Vad tänka på vi provridning?!

H

HHellberg

*vid provridning, ska det såklart stå : o

Vad ska man tänka på?
Vi bortser från alla frågor om hur den är i
hanteringen osv osv.
Mer hur man ska rida på en provridning?!
Vad ska man tänka på? Visst, man känner
väl ganska snabbt om man funkar,
men vad bör man "testa" ?
Såklart att den går fram i alla gångarter, att
den lyssnar osv osv. men behöver mer
tips från er som kanske provridit hästar mer än jag!
Ska provrida&titta på en ny häst om 3 dagar,
och behöver lite tips! :)
Det är en halvblodsvallack, utb. la-dressyr & något hoppad
under ryttare tydligen.
Ska då rida först på ridbana, för att sedan rida ut.

Lite luddigt inlägg, jag hoppas att ni förstår vad jag
menar iallafall!!
Tacksam för alla svar!

/Hellberg

Sv: Vad tänka på vi provridning?!

Va kul! Hoppas att det går bra:) Låter dock någon annan svara på dina frågor, då jag bara provridit en häst i mitt liv.;)

man provar det som känns väsentligt att prova.
man kan be ägaren att visa upp hästen lite först, så man kan se lite Hur den rids, mkt ben/hand/röst?
sen provar man utefter vad man själv kan och är trygg i, var ärlig mot säljaren med din egen kunskapsnivå.
jag brukar fördra att kolla hur reglerbar en häst är, tempoväxlingar, start och stopp, gångartsbyten. sen om den flyttar sig för skänklarna.
prova att rida an ngt litet hinder för att se hur hästen reagerar.
om man rider ut, rid i alla gångarter om det finns möjlighet, rid först och rid sist, göra halt på hemväg och bli stilla en liten stund, möta bilar?

sen får man känna om det är ngt man skulle kunna "stå ut med" några år framöver.
det som är svårt är att hitta ballans gången mellan att vara för mesig, så hästen skiter i dig och vad du vill, och att vara för tuff, så säljaren misstror en som potentiell köpare.
åk inte iväg och såga ner en häst i "form" och banka sönder den i sidorna, känner man efter två varv att detta var nog inget så avbryt och säg det istället för att "skämma ut sig" uppe på ryggen.
men våga prova och prata med säljaren om vad du vill prova, tex flyttar han lätt i skänkelvikning? du får ett svar och så utgår du för det när du provar göra skänkelvikningen.

sen kan man fråga om varför hästen går med den utrustning den gör, tänker nu mest på betsling, eller om den måste ha en viss sadel.

nu har jag svamlat en massa men hoppas det var till ngn hjälp!

lycka till.

Man ska rida som man alltid brukar rida hemma, antar jag ;) Det är väl då man känner bäst hur hästen verkligen är.
Jag ser helst att ägaren rider först när jag ska provrida, så att man ser hur hästen är och vad/hur mkt man kan kräva av den. Provridningen är ju en viktig del, så då ska man få ut så mkt som helst av den :) Lycka till och hoppas det går bra med din provridning! :)

Kolla igen hästens extriör, korrekt benställning, vilken utrustning osv.
Rid hästen i alla gångarter och se hur hästen reagerar på förhållningar och ökningar. Prova att kräva lite mer av hästen. Möjligtvis hoppa ett par skutt också.

Varför skulle du inte kunna göra det? :) Att prova den andra hästen rätt omgående ger dig en bättre jämförelse. Känns det rätt, slå till rätt fort! Annars finns det risk för att någon annan hinner före.

Lycka till!

Jag skulle nog rida som jag alltid gör när jag rider en ny häst. Jag kollar av vad som verkar funka och om hästen är "med" på vad jag vill att den ska göra.

I alla tre gångarter:

Framåtbjudning
Tempoväxlingar
Göra halt
Ställning åt båda hållen
Flytta sidleds båda hållen
Flytta rumpan in och ut åt båda hållen.
Reglera formen hög/låg

Hade jag provridit för ett köp skulle jag kolla dessa grejer och sedan få be att hoppa några hinder för att se hur det känns. Men även kanske skritta ut en liten sväng själv för att se hur den reagerar på att vara ensam ute på ridvägarna.

Lycka till och hoppas att du hittar en häst som passar dig bra!

Om det gäller en inriden häst:

Jag skulle kolla av start, stopp och sidförande hjälper, hur den beter sig ute. Provocera gärna hästen lite lagom, som någon föreslog: Gör halt på hemvägen, växla mellan att rida först och sist etc.

Jag skulle även ifrågasätta utrustningen.
Varför går den med aachengrimma, fårskinn under sadeln, pelhamstång, benskydd runtom, martingal etc.
Ofta är det inga dramatiska anledningar, men har hästen viss utrustning av en verklig anledning så vill jag gärna veta det. Ryggproblem, slår sig mycket, tungfel etc...
Prova att lossa på nosgrimman och se vad som händer?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar