:iga sadlar. Han var inte riden mycket alls i den..

Misstänker strakt att det är någonting med skelettet eftersom samma grej hänt två gånger.

Med säkerhetsbälte menar jag gramantygel fastsatt i framvalvet så att jag har haft en chans att dra upp huvudet på hästen, rider honom givetvis inte nu när han visar smärta och tänker inte göra det heller.

Men som sagt.. konstigt att samma grej hänt två gånger och utan att han är riden spec. mycket... Sadeln kollade jag senast igår, har sadelmakare i stallet. Den ligger bra.

Blir så trött... :cool:

Tack för alla svar!!
Har fått tid redan imorgon men det var ingen som kunde hjälpa mig då så får vänta tills tisdag. Han ska röntgas och det ska letas fel kan jag lova..
Hittar vi något får han åka tillbaka till sin förra ägare, om det inte kommit precis nu förstås. Har också tänkt på det någon sa om att ridskolehästarna går med för:devil:iga sadlar. Han var inte riden mycket alls i den..

Misstänker strakt att det är någonting med skelettet eftersom samma grej hänt två gånger.

Med säkerhetsbälte menar jag gramantygel fastsatt i framvalvet så att jag har haft en chans att dra upp huvudet på hästen, rider honom givetvis inte nu när han visar smärta och tänker inte göra det heller.

Men som sagt.. konstigt att samma grej hänt två gånger och utan att han är riden spec. mycket... Sadeln kollade jag senast igår, har sadelmakare i stallet. Den ligger bra.

Blir så trött... :cool:

vet precis vad du går igenom och känner med dig! Bra att du kollade upp sadeln, själv ska jag ta ut In...s igen så fort som vi varit på återbesök (så att jag vet att han tänker hålla ihop) sen får de kolla igen på sadeln som från början är uppsydd just till honom. Han har ju ändrat sig en massa i rygg och manke sen jag fick den uppsydd!

Lycka till hos vet och kom ihåg att rapportera ev fynd!

Jag hoppas verkligen de hittar något.. hästen skrämmer mig för tillfället, har ridit i tio år och aldrig varit rädd....

Nästa häst blir absolut en lugn och stabil läromästare som hållt i många år som ridhäst.. Ingen garanti men känns lite tryggare.. 4 unghästar i vårt stall (30 hästar) som blivit utdömda den här hösten! (+min ponny då...) Usch...:crazy:

Ge inte upp!
Det finns massor att göra åt ryggproblem!
Har själv ridit ett antal hästar som tex opererats för täta tornutskott med jättebra resultat och de har presterat bra som tävlingshästar efteråt, de har alltså inte blivit promenadhästar.
Du har ju bra läge i och med att du inte har fortsatt pressa din häst och alltså inte befäst något dåligt beteende på den.

Jag tror du förstod vad jag menade med sadelns betydelse i det här fallet, men för de som ev missuppfattade mig:
Självklart ska sadeln passa på hästen!
Men, när hästen reagerar på beskrivet sätt vore det oansvarigt att göra som många verkar göra idag, att gå till en sk sadelutprovare istället för att ta hästen till kliniken och göra en riktig utredning.
Man kan ju ta med sin sadel till kliniken och visa hästen riden, det ger mer än att en utprovare ska tycka till.

Grejen är att jag inte har någon som helst lust att operera/vila/träna upp rygg och lägga massor av tid på det... Har stått med senskada på ponnyn i ett och ett halvt år och jag är så vansinnigt trött på att ha häst utan att kunna rida... Så om det visar sig något kommer jag inte dra det lasset utan han får helt enkelt åka hem, han är inte värd det (enligt mig!!) även om han skulle bli fin sen.. tyvärr.

Åh, vill veta nu vad det är ... :cool:

Min erfanrenhet av KS är att det visar sig när man kräver av hästen. Krav på samling = ont och protest. När man hoppar tenderar många KS-hästar att rusa iväg i landningen, ryggraden "trycks ihop" och det gör ont.

