vad specifikt ska man titta efter?

ameo

Trådstartare
Moderator
Min granne är i hästköpartagen och har tänkt sig en islänning, mest för att luffa runt i skogen med. Jag kommer troligtvis åka med henne och titta på hästen innan hon slår till (hon tittar en gång först ihop med familjen), för hon är inte sådär jättehästkunnig.
Jag kan ju "häst", men har ingen som helst kunskap egentligen om islänningar.
Är det något särskilt man bör titta på hos islänningar, som man kanske inte tänker på vid köp av t.ex halvblod? Exteriöra detaljer?
Jag vet ju att hästen ifråga ska vara fri från eksem och spatt och jag har lyckats få tjejen att begripa att det är bättre att lägga några tusenlappar extra för att få en häst som är ordentligt töltsatt (hette det så? :p) än att köpa en ung häst som inte är klar (då får hon ju ändå lägga de tusenlapparna på att lämna bort hästne och få detta gjort...).

Tacksam för tips, så att tjejen kan få bästa tänkbara häst för hennes förutsättningar... :)

Ta ingen känslig femgångare är väl det generella rådet.
Ta ingen med balasnproblem, med krafftig underhals och med av sadel söndertryckt rygg. Ta ingen med islandskoning (men det området kan du). Ingen med exem, ingen med spatt. Ingen nyimport.
Sådär ja, nu har du ungefär 2 % kvar att välja på..... :crazy:

Det är skitsvårt att hitat rätt islandshäst men det största fel som folk som jag märker av då de mest är såna som kommer till mig :smirk: gör är att de köper en för känslig häst, de övervärderar sig själv som ryttare helt enkelt.
Ta ingen unghäst, ta en över 10 sådär om det är första islänningen.
Om ni ska neråt SKåne och titat på häst så får ni gärna komma hit och provida några djur för att få lite referenser att gå på. Jag har alla sorters svårighetsgrader på mina djur, samt såna utan svårighetsgrad, såna där ovärderliga juvelhästar som man aldrig säljer.

Hur pass kunniga är dessa människor? En häst som man bara vill luffa i skogen med kräver mycket stabila gångarter om inte den som rider är hyfsat duktig. Även om hästen töltar snällt och finnt vid provridningen kan vissa hästar lätt övergå till att bli inbitna grissepassare på kort tid vid felaktig ridning.

Framför allt: Tro inte på "eksemfri och spattfri" bara för att säljare SÄGER det.

Röntga hästen och klinikbesiktiga. Och kom ihåg att det finns inget sådant som en eksemfri import :devil: Möjligen kan man säga att den inte fått eksem ännu. Importen kan ha varit skyddad med täcke/stall för att skjuta upp debuten och då kommer den lagom till att den byter hem istället.

En svenskfödd häst efter eksemfria föräldrar uppväxt i knottrikt land utan att få besvär är säkrast.

Och vad gäller åldern så är den ingen garanti för att hästen töltar. Många äldre hästar är felridna och vana vid att gå på framdelen i felaktig tölt-takt, då är det svårt att få bort. Medan en ung häst med "rätt" lynne och naturliga förutsättningar kan ha ren tölt och vara ridbar för vem som helst utan att ha hunnit bli "förstörd". Allt mellan 6 och 25 kan vara OK att köpa som första häst.

Så mitt tips är att leta efter en FRISK, trevlig och sund häst med lätt för naturlig tölt och utan dragningar åt grisepass, oavsett ålder och kön :)

Och nu återstod någon promille, eller vad säger du djurjouren :cool:

Eftersom jag själv fortfarande anser mig vara ett omoget blåbär inom denna rasen, som dessutom redan har gjort några egna misstag, skulle jag vilja säga att jag tycker du istället ska övertala din granne att istället inrikta sig på att försöka bli medryttare ett tag, hos någon som KAN islandshästar. Som kan lära ut, och dela med sig av sina erfarenheter. Islandshästen är ingen enkel häst, även om hon köper en frisk trygg och självgående töltmaskin som gått som turridningshäst, så kan problemen torna upp sig både vid ridning som hälsa så snart hästens grundförutsättningar ändras. Jag skulle vilja gå så långt som att säga, att svårare häst än islandshästen finns inte - om man inte har kunskaperna att förvalta den. Har man det, så är det världens enklaste häst, som dessutom är hälsan själv.

Säger nog Mission impossibel :-)
Jag är i hästsäljartagen och har en del provryttare nu och då och vad jag reflekterat över är hur idiotisk töltsäker en häst bör vara.
De som jag tycker är töltmaskiner både med mig och med mina elever förvandlas till grisepassande eller popcornspoppande varelser efter bara en kvart med islandsblåbär på ryggen :confused:. Islandshästar är inte så lätta som folk tror, den där "åka runt på i skogen" hästen med perfekt tölt finns knappt att få tag på för en vanlig ryttare.

Jag tycker lite också, trots att jag fortfarande räknar mig som nykomling på islänningar... om man nu någonsin kan bli fullärd...

Allt hänger på vad din kompis vill ha, vad hon kan sedan innan och vad hon kan tänkas ha för krav i framtiden. Och icke att förglömma prisnivån... den perfekta islänningen, som dessutom bara finns ett par promille av och dessutom är till salu kommer att vara DYR!

Därför resonerar jag lite krassare vid hästköp... så här kommer det jag tänker på...

1. Personkemi, får din kompis och hästen kontakt överhuvudtaget? Sådant får givetvis ta tid, men om det skär sig helt brukar det synas ganska omgående och då är det bara att leta vidare.
2. Lugn att hantera, är din kompis ovan se till att hästen inte rör ett öra hur mycket det än händer runtomkring och tänk på att det man räknar som en lugn "storbrun" är nästan en hispig islänning!
3. Lugn att rida, den lugnaste islänningen på marken kan vara en dynamitgubbe att rida, testa olika situationer, både med andra och framför allt själv, en del islänningar är väldigt flockbundna!

Ridmässigt är det ju sedan bäst om hästen har tölt som håller, men krasst så är det så få och kanske gör det din kompis inte så mycket att det blir lite grisepass istället för tölt i skogen, det är ju ganska bekvämt det också... Sedan är det klart att det inte är ultimat för hästen, men så farligt är det inte heller, din kompis kommer ju att lära sig och kanske blir sugen på att träna efterhand. Det är ju svårt för dig att se om tölter kommer att hålla, men grovt kan man ju tänka på att dessto kompaktare kropp, oftast lättare med tölten, du kan ju kolla övertramp och ryggjobb i skritt, trav och galopp som du känner igen. Generellt är det också svårare med femgångare, så satsa på fyrgångare direkt. Har hästen redan nu svårt med tölt, så kolla exteriören mycket underhals, dåligt med rygg och trampa under sig muskler i kombination med dålig galopp är stora varningstecken på långsiktiga problem!

Ang. spatt, det är ju inget nytt på islänningar, har funnits på stora hästar länge och är en spatthäst problemfri upp i åldrarna, så är sannorlikheten inte så stor att det ska bli problem heller. Men givetvis ska priset ner, för vem vet!

Ang. exem, att släktforska fram garanti för exemfrihet är mycket jobb och det finns fortfarande inga bevis för exemfrihet ändå! Och har man bra miljö för exemhäst (inte mycket knott/mygg, "blåsigt" och frigång), så går det att hantera med täcke och tålamod (det tar extra tid och pengar) om exemen inte är grava. Bra tid att se sådant ordentligt nu på sommaren, men givetvis ska priset ner rejät!!! Och kommer hon villa ta föl på sto köp ABSOLUT inte exemhäst!!!

Sedan spelar ålder, kön, ursprungsland mindre roll.

