Vad träna med (snart) 2-åring

pitbull_lisen

Trådstartare
Har ett tvåårigt quartersto. Har tränat att flytta hennes olika kroppsdelar undan för tryck, lyfter fötter, och alla vardagssaker, som täcken, hovslagare mm. Har även försöket mig på lite markarbete lös, i (trång) coral, det går skapligt tills jag pressar henne lite och ber om trav (som ska hålla i sig mer än tre steg) då kan hon vända upp och sparka bakut mot mig..:mad: nån som vet hur man ska göra då?? Man måste ju "väja" en aning för att inte bli träffad, men samtidigt så ser ju hon det även om man försöker dölja det, och blir ännu mer "kaxig" och ibland springer hon bara runt och frustar med svansen rakt upp som en arab... (noll intresse av vad jag vill förmedla) tror inte hon förstår vitsen med att springa runt på det där viset! HUr ska jag "förklara" för henne (hon är snäll vid annan hantering) kommer dock bli ranghög märr så småningom. Sådär gör hon även mot den äldre valacken i hagen när han föser undan henne ibland och hon blir frustrerad..:crazy: Andra tips på träning?? Tömkörning kanske? Hur ofta brukar ni träna era unghästar? (kan tillägga att hon verkar aningens omogen, och inte redo för att börja ridas än på MINST ett halvår, enligt min mening) Är det bäst att träna ofta, eller lite då o då? Borde man åka till ridhus och så med henne eller vänta tills hon får lite mer förtoende för mig och vi förstår varandra? (har ingen kompis som kan hålla henne lugn i tranporten..) kan man "förstöra" lugnet i dom genom att ha för bråttom, eller är det tvärtom?? Tacksam för om någon har nåt tips eller tankar..:bow: :bow:

Sv: Vad träna med (snart) 2-åring

Hur länge har du haft henne? Det har ju ganska stor betydelse för hur du ska gå vidare, tycker jag. Om jag vore som dig så skulle jag ta hjälp med problemen i rundcorallen, om du känner dig osäker på hur du ska tackla hennes beteende så kanske det är bäst att någon annan visar dig hur du ska göra?

Annat som du kan göra med din unghäst är väl t.ex. tömkörning, det är bra träning tycker jag! :)

Jag hade lite av samma problem med min 2åring förra våren, Jag hade träningsrep i repgimman och vände runt henne när hon visade tecken på att försöka vara dominant mot mej. fortsatte vändningen med att flytta hennes bakdel, (snurra rep). och sedan bad jag henne bara att gå framåt i skritt, fick henne att förstå att det var hon som skulle flytta sig och inte jag. När hon förstått vad jag menade i skritten så bad jag om traven, det är bara att gå tillbaka ett steg. Jag åkte mkt trailer med min utan sällskap. Började med små turer på ca 5min så att hon visste att vi ska snart hem. Avdramatisera allt!! Jag började rida min efter ca 1-2 månaders markträning. Lycka till!:banana: :banana:

Jag har fött upp henne själv... vi har i övrigt en bra relation och hon låter mig göra det mesta.. dock lite känslig får "nyp" och bli dragen i manen mm. då hon vart med om stickande veterinärer många gånger (hon är riktigt klåfingrig , nyfiken och orädd i hagen, så hon har behövt sys ett par gånger efter bus-hyss)

Lazy Lady skrev:
Jag hade lite av samma problem med min 2åring förra våren, Jag hade träningsrep i repgimman och vände runt henne när hon visade tecken på att försöka vara dominant mot mej. fortsatte vändningen med att flytta hennes bakdel, (snurra rep). och sedan bad jag henne bara att gå framåt i skritt, fick henne att förstå att det var hon som skulle flytta sig och inte jag. När hon förstått vad jag menade i skritten så bad jag om traven, det är bara att gå tillbaka ett steg. Jag åkte mkt trailer med min utan sällskap. Började med små turer på ca 5min så att hon visste att vi ska snart hem. Avdramatisera allt!! Jag började rida min efter ca 1-2 månaders markträning. Lycka till!:banana: :banana:

Tack för svaren. :bump: Hur ofta tränade du med din och hur lång pass ungefär? Jag har väl hållt på i en kvart kanske, två tre gånger i veckan (nu under vintern) eller tills hon gett med sig och lyssnar. Sen kom jag på en sak till jag undrar, hur får man deras uppmärksamhet om de går och tittar på annat, och är nonchalanta? Nu drar jag till lite i grimman eller klappar med handen mot benet om de är lösa, men det hjälper ju bara nån sekund... har ni andra idéer? :confused: (detta "problem" har jag ,med den äldre valacken med) när det rör sig eller låter nånstans utanför träningsplatsen blir det genast intressantare än mig som står där och ställer krav på dom..

Jag höll på i ca 20 min varje dag, jag började sadla henne efter ca 2veckor och gick en promenead i skogen eller till grannens padock och lät henne jobba intill honom när han körde sina parhästar, på så vis fick vi ett kraftfullt störningsmoment, passade även på att utnyttja blåsiga dagar med att använda plastpåsar osv. nu är hon lite av en valiumhäst:banana: :banana: Jag använde tekniken att vända runt henne kraftigt för att få kontakt.

Lazy Lady skrev:
Jag höll på i ca 20 min varje dag, jag började sadla henne efter ca 2veckor och gick en promenead i skogen eller till grannens padock och lät henne jobba intill honom när han körde sina parhästar, på så vis fick vi ett kraftfullt störningsmoment, passade även på att utnyttja blåsiga dagar med att använda plastpåsar osv. nu är hon lite av en valiumhäst:banana: :banana: Jag använde tekniken att vända runt henne kraftigt för att få kontakt.

Tack för svar :bow: ska prova det där med att flytta undan rumpan.. bör jag ha henne i lina tycker du, så hon inte får tillfälle att vända rumpan till och sparka bakut när jag kommer för nära och "kör på" henne?

Japp jag tycker att du ska ha henne i lina:rofl: :rofl: Jag tror att du kommer att känna dig tryggare om du har linan på henne:smirk: När blir det uppsittning?:banana: :banana:

Ja du bra fråga... när jag har tömkört och arbetat henne mycket från marken och vi förstår varandra.. vill inte ha för bråttom.. skulle tro att det blir längre fram i sommar nånting. just nu måste jag lägga den mesta energin på den andra hästen som behöver grundridas ordentligt.

Okay! Har varit iväg på clinic med min blivande treåring hela helgen, både jag och kusen gäspade stort sista passet igår.. Men jäklar va bra det gick!!:banana: :banana: :banana: Vad skönt det e att få lite hjälp på vägen:bow: :bow: Super bra tränare och glad häst:)

Liknande trådar

Hästhantering Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam. Jag köpte henne för några månader sedan och visste...
Svar
12
· Visningar
5 618
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·
Hundträning Hej! Jag har ännu ingen hund, men är på G att skaffa en fram till sommaren. En vit herdehund kommer det bli. :) Jag har aldrig haft...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: rxk
·
Western Som vissa av er vet så står jag med en 4åring som inte visade några arbetsmyra-tendenser första halvåret (2½-3 år) men som exploderade i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 529
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.