vad titta efter när man letar blivande fälttävlanshäst?

Janni

Trådstartare
Det här är egentligen två frågor i en.
Ni med erfarenhet, vad kollar ni efter och vad anser ni vara viktigast när ni kollar på unghästar som ni tänkt använda till fälttävlan?
Jag förstår ju att gångarter och ffa en bra galopp är viktigt. Och så självklart att den kan hoppa. Men utöver det? Temprament, inställning? Vad är det som gör att en häst som lämpar sig för banhoppning inte gör det för fälttävlan?

Själv är jag just nu erbjuden att få två hästar. Skulle inte ens funderat om det inte var så att jag känner båda hästarna utan och innan och verkligen gillar dem båda två både i hanteringen och ridningen.
Jag har dock inte tävlat på 100 år men senast jag var igång var det hoppning och fälttävlan som gällde. Om jag skaffar häst nu så kommer jag inte inrikta mig till en början utan bara satsa på att utveckla både mig och häst inom alla grenarna men har ändå en liten dröm om att få rida fälttävlan igen.

Hur som helst så har jag svårt att välja. Båda är trevliga att rida på marken. Ingen av dom rör sig som några dressyrstjärnor men ändå inga symaskiner. Båda har ganska bra, stark och reglerbar galopp.

Men... Den ena har mod och hjärta, hoppar allt och är otroligt säker. Dock är tekniken lite sisådär. Blir lätt spänd och kräver en väldigt balanserad och mjuk ryttare som inte stör för att inte bli spänd, tappa ryggen och knipa i språnget. Känns som en sån som kräver extremt bra ridning för att gå bra i banhoppningen.

Den andra hoppar kanon! Rädd om sig, hoppar runda fina språng med massor av rygg och helt ok teknik. Dock är han lite fegare än nr 1. Hoppar visserligen allt man styr på men är ändå ganska tittig. Överhoppar sig rätt rejält över det mesta men är ju ung och oerfaren så kommer säkert lugna sig med det. Dessutom är han lite klumpig och har lite svårt att hålla koll på benen ibland även om det inte märkts av i samband med hoppningen.

Och jag vet att det finns hästar som har allt det där i ett och passar bättre. Kanske inte väljer någon av dem osv osv. Men är ändå frestad! Hade tänkt vänta något år till innan jag skaffar häst igen men sen får jag det här erbjudandet och vet inte vad jag ska göra, men blir ju sjukt sugen :crazy: Känner att jag behöver lite input från er bukare :p

Sv: vad titta efter när man letar blivande fälttävlanshäst?

Jag har två hästar som är ungefär som de du beskriver. Den som hoppar allt och inte har så bländande teknik har gått fälttävlan och är som klippt och skuren för terrängen, dock har dressyren varit svårare.

Den andra har jag inte tävlat FT med men tränat och den hoppar jättebra på terränghinder trots att den gärna överhoppar sig ibland. Lite tittig men jag tror att om man bara tränar den bra så kommer den hoppa allt sen, men kanske att man kan räkna med något stopp eller konstigt hopp då och då på knepiga hinder.

Måste du välja en av dem?

Alltså det beror ju lite på dig vilken häst som är bäst.. vilka mål du har och hur rutinerad du är.. för en orutinerad ryttare är det ju bättre att välja häst nr 1 som hoppar allt i terrängen , just för att få egen rutin i terrängen för den är ovärderlig och sen ta att dom kanske är lite sämre i dom andra momenten.

Sen är man rutinerad och satsar högt kan man välja häst nr 2 och utveckla den och lära den hoppa terräng. För som banorna ser ut i dag krävs en duktig hoppare i terrängen och banhoppningen för att vara med och slåss.. då har man inte råd att riva ett hinder eller två. För en orutinerad ryttare är detta kanske inte hästen man bör välja.

Så ser jag på saken iallafall.

Ja men det låter ju lite som dessa två.
Nr ett känns det som att jag skulle våga mig ut på terrängträning med relativt snart. Nr två däremot behöver massor med jobb innan jag skulle våga mig ut på fasta hinder. Eller ja, båda behöver massor med jobb men nr ett är i allmänhet enklare och coolare.

Måste och måste, jag måste ju inte välja någon av dem och har ingen möjlighet att välja båda. Däremot känns det tryggt att ta en häst jag känner väl som första häst när det var så länge sen jag hade egen häst. :)

Jag kan ju tillägga då att ingen av dem är rutinerade på något sätt och ingen av dem är några hästar för de större klasserna. Båda är galoppörer med allt vad det innebär och grundskolade i dressyren av mig. Nr ett är långt före nr 2 främst för att jag ridit den i drygt tre år och nr två endast i 6 månader.

Jag skulle väll säga att jag är en hyfsat rutinerad ryttare men definitivt inte en rutinerad fälttävlans ryttare då jag inte tävlat och tränat fälttävlan aktivt sen 2003 och det känns som att mycket har förändrats sen dess. från då till mu har jag tränat mest banhoppning och framför allt dressyr.

En utbildad och rutinerad häst som redan vart ute och tävlat skulle självklart vara det bästa men som jag sa. Jag är erbjuden dessa två, känner dem väl och gillar båda skarpt. Jag är beredd att lägga ner massor med tid.

Mitt mål är inte högre just nu än att lyckas komma ut på tävling i lättare klasser så småningom. Testa på tävlandet igen och hitta vad som är min grej just nu efter alla dessa år. Vem vet jag kanske inser att jag blivit en dressyrtant för all framtid :p

Det lutar lite åt nr 2, mest för att jag även vill komma ut på vanliga hopptävlingar och det känns som att han är ett bättre val då. Dock är det säkert som du säger att en sån häst behöver en mer rutinerad ryttare för att bli säker i terrängen. Däremot är han stencool på tävlingsplatser och dylikt till skillnad från nr ett som stressar upp sig något kolosalt bara vi går in i grannstallet för att låna spolspiltan. Dock släpper han all stress och fokuserar så fort man sitter på honom. Svårt!

Jag borde kanske inte välja någon och vänta ett år i stället. Men vill ju ha dessa de är ju mina gullisar!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
941
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?