Oj, blev lite långt, hoppas du orkade igenom och kanske fick något tips...

Hej!

Förutom det som tidigare nämnts med exemfri, vetrinärbesikting med röntgen, rena gångarter m.m. ska man nog som nyss nämnts prova först.
Jag fick förmånen att ha en duktig Islandsfödd exemfri fyrgångare hemma som jag red under ett år. Så mycket som jag lärde mig under detta år har jag inte lärt mig innan. Framför allt lärde jag mig hur de (4:a) gångarterna skulle kännas bland mycket annat. Så när jag skulle skaffa egen häst visste jag precis vad jag ville ha :) Att man var omgiven av människor med god vana av Islandhästar var ingen nackdel heller ;) Jag blev rådd av många att skaffa en 4 gångare med rena gångarter men tyckte själv efter ett år att jag ville ha en 5 gångare med hyfsad stamtavla. Efter att ha provat flygande pass kan jag bara säga att jag inte ångrar mig en sekund, jag lyckade hitta en riktig "räkmacka" :D
Men, framför allt ska man inte ha bråttom.

Sedan håller jag inte med en del inlägg om Isladsfödda hästar, har de varit i Sverige ett antal år och man vet var och hur föredrar jag Islandsfödda.
Av alla Islandshästar jag träffat har jag lättast att kommunicera med de Islandsfödda och så gillar jag att de har en viss distans till oss människor. Säger jag som har en Islandsfödd som är hur social som helst :crazy:

Rolle på Österlen

det här med eksemfrihet och risk handlar ju lite om var/hur man bor.

En import som är eksemfri på Österlen behöver absolut inte förbli det i Smålands inland :(

En import som är eksemfri på Österlen behöver absolut inte förbli det i Smålands inland

Just det! Håller med, därför är det viktigt att veta de egna förutsättningarna och hur och var hästen levt innan.
......men tyvärr finns det svidknott på Österlen också :(

Rolle på Österlen

Jag har köpt islänning nyss jag vetrinärbesiktade och var o hälsade på flera gånger. Sen gick jag på känsla, dvs ville känna mig trygg med hästen.

Hmm, inget ont om din vän, men är inte islandshäst generellt en lite svår häst som "första häst", hon kanske helt enkelt ska ha en annan ras? Jag menar med tanke på de extra gångarterna, den lite annorlunda ridstilen, att man som lång ryttare kanske har svårare med balansen på en liten häst etc. Jag kan ha fel, men jag har tänkt på det där lite, at islandshästen på något sätt fått rykte om sig som en bra nybörjarhäst. Som jag ser det finns det inga nybörjarhästar, då är det väl bättre att bli medryttare så länge, tills hon har lite bättre koll själv? :)

Jag tycker att din granne ska kolla efter en så fläckfri häst som möjligt - ingen är perfekt..
Men om hon aldrig testat islandshäst förut tycker jag att hon ska gå på ridskola/kurs/läger först för att lära sig grunderna och verkligen ta en funderare!
En islandshäst kräver minst lika mycket omvårdnad och rättridning som tex ett svenskt halvblod.
Rider man hästen fel, även om den är över 10år, så går den fel sedan också. Ingen tillrättavisning = förstörd häst i förtid

Bara en fundering, vilken ras är då generellt sett bra som nybörjar häst??? :confused:

Som barn häst skulle jag rekomendera russ eller NF som generellt mer lätthanterliga än andra raser, men till en vuxen nybörjare eller återfallsryttare? Då tycker jag islandshästen är perfekt! Inte så hög, finns som väldigt bastata exemplar (bredryggade) som ger stabilitet, en harmonisk islänning har jag aldrig sett like till i andra raser. Inte heller är det många andra avlade raser som klarar att bli ridna ett par gånger i veckan utan att bli tokiga! (givetvis finns det islänningar som behöver mer motion också, men har de frigång, så klarar de flesta av att stå ett par dagar i veckan utan att må dåligt, men givetvis utan att bli flåridna när de väl blir ridna) Sedan behöver islänningar känna att ryttaren är ledaren, men det handlar mer om rörelseschema/urstrålning hos människan än om kunskaperna i ridning.

Att sedan den har två extra gångarter gör ju att ridningen blir svårare, definitivt, men för en nybörjare är det lika svårt med bara tre och under den lärotiden för ryttaren så är det lika jobbigt för en islänning som för vilken annan häst som helst. Och när ryttaren börjar få koll och vill börja "rida" så är det lika svårt att lära sig rida tölt rätt som att få en annan att gå på tygeln (om det nu går att jämföra...). Det är om man vill gå vidare med sin ridning och verkligen träna som den extra svårigheten oftast kommer med islänningar. Och vill en ovan ryttare få sin islänning att tölta perfekt, så krävs det att en van kommer och tränar hästen (och ryttaren) regelbundet, precis som om man vill ha en annan ras att gå bra. Skillnaden är bara att trav får man på en vanlig häst utan att den går rätt, medan tölt får man inte, men ganska nära kan man ändå komma utan att det sliter för mycket på hästen eller känns fel för en nöjd ryttare...

I en ideal värld skulle bara alla som kunde rida perfekt få ha häst... men vad tråkigt det skulle vara för alla oss andra då... vissa människor nöjder sig med att lulla i skogen och vissa hästar älskar att göra just bara det, visst att hästen då inte bygger de ultimata musklerna, men får den lulla själv, så bygger den inte så mycket fel heller. Para ihop dessa och båda mår bra och har kul!

Jag tycker att det finns tendenser att framställa islänningar som så extremt svåra och känsliga hästar... och det kanske kommer av att många ovana köper islänningar för de ska vara så lätta, men faller för en fin färg och mycket utstrålning och får en häst de inte klarar av... jag vet inte... Rätt don till rätt person för det vara!

Jag läser och lägger era svar på minnet. TACK för hjälpen!

Någon frågade om hon ridit islänning alls förut och svaret är JA. Hon har ridit litegrann på ett ställe här i närheten som har ridverksamhet med islänningar (inte bara turridning utan även "paddockridning" (lektioner?))
Hon är inte nybörjare utan har ridit en del i sin ungdom men har haft ett uppehåll på några år.

Sen en annan fråga: finns det någonstans där man kan hitta tränare för islänningar? För jag tycker väl kanske att hon bör rida lite lektioner på hästen, när det nu blir någon, för att lära sig mer. Och jag har ingen aning om ifall det finns några här i närheten. Islandsfolket håller sig av någon anledning för sig själva, jag träffar aldrig några såna även om jag vet att det finns en och annan...

Eller kan man göra som jag gjorde när jag köpte min.
Hon var kanon go vid provridningen och en tid efter jag fått hem henne. Sedan blev hon sjuk, en massa så jag orkar inte ta upp allt. Fick henne frisk och hon är i dagsläget bra mycket piggare häst än vad jag ville ha. Hon hade mer kapacitet än vad de trodde hon hade pga att hon var "sjuk".
Har även en isis på bete hos mig nu som har varit totalt sönderkliad tidigare sommrar, hon har inte visat någonting i år :confused:. Hon har varit hos mig i 1,5 månad.

Ta kontakt med er lokalklubb, där kan ni få tips om vilka tränare som finns i er närhet! Jag vet att klubben Bjarg finns i Värnamotrakten, vet inte var du bor. Gå in på http://www.icelandichorse.se/ och klicka på FÖRENINGAR i menyn till vänster, sen Lokalföreningar, där kan du sen leta i listan vilken klubb som passar din kompis bäst geografiskt.

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 654
Senast: Vallmo
·
Ekonomi & Juridik Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal...
2
Svar
21
· Visningar
2 975
Islandshäst Hej! :) Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida...
Svar
14
· Visningar
3 653
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar