Vad som gäller på tävling

Salsahej

Trådstartare
hejhej! Jag undrar vad det är man ska tänka på osv när man ska tävla första gången? Jag ska börja tävla inom kort (hopp) och har aldrig gjort det innan, bara klubbtävlingar och sånna som man inte behöver grönt kort till. Vad tycker ni är viktigast att veta? Det jag undrar mest är att när man är på banan och har hoppat grundomgången, så ska man väl alltid hålla koll på själv om man blev felfri och sedan börja direkt på omhoppningen om man nu är det? Har sett på vissa tävlingar att även om det är felfria så hoppar vissa inte omhoppningen medans andra gör det. Låter kanske dumt att jag inte vet det men berätta så mycket ni tycker är viktigt att nybörjare på tävling bör veta! :)

Det beror helt på vilken bedömning det är på klassen. Det står när du anmäler dig. Har du grönt kort? När du går kursen för att ta det så ska du bl.a få lära dig vad dom olika bedömningarna betyder. Alla tävlingsregler finns att läsa om i TR. Är inte alltid helt lätt att förstå vad det som står i tr betyder, men att börja kika där är en bra början så kan du fortsätta fråga utifrån vad du inte förstår :)

Om du är osäker på om du är felfri så fortsätt över första hindret i omhoppningen. Du blir tillsagd att avbryta om det är fel. Mycket bättre än tvärtom! (dvs avbryta trots att man skulle ha fortsatt)

TR hittar du här: http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ det är TR1 (gemensamma bestämmelser) och TR 3(hoppning) som är mest intressant för dig :)

angående omhoppningen direkt efteråt. Om man är osäker på om man är felfri eller inte (man kanske klonkat i en bom men är osäker på om den föll eller ligger kvar) så fortsätt mot första hindret i omhoppningen, domaren avbryter dig om du inte är felfri.

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 296
Senast: Badger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.