Vad tog det åt honom?

Nitronom

Trådstartare
Är medryttare på en underbar kille på 14 år som jag har ridit sen april och brukar alltid rida med min kompis som också är medryttare på hagkompisen till Surprise ("min" pålle).
I tisdags när vi red ut (rider sällan i ridhus pga hans knän) gick allting jättebra, men på hemvägen skulle vi uppför en backe som både hans ägare och andra medryttaren brukar galoppera uppför, och jag har skrittat uppför några gångarförut för att han ska lära sig att det inte alltid är galopp som gäller där, och den här gången skulle vi trava uppför. Dom senaste veckorna har han börjat rygga en bit innan backen för att sedan galoppera fullfart uppför, men den här gången ryggade han betydligt mer än vanligt innan han skrittade framåt. Hoppade sedan upp i luften och sparkade bakut (kanske har han hört talas om hästarna på spanska ridskolan? :smirk: ) och vi bestämde oss för att skritta uppför istället då han verkade så het och jobbig. men istället för att duktigt skritta uppför som förut så ryggade han in under en stålvajer (svårt att förklara vad det var, men stålvajer får duga :P) så jag var tvungen att hoppa av (eller snarare glida ner) och ledde honom sedan uppför halva backen och ner igen innan jag satt upp igen. Återigen började han rygga och försökte få fast mig under stålvajern igen och jag lånade då min kompis spö och fick honom att skritta uppför backen. Vi travade sedan en bit och när vi saktade av igen började han bete sig som innan. ryggade, snurrade runt, sparkade efter spöet och varje gång jag fick fram honom fick han såklart en massa beröm.
insåg sedan att det var lönlöst att använda spöet och stället tog jag tag i ena tygeln och snurrade snabbt runt innan jag drev fram honom, vilket funkade och beröm utdelades såklart.
efter ungefär en kvart var han genomlöddrig på halsen och hela huvudet och under sadeln var svettigt då han hela tiden skulle krångla och hopppa runt så när han hade skrittat/taktat en bit satt jag av och ledde resten av vägen hem. när jag släppte ut honom i hagen (lösdrift) betedde han sig som vanligt och åt upp sin mat.

Om ens någon har orkat läsa igenom allt, vet ni vad det tog åt honom? :confused:
 
Sv: Vad tog det åt honom?

inga älgflugor då?
(Jag förklarar allt med älgflugor just nu för dom är VIDRIGA!!)

// M
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Han är triangelmärkt pga någonting med hans framknän, har inte så stor koll på vad det är som har hänt. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tog det åt honom?

haha, nej, inga älgflugor tror jag inte. vi har ridit ute i skogen hela sommaren utan att han har reagerat så, och såfort jag satt av och ledde honom blev han någorlunda vanlig igen. o.O
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Ingen aning vad som kan ha hänt :crazy:

red ut med min pålle och en kompis igår.. han älskar att bli uteriden och bråkar aldrig (om han inte är rädd för ngt då.. ) men denna gången vet jag inte vad som flög i honom.. det började med att han stack iväg 3 gånger med mej å det var inte lätt att få stopp på han sen när han slutat med det så från skritt började han helt plötsligt galoppera på stället , sen sparkade han rejäla bakut 2 gånger å sen tog han frambenet som typ spansk skritt å när han satte ner det så stampade han som en galen tjur eller ngt,, blev helt genomsvett å han brukar inte svettas å taktade hela vägen hem ,sen när vi släppte ut dom i hagen slet han sig å sen var han som vanligt igen helt plötsligt , som att inget hade hänt :crazy:
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Det är inte så att om han nu är triangelmärkt för framknäna, så kanske dett slitit mycket på dom när medryttaren galopperat uppför. Och det kanske han märker av nu..
Därav kanske att han ryggar och det kanske blir lite smärtfriare att galoppera. (Jag har så med träningsvärk, att om jag springer gör det inte ont, medans om jag går kan det kännas jätte mycket.)

det kan ju också ha hänt någonting med sadeln, att bommen gått av eller dyl. och det kanske han bara känner av när det går lite mer uppför, men kanske inte på plant..

Jag skulle nog prata med ägaren och låta hästen få en riktig genomkollare. Kolla sadel..

Hoppas det löser sig nu. :)
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Men han reagerar inte annars, utan bara i just den backen. och spec i hoppningen borde det väl märkas av om han har ont i framknäna, men han hoppar på glatt som bara den.. :crazy:
och bommen är inte av, kollade sadeln förra månaden och den var helt okey. ;)
och det var ju även efter backen som han höll på och knasade sig..
Har sagt till Katri, ägarens mamma (dom går hemma hos henne då ägaren bor i lägenhet) och vi får se om han blir sådär nästa gång i den backen, för då måste det vara något som är fel...
Ska rida lektion idag också, ska höra med tränarn om hon kan ha några ideer om vad det kan ha varit
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Hmm, knäppt. o.O
kanske hade varit någon älg eller rådjur där precis innan? :crazy:
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Ingen aning vad som kan ha hänt :crazy:

red ut med min pålle och en kompis igår.. han älskar att bli uteriden och bråkar aldrig (om han inte är rädd för ngt då.. ) men denna gången vet jag inte vad som flög i honom.. det började med att han stack iväg 3 gånger med mej å det var inte lätt att få stopp på han sen när han slutat med det så från skritt började han helt plötsligt galoppera på stället , sen sparkade han rejäla bakut 2 gånger å sen tog han frambenet som typ spansk skritt å när han satte ner det så stampade han som en galen tjur eller ngt,, blev helt genomsvett å han brukar inte svettas å taktade hela vägen hem ,sen när vi släppte ut dom i hagen slet han sig å sen var han som vanligt igen helt plötsligt , som att inget hade hänt :crazy:

Ja det som din pålle gjorde är jag HELT säker på att det berodde på älgflugor!!!
Våra blir GALNA av dem!! Jag blev biten av en ifjol och det gör banne mig ondare än ett getingstick!! ;)


// M
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Hum, låter lite mysko..
Det kan inte ha hänt något vid den backen när någon annan red honom ?

Fick du några tips föresten ?
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Hmm, ingen aning, men då borde man ju ha fått veta det?
Hans ägare hade ridit honom i veckan, och då hade han tydligen varit snäll och lugn i backen, och när jag red där igen i söndags ryggade han inte ens, så han har nog iaf lärt sig att det inte är någon ide att bråka där. ;)

lektionen blev tyvärr inställd, så jag pratade aldrig med tränarn, men han är ju tack och lov inte sådär längre. :)
 
Sv: Vad tog det åt honom?

med det är ju bra. :)

Han kunde ju också ha testat dig några gånger.. Men har vet du att du inte ger dig i första taget. ;)
 
Sv: Vad tog det åt honom?

Har varit medryttare i snart ett halvår på honom utan att han har testat mig nå vidare mkt, men men. problemet löst, allting gott :)
 
Sv: Vad tog det åt honom?

min första tanke är "äsch, det är sånt som händer"
man kan ju itne vara foglig jämt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp