Vad tänka på när man letar stallplats?

the_connemara

Trådstartare
Vet inte vart jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta den om den passar bättre någon annan stans :)

Jag har alltid haft hästen hemma i eget stall och annars bara ridit åt ägarna i deras stall. Nu funderar jag på att stall upp min häst men vet inte riktigt vad man ska fråga och kolla upp. Det finns ju massa "småsaker" som man inte alls tänker på när man gör som man själv vill i ett eget stall. Tex rutiner kring avmaskning/hagbyte/haganvändning rent allmänt, grovfoder/analys/byte/förvaring, hur hagvistelsen ser ut om det är dåligt väder/snökaos/insekter, hur vattenförsörjning funkar om det är kallt/fryser

Dvs typ allt annat än vad för fodringar som ingår, när in/utsläpp sker på normal basis, storleken på hagar, tillgång på ridvägar/ridbanor, vattenhink/vattenkopp, vatten i hagen osv osv.

Vad bör man egentligen ta reda på utöver det som oftast står i annonserna? Känns som att det är MASSOR med grejer som jag inte ens tänker på/tar som självklara men som kanske inte alls är rutin hos andra. Är ju bra att veta att man tänker ungefär lika liksom :)

Tips från er som letat stallplats innan?

Sv: Vad tänka på när man letar stallplats?

Det allra viktigaste för mig (eftersom jag vill ha mina hästar ute så mycket som möjligt) är utetiderna, stall där de går ut vid 9 och in vid 4 går alltså bort för mig på en gång. Rutiner för övrigt tycker jag är viktigt, att hästarna får mat på bestämda tider, kommer de gå tillsammans med andra, hur boxarna och hagarna ser ut m.m.

När jag bytte stall nu i höstas, så kom jag från ett ställe där stämningen var katastrofalt dålig, så jag tittade även på hur stallägaren var som person, om det var en person jag kunde komma överens med (det är bara hon och jag i stallet), och det var en sån befrielse att slippa de tråkiga personerna på förra stället.

Annars ville jag ha paddock och hyffsade ridvägar. Ridhus är inget krav för min del, en paddock räcker gott och väl.

Sv: Vad tänka på när man letar stallplats?

Jag sätter en kråka här eftersom det börjar kännas aktuellt snart för mig med. Det var 10 år sen jag letade stallplats och ska jag köpa häst till våren är det ju dags att börja fundera :o ...

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 762
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• degknådare till bakmaskin
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)