Vad sliter mest på senorna?

mimus

Trådstartare
Eller minst kanske jag ska skriva.

Är det uppför eller nerför?

Anledningen att jag frågar är ju min valack som efter allvarlig skada på ytliga böjsenan och gaffelbandet + förstärkningsbandet är under igångsättning.

Jag kan inte rida i skogen utan måste hålla mig på småvägarna här omkring, har undvikit visa delar av vägen pga lite backar.

Däremot behöver jag utöka våra turer nu iom att vi börjat trava en del.

Någon som har en tanke eller teori om detta med backar och hur slitaget ser ut?

Sv: Vad sliter mest på senorna?

det som sliter mest på senor är mjukt underlag så undvik typ sandvägar, lerigt underlag mm.. jag har fått intrycket att uppförsbackar sliter mest på bakknän och nerförsbackar sliter mest på framknän och framkotor.. jag har aldrig vart med om att backarna sliter på senor utan det är underlaget som sliter på senorna

Okej.

Jag rider eller promenerar endast på hårt under lag, våran grusväg här är hård än så länge. När tjälen släpper så fungerar det att rida ändå, den är nästan som asfalterad.

Har börjat att jogga lite på min ridbana som inte är djup alls.

Men jag rider ju inte i skogen.

Då borde det vara okej att skritta upp och ner för dessa backar då, dem är inte branta, men långa?

Det är 5 månader sedan han skadade sig.

Just backar vet jag inte riktigt...
Men jag vet att det är bra att efter att ha satt igång hästen på bara hårt plant underlag ett tag, börja att korta stunder gå på djupare underlag för att sedan gå på det lite mer i taget. Det gör att man sträcker ut senan lite.
När senan läker bildas det ärrvävnad på det skadade stället, om senan inte jobbar så mycket och inte sträcks ut under läkningen är risken att det området blir väldigt stumt och det bildas som en knöl. (Det kan man ofta känna på hästar med gamla senskador) Men får senan jobba lite under läkningen kan man få den att bli mer elastisk och minska risken för att den går av igen.

Jag kan tänka mig att det är samma sak med backar, lite itaget varje dag är nog inte fel :)

Prata dock med din veterinär först, det är de som vet precis vad det är för skada hästen har och vad som är bäst...

Hur länge bör man vänta med lite mjukare/djupare underlag?
Våran har haft en gaffelbandsskada på höger fram, han skadades under midsommarhelgen och blev friskförklarad i slutet på november.Vi har skrittat/lett honom på hårt underlag fr om september. I december la vi in trav och i februari galopp. All ridning sker ute på