pitbull_lisen
Trådstartare
Har ett tvåårigt quartersto. Har tränat att flytta hennes olika kroppsdelar undan för tryck, lyfter fötter, och alla vardagssaker, som täcken, hovslagare mm. Har även försöket mig på lite markarbete lös, i (trång) coral, det går skapligt tills jag pressar henne lite och ber om trav (som ska hålla i sig mer än tre steg) då kan hon vända upp och sparka bakut mot mig.. nån som vet hur man ska göra då?? Man måste ju "väja" en aning för att inte bli träffad, men samtidigt så ser ju hon det även om man försöker dölja det, och blir ännu mer "kaxig" och ibland springer hon bara runt och frustar med svansen rakt upp som en arab... (noll intresse av vad jag vill förmedla) tror inte hon förstår vitsen med att springa runt på det där viset! HUr ska jag "förklara" för henne (hon är snäll vid annan hantering) kommer dock bli ranghög märr så småningom. Sådär gör hon även mot den äldre valacken i hagen när han föser undan henne ibland och hon blir frustrerad.. Andra tips på träning?? Tömkörning kanske? Hur ofta brukar ni träna era unghästar? (kan tillägga att hon verkar aningens omogen, och inte redo för att börja ridas än på MINST ett halvår, enligt min mening) Är det bäst att träna ofta, eller lite då o då? Borde man åka till ridhus och så med henne eller vänta tills hon får lite mer förtoende för mig och vi förstår varandra? (har ingen kompis som kan hålla henne lugn i tranporten..) kan man "förstöra" lugnet i dom genom att ha för bråttom, eller är det tvärtom?? Tacksam för om någon har nåt tips eller tankar..