vad tror ni det kan vara?

F

Fnytt

hej!
vi ska åka in med min och mammas häst till klinik imorgon (om vädret tillåter). han har under en tid varit lite konstig i bakbenen och upp mot bäckenet och ryggen. han är inte halt, men går kortare med vänster bak. böjprov visade lite hälta höger bak men bara de 3-4 första stegen. han kan vara lite ovillig under ryttare (dock inte när man rider ut, mest när man ber honom att göra lite "jobbigare" rörelser). han är stel och spårar inte. rider man dock på ett tag (vi rider just nu ca 15-20 min, mkt skritt för att inte överanstränga honom) kommer han ner jätte fint i lång och låg form och jobbar med ryggen. han går som i sluta i ena varvet(kommer inte ihåg nu vilket...gah) och öppna i det andra. till råga på allt har han fått en mystisk galla vid hasen på höger bak. antagligen för att han har överansträngt höger ben som komp. till vänster. fast den bli mjukare och mindre när han har rört sig mer.

kan inte vänta tills imorrn! (om vi nu kommer iväg dvs, det är inte bara vädret som måste bli bättre. han måste gå in i släpet också! :P) sitter här och oroar mig över massa hemskheter! så...vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad tror ni det kan vara?

Antagligen går han i sluta i höger varv för att avlasta höger bak.
Min häst gick så och hade problem i S-I leden höger. Vet inte om det hade ett samband men jag tror det...

Lycka till imorgon!

Antagligen går han i sluta i höger varv för att avlasta höger bak.
Min häst gick så och hade problem i S-I leden höger. Vet inte om det hade ett samband men jag tror det...

Lycka till imorgon!

okej. din häst blev bra efter det?

tack :)

Låter som problem med SI-leden.. Tyvärr brukar de inte kolla det på klinik utan det brukar behövas ET för att rätta till sånt. SI-leden är alltså uppe i bäckenet och det är väldigt vanligt att det hoppat lite snett där. Hittar de inget anant på kliniken så skulle jag ta kontakt med duktig ET! Behöver du tips så är det bara att PM:a!
Min häst har haft problem med SI-leden och efter bara en behandling av ET så vart han helt återställd..

Låter predis som de problem min häst haft! Superpigg och busig i skogen, men MYCKET svårjobbad i ridhuset. Svår att få i form och ställa åt ena hållet...

Hade en kiropraktor ute och hon rättade till en låsning i lumbosacral-leden (vet ej om det är samma som SI????) sitter iallfall uppe i länden...

Så ta upp en kiropraktor om de inte hittar något på kliniken!

Lycka till!

okej. ja han gick ju inte in i transporten idag. typiskt. men det var som att det var menat att vi inte skulle åka. på morgonen togs en häst bort uta på stall plan. förövrigt en häst jag tyckte mycket om...så jag va ju ledsen över det också. då kunde vi inte lasta förns det va klart. sedan skulle hästarna springa ut till hagen. då kunde vi inte lasta. sen när vi börjat komma igång med lastningen, började några j*vla skitungar (stallet är brevid en skola) smälla smällare! och det va ju BARA för att jag va där med en häst och skulle skrämma honom. så jag flög i taket och skrek att om han smäller en till skulle jag gå upp och strypa honom..då svarar han det klassiska killtonårs svaret "öööh, du verkar lite sur, har du mens eller?! hehe" och sen va ju allt förgäves. han blev stressad, började sparka mot oss osv osv.. så någon klinik blev det inte idag...:mad: men, men...har ny tid den 26.

hmm...jag hade ut en E.T för ett litet tag sen. han va lite sne i bäcken och hade en liten låsning i ländryggen. men hon va här 2 ggr och rättade till. efter det va allt bättre. steget, galoppen etc. men sedan på en klubbtävling tyckte min ridlärare att han va oren och så började det hela. jag hade inte känt något speciellt förutom att han va lite stel och ovillig, men det är han nästan jämt på tävling eftersom jag blir nervös, spänd och ber honom göra saker på ett annorlunda sätt än till vardags säkert...pga nervositeten.

tack för svaren! ska läsa lite om S-I leden nu tänkte jag :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 802
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18