Hade för 10 år sedan ett jättetrevligt sto som jag köpte som femåring. Första året gick allting bra, men sedan började problemen. Först var det bara enstaka gånger, hon fick fnatt och bockade tills man åkte av. Och då menar jag verkligen BOCKADE! Sedan blev det uppenbart att hon inte gjorde de framsteg som man kunde önska i ridningen. Det gick inte att riktigt rida igenom henne, och hon musklade sig dåligt i rygg och överlinje. Hade jag vetat bättre så hade jag förstås förstått redan då att det var nåt fel, men jag tänkte mer att det var en tröskel i utvecklingen som vi måste över. Sedan blev det mer protest, hon gick inte att rida på böjt spår, stannade och studsade/reste sig. Åkte till Ultuna där de gick igenom henne, böjprov, grepp och hakar - ingenting. Vet ville skicka hem oss med orden "hon är nog i trotsåldern". Jag sadlade och red för att han skulle få se med egna ögon och då... "Vi kanske skulle röntga ryggen". KS i hela sadelstaden, scint visade på kraftig inflammation. Hon blev aldrig mer ridhäst.

Jag tycker definitivt att du ska gå igenom hästen, och stå på dig om det behövs så du verkligen får det ordentligt gjort. Säger maagkänslan att det är nåt fel så är det oftast det. KS behöver inte vara en dödsdom men det kräver mycket jobb och kunskap för att hålla en sån häst ridbar. Lycka till!

Hur resonerar du när du tror att tänderna gör en häst öm i ryggen? Självklart kan det ju vara en anledning till obehag men varför reagerar han då inte när jag tömkör tex? Han är ju besiktigad i somras då tänderna kollades. Har väl troligtvis inte hänt så mycket sen dess? Och varför hände samma sak för något år sedan då han var riden ett tag?

idag var vi då iväg.. medan ponnyn åkte till de gröna ängarna därhemma... hu..

Häststackaren var inte bara öm i ryggen utan också halt på båda frambenen, ordentligt! :crazy: Stackarn. Kotledsinflammationer som kommit av... ja vaddå? Stel och spänd i ryggen men inga förändringar på röntgen på ryggraden. Ska tillbaka och ultraljuda hela korset (där han ömmar mest) och röntga haser + knän (kotorna plåtades idag).. vet misstänker att det kan vara pålagringar eller spatt :O på en oriden häst... det här är helt galet.. fins det inga hela hästar längre?

Bläää.

Men om den ömmar så mycket i korset så låter det ju som den kan ha inflamation i SI leden där och då kanske det är enda boven, Prova ny sadel lägg om träningen osv... Ville inte vet behandla den där?

Har haft en häst som fick inflamation i kotorna av att den var öm i ryggen efter sadel. Har de ont på ett ställe så avlastas det på något annat..

Hur får den sådana iflammationer då? Vet sa ingenting om det. Jag red hästen som mest 3 dagar i veckan, andra dagar var jag ute och klättrade för hand och tömkörde. Vet inte riktigt hur jag kan lägga upp träningen bättre. Sadeln är utprovad, har två olika som jag varierar mellan och bådra ligger bra enligt sadelmakare och annan vet. Allt som är fel på en häst kanske inte har med sadeln att göra?

Först och främst kan jag ju inte träna så länge han har så pass kraftiga kotledsinflammationer. Vi ska ju faktiskt tillbaka och ultraljuda så då kanske dom hittar något? Och kanske även skelettförändringar i knän och/eller haser. Varför ömmar han bakom sadeln om det är sadeln som är boven i dramat? (Upprepar, har knappt ridit hästen.)

Kom på en sak igår och det var att allt det här hände efter att jag hopptränat för försa gången (för tränare). Det blev ganska intensivt men han blev inte trött eller svettig över huvud taget.. Är det något spec. som kan visa sig vid hoppning?

/förvirrad och trött på detta...

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Ridning Jobbar hos en travtränare som har 2 hästar som skrittas under sadel minst en gång i veckan. En av hästarna är hur snäll som helst att...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: IrishDraft
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 074
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V