Vad tar man sig till? -hovar-

Corax

Trådstartare
Min ena häst har otroligt kass kvallité på hovarna. Speciellt nu efter den blöta sommaren.
Hovslagaren sliter sitt hår varje gång jag ringer för en tappsko.
Det har till och med gått så långt att jag inte kan ha honom på betet längre och att rida ut är en omöjlighet (för att han är öm). Han FÅR inte tappa en sko en gång till...

Så han är installad över nätterna och jag rider enbart i ridhuset eller på utebanan. Det är verkligen skittrist, men vad gör man?
Försökte ge mig ut men han ville inte alls skritta på och han ömmade rejält i alla fyra trots att han har tjocka sulor fram.

Generellt så har han aldrig tyckt om att gå på asfalt eller hårt underlag men "naiv" som jag varit så trodde jag inte att det var illa.

Till saken hör att han får analyserad foderstat och örter för hovarna. Vintrarna är mycket bättre.

Ja, ville väl mest skriva av mig...
Skulle behöva prata med nån som är proffs på hovar och så, för jag känner inte att jag får nån större respons av min hovslagare. Han har föreslagit gips om det inte blir bättre, men det är ju en kortsiktig lösning. Han är jätteduktig men han ser gärna att en häst klarar sig med bara fyra vanliga skor så att säga.
Men uppenbarligen verkar inte mitt klut till häst göra det.

Tack för att ni tog er tid!

Sv: Vad tar man sig till? -hovar-

Sök information om Keratex hovstärkare!
Jag har samma problem med min häst och det är det enda medel som bevisligen fungerat och gett snabba resultat.

Lycka till!

Jag säger helt krasst; enda långsiktiga lösningen är att du tar av skorna och låter honom gå barfota!
För att klara ömheten köper du honom barfotaboots, om inte ömheten går över när ni drar skorna, vilket faktiskt kan hända. Med så dålig hovkvalitet är risken stor att hästen har sömmar invid nerverna...
Leta rätt på en duktig barfotaverkare som kan verka din häst, se till att den rör på sig så mycket som möjligt efter avskoningen och gläds över att hästens hovar kommer att bli bättre ju längre han går barfota.

Tack för ditt förslag, men jag kommer aldrig att låta honom gå barfota. Han har gått utan skor i halva sitt liv på lösdrift och det fungerade inte.
Dessutom är han en "sporthäst" och rids/tränas/tävlas regelbundet.

Senast ändrad:

Hästarna här går barfota, de är oxå väldigt "sportiga", tävlar allt från hoppning till western. Deras hovar är mycket bättre sen skorna drogs av, de tappade oxå skorna varenda vecka *överdriver lite* Men väldigt ofta!
Barfota är värt ett försök, om man hittar en duktig hovslagare.

får jag fråga vad för person som verkade honom? Det gör en stor skillnad hur de verkas och det finns mer än två sätt att verka en häst.

Det är faktiskt bara bra att han rids mycket, desto större skillnad kommer det att bli på hovarna hans!
Men det är klart, vill du inte så vill du inte! Skyll det bara inte på hans hovar för de har all förutsättning i världen att fungera alldeles utmärkt bara du tar av skorna.

Menar du att hästen ömmar på hårt underlag trots att den är skodd???
Då har han kanske stora problem inuti hoven och det blir inte bättre av specialskoning med sulor mm. Har han kanske förbenat hovbrosk eller mkt höga traktstöd?
Fundera lite över orsaken till den dåliga hovkvaliten. Det behöver inte vara någon brist i fodret utan helt enkelt att hans hovar inte är så bra verkade/skodda.
Mvh T

Håller med! Keratex Hoof Hardener är räddningen. Har nyss beställt hem en ny flaska då den gamla börjar ta slut.

har läst ditt inlägg...tycker att det är tråkigt för dig med dessa problem..själv hade jag ett fullblod med dålig hov kvalite´ och mycke tappskor...fick rådet att börja fodra med fodertran..och resultatet blev myckebättre mindre tappskor och fastare hårdare hovkvalite..ett litet tips som kan vara värt att testa..10ml per dag i fodret+ att att man kan pensla det på hoven och kronranden..hoppas att det fixar sig med din hästs hovar

Jag betalade strax under 450:- sist men då hade de höjt priset rejält! Innan kostade en flaska 398:- och den räcker ganska så länge.

Gör bara inte om misstaget som jag gjorde - att sluta med Keratex när hovarna blivit helt bra. Min häst hade tappskor var och varannan dag förra sommaren innan jag började med hovstärkaren. På kort tid blev hovarna bättre och jag under häll bara med att pensla på hovstärkaren ca 1 gång var 14:e dag. I vintras slutade jag helt när flaskan var slut och nu för ca 5 veckor sedan började problemen igen (pga att jag inte hade skyddat hovarna mot väderlekens påverkan). Om jag får ordning på hovarna nu så kommer jag att underhålla med Keratex hov-gel året om i fortsättningen. Det förhindrar att problemen uppstår. Själva hovstärkaren används enbart när skadan redan skett.

Lycka till!

Jag säger bara en sak och det har jag sagt många gånger,flappskor!!

Helt överlägset!!!

Kan du PM:a mig namnet på din hovis?!

Men hur kommer det sig att han hade urkassa hovar NÄR han gick barfota OCH på lösdrift?
Jag tror inte att det är lösningen på just hans problem.
Mina andra hästar går barfota så det är inte det att jag är emot det generellt.
Men hans mamma har fyra vita som är hur starka som helst. Även lillasyster har kalasfina hovar.
Det måste vara nått med just honom. *spånar*
Förvånar mig i och för sig inte eftersom han är EXTREMT känslig för allt och har han brist på nått ämne så skulle jag inte häpna.

Tilläggas ska kanske att han inte hade en enda tappsko under hela hösten/vintern/våren...

Till Stally; Varför vill du veta vem min hovslagare är? *nyfiken*
Och vad gör flappskor för en häst?
Jag vet ju hur de ser ut och så men det är inte själva tappskorna som är problemet... Berätta gärna!

Nja inte ömmar direkt. Men han verkar inte tycka om att gå på hårt underlag.
Han är inte röntgad i fram men bakhovarna är klockrena. Tror inte att det är skoningen/verkningen det är fel på men man vet ju aldrig.

Undrar bara då jag själv befinner mig nära Roslagen"Nyfiken"?!

Flapp gör att risken att trampa av sig skon minimeras.Själva flappen gör att hoven behåller fukten bättre.Använder själv dessa på sommaren om häst. är mer benegna att trampa av sig skorna.
Har själv m.k.t. bra erfarenheter av dessa om hovslagaren kan skåla ur hoven på rätt sätt.annats kan hästen bli sulöm.

Det är klart att han kan ha någon brist, men jag tycker att många missar att hästen inte skall verkas som många hovslagare gör, dvs som om de skulle slå på en sko.
Det är det som är största orsaken varför många hästar ömmar när de går barfota.

Sedan är det ju faktiskt så att skor, genom att de hämmar blodcirkulationen i hoven, gör att hästen får mindre känsel i sina hovar. Dessutom tenderar hästar att försöka dölja sin smärta eftersom de är bytesdjur.
Markerar din häst att han har ont trots att du har skor på honom, då skulle jag bli allvarligt orolig. JAG skulle ta av skorna, sätta på ett par boots och sedan försöka avgöra om jag skulle köra iväg till klinik nu eller avvakta.
Det kan vara sömmarna som djävlas med honom, så prova ett par boots eller sådana där skor man kan limma på.
Kosttillskott kan säkert vara bra, men det kan bara påverka hornet som växer ut. därmed ser du inte resultatet förrän det hornet som tillverkas nu når ner till marken, dvs om mellan 6-12 månader.
Dock kan lamellrand och sula förbättras fortare...

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med emindys sista inlägg. Dessutom, kolla hovslagaren för enligt min erfarenhet är det ofta hovisens fel att hovarna är kass på hästen. Tex fick vi hem en pålle för lite sen, nyskodd. Under tre veckor tappade han alla fyra skorna!! Nu, med "vår" hovis arbete, har han gått i fyra veckor utan att tappa en enda. Skillnad? JA!

Hästfynd nr 6/2004 (chansning om jag får skriva så) hade en artikel om barfotaverkare mycket intressant! Dessutom i nr 7/8 "provar" de hästboots, kanske nåt o läsa?
Hoppas det löser sig!

Ja fast att han har haft ont på sistone är väl snarare att hans hovväggar har varit som papper. Hovslagaren har varit tvungen att spika i lamellerna för att få på skorna. =/

Usch nu verkar det som om jag försvarar mig själv, hästen och hovslagaren, men jag är tacksam över era råd och förslag!
Och såklart kan det vara hovslagarens "fel" man jag... ja jag vet inte.

Hovslagaren har jag haft på honom i fem år nu. Under den tiden hade jag en annan hovslagare EN gång och hästen fick kotledsinflammation.
Vi har även varit in på Mälarkliniken och då skoddes han där och det var ingen som sa något negativt om skoningen.
Pratade även med MK här om dagen och jag ska åka och sko honom där nästa gång.
Vad man gör för sina älskade hästar... Kosta vad det kosta vill!

Tog faktiskt några bilder på hur hans hovar ser ut här om veckan som jag kan lägga in.
Så får ni se vilken hemsk syn jag dras med varje dag.

Hej!

Kan du inte fråga din hovslagare ifall han/hon inte skulle kunna prova att sätta på skor liknande GLU-II eller Easy-Glue från Mustd? (http://www.mustad.se)
Då slipper man ju sätta söm i redan trasiga hovar.

Kan ju tillägga att jag själv inte har erfarenhet av dessa skor men jag blev mycket nyfiken då jag läste om dem och jag skall fråga min hovslagare vad han tycker om dem nästa gång han kommer till stallet. Är de någonting att ha så kanske man skulle beställa hem ett par skor själv för att vara beredd nästa gång olyckan är framme!

Mvh
Madeleine

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka