Vad tar ni betalt för att rida/utbilda andras hästar?

Priset måste ju bli enligt "tillgång och efterfrågan-modellen". Nån vill ha just dig, jamen ta betalt då.
Men först och främst: Kom överens om priset innan du sitter på hästen!
 
Och du skriver VITT, vem betalar arbetsgivaravgiften?

Om man inte driver eget företag eller anställs av någon, och har en annan huvudsaklig inkomst, bör detta kunna tas upp i deklarationen som hobbyverksamhet. Då betalas egenavgifter och skatt av den som får pengarna (i detta fall TS), men man får också dra av kostnader (t.ex. bensin i detta fall) som man haft. Skatt och egenavgifter betalas alltså på vinsten. Så hade jag gjort i detta fall, det verkar rimligt.
Mer info om vilka avdrag man får göra och hur mycket egenavgifterna kostar, finns på Skatteverkets hemsida. Hur mycket skatt som ska betalas beror på hur stor inkomst man har totalt (annan inkomst + hobbyverksamhet), enligt den info jag nyligen fick av Skatteverkets "kundtjänst".

Oh snap, ser nu att tråden är gammal :p Men den verkar ju vara aktuell igen, så inlägget kanske kan vara till nytta för någon ändå.

@Flavor Jag hade räknat på ungefär hur mycket tid du kommer att lägga ner och på vad du vill ha i timmen. Timlön är lätt att utgå ifrån.
 
Nu åker jag inte iväg och rider andras hästar längre, har inte tid för det, men när jag gjort det har jag tagit 300.-/h + 45.-/mil.
Sen har det varit lite olika dealar m folk jag känner genom åren. Hade ex en uppfödare som jag tog 100.-/häst av. De fanns 20 steg från mitt jobb, hästen var sadlad och klar när jag kom o red oftast max 30 min.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 524
Senast: super
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 589
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp