Vad spolar du ned i toaletten?

Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Kroppsvätskor, toapapper och skurvatten.

Någon gång har det slunkit ner en näsduk också men det har varit på offentliga toaletter där toapappret varit slut och vad gör man liksom??

Även jag har fått besöka renhållningsverken i skolan. 2 gågner dessutom eftersom vi gick i en liten byskola dvs årskurs 1och 2 ihop, 3 och 4 samt 5 och 6..

Luktade pyton :yuck:

30 år och från Skåne så det kanske var just ett skånskt fenomen?

I en av lägenheterna jag bott i fick vi ett informationsblad av hyresvärden när vi flyttade in. Dels hur man flyttstädar men också just vad som ska vara i toaletten och annan sopinformation i sophusen.

Jag tror att det är ganska vanligt. Det är nog också ganska vanligt att man inte läser de där bladen särskilt noggrannt. :D Vid en snabbgoogling har ett flertal hyresvärdar angivet i sina trivselregler att man inte får spola ner vad som helst i toaletten.

De flesta hade tagit med exempel som tamponger, tops osv. Jag minns inte exakt hur det var när jag bodde i hyreslägenhet men eftersom jag hade mycket roligt åt den detaljerade listan över hur hyresvärden(en av de största i Sverige) tyckte att jag borde veckostäda min lägenhet för att uppfylla mina skyldigheter som hyresgäst så har jag väldigt svårt att tänka mig att det inte någonstans även stod angivet vad jag inte fick spola ner i toaletten.

Jag tror att det är ganska vanligt. Det är nog också ganska vanligt att man inte läser de där bladen särskilt noggrannt. :D Vid en snabbgoogling har ett flertal hyresvärdar angivet i sina trivselregler att man inte får spola ner vad som helst i toaletten.

Oh, jag måste kolla mitt hyreskontrakt om det står något där! Jag bor i hyrt hus (och har bott här i över 10 år nu och det är över 8 år sedan jag tog över kontraktet efter maken och alltså läste det) där slamnissen kommer en gång om året, kan säga som så att när han kommer i februari så BEHÖVS det tömmas, den är näsan överfull.....:yuck:

Det är ju också en ursäkt till att inte ta till sig ny kunskap. Ids inte.

Jag använder inte näsdukar eller hushållspapper. Ska jag köpa det inför ett test? DET känns inte bra för miljön.

Ids inte gå ut att köpa hushållspapper för att duktigt genomföra ditt pedagogiska test? Ja, Gimlan borde verkligen skämmas.
Tack Mandalaki :)

Efter att ha bott i hus med eget avlopp så har jag den hårda kostsamma vägen fått lära mig att endast kiss & bajs och toapapper hör hemma i muggen. Har dels en öppen påsförsedd papperskorg stående bredvid, samt en påsförsedd dito med lock för intimprodukter.

30 år och från Skåne så det kanske var just ett skånskt fenomen?

Det är möjligt, jag kan inte minnas att vi någonsin besökte ett reningsverk under min skoltid i Dalarna. Däremot tror jag att vi var på två olika knäckebrödsfabriker men det har kanske inte så mycket med tråden att göra.

Örontops! Det är min största nedspolningssynd i modern tid. Nu var det länge sedan det spolades ned en tops - men jag tänkte då, i min skamfyllda okunskap, att de är små och därför inte borde skada rören...typ.

Utöver det har jag som litet barn spolat ned min mammas guldhalsband, en klocka, ett antal små bordsdukar, etc etc. Hade som hobby att se saker försvinna i rören. *host*

Har det aldrig hänt dig att du får en aha-upplevelse inför något som du aldrig reflekterat över? Du har alltid gjort allting rätt från början?

Just vad man spolar ner på skithuset har varit ganska självklart för mig. Har det aldrig inträffat dig att du tyckt något var väldigt självklart? Tex att man inte spolar ner tops då de består av plast till viss del? Bindor, är inte det viss del plast i dem? Det bryts ju inte ner i första taget så som papper och skit gör. Liksom sopsortering, menar jag. Du lägger väl inte plast i matavfallsbingen eller metall i glasbingen? Och stopprisken?

kl

Förövrigt som ett litet tillägg, pappershanddukar på offentliga toaletter går inte att spola ner så bra. De flesta sorterna. Det finns sorter som går att spola ner men de är mycket dyrare, så man kan tänka att de har de billigare varianterna. Spolar man ner sådana lägger de sig lätt som en kork i rören.

Utöver det har jag som litet barn spolat ned min mammas guldhalsband, en klocka, ett antal små bordsdukar, etc etc. Hade som hobby att se saker försvinna i rören. *host*

:rofl:

Jag ser framför mig hur de som arbetade på reningsverket svor varenda gång det dök upp en liten bordsduk och undrade vem tusan det var som jävlades med dem. :D

Örontops! Det är min största nedspolningssynd i modern tid. Nu var det länge sedan det spolades ned en tops - men jag tänkte då, i min skamfyllda okunskap, att de är små och därför inte borde skada rören...typ.

Jag har lyckats fiska upp några leksaksbilar, duploklossar och någon nalle när barnen var små, rena turen ibland. Det är skitkul för en 1 åring att leka med vatten... :D Jag lärde mig efter den intensiva perioden att sitta på dasslocket när jag borstar barnens tänder för att minska risken att saker kommer däri när man borstar tänderna på tre åringen tex. Än i dag när äldsta är 12 och yngsta numera är 7 år så sitter jag på toalocket när jag borstar deras tänder! :o

:rofl:

Jag ser framför mig hur de som arbetade på reningsverket svor varenda gång det dök upp en liten bordsduk och undrade vem tusan det var som jävlades med dem. :D

Bara en snäll gammal tant som virkat bordsdukar åt arbetarna! :D

Just vad man spolar ner på skithuset har varit ganska självklart för mig. Har det aldrig inträffat dig att du tyckt något var väldigt självklart? Tex att man inte spolar ner tops då de består av plast till viss del? Bindor, är inte det viss del plast i dem? Det bryts ju inte ner i första taget så som papper och skit gör. Liksom sopsortering, menar jag. Du lägger väl inte plast i matavfallsbingen eller metall i glasbingen? Och stopprisken?

Men nu frågade jag ju inte alls om vad man spolar ner eller vilka sopor man sorterar. Jag frågade om du aldrig fått en aha-upplevelse inför något som du aldrig tidigare reflekterat över. Så som t ex jag beskriver vad gäller tamponger (inte bindor, dyvla inte på mig det) i toan. Dina påpekanden om 'borde man inte tänka själv' är överbeskäftiga. Det var därför jag frågade om du verkligen alltid gjort allting rätt från början. Jag trodde annars att olika människor gjorde olika fel.

Efter att ha bott i hus med eget avlopp så har jag den hårda kostsamma vägen fått lära mig att endast kiss & bajs och toapapper hör hemma i muggen. Har dels en öppen påsförsedd papperskorg stående bredvid, samt en påsförsedd dito med lock för intimprodukter.

Jag är också uppvuxen med papperskorg på toa, men det kanske var mer självklart för att min familj mest bestod av en mamma och 4 döttrar! :D

Nej, eftersom jag inte är perfekt har jag också fel och brister. Men jag har svårt att förstå att man spolar ner en del annat än det som ska vara i toan. För det är trots allt DET som tråden handlar om, inte om man är perfekt eller inte? Så för MIG är det konstigt att man vill spola ner annat än det som ska vara där, lika konstigt som att lägga metall i glasbingen och plast i matavfall.

Numera alltid bara papper och avföring, förr kunde jag spola ner tamponger där det inte fanns sopkorg på toaletten.

Tar bara sista… Ni som är så duktiga och inte spolar ner hår, hur gör ni med hår från duschen? I alla fall jag tappar en hel del hår när jag tvättar håret som rinner ner i avloppet och fastnar i silen. Och ja, vad gör ni med silens innehåll när ni städar då? Det är ju blött och äckligt. Jag slänger glatt det innehållet i toan. Men jag spolar ner tamponger också. Jag är en dålig människa, jag vet, men jag är extrem på andra miljöfrågor så jag tycker att det jämnar ut sig...

Nej, eftersom jag inte är perfekt har jag också fel och brister. Men jag har svårt att förstå att man spolar ner en del annat än det som ska vara i toan. För det är trots allt DET som tråden handlar om, inte om man är perfekt eller inte? Så för MIG är det konstigt att man vill spola ner annat än det som ska vara där, lika konstigt som att lägga metall i glasbingen och plast i matavfall.

Men alla har uppenbarligen inte tänkt på exakt vad som ska kastas var. Det är ju inte konstigare än så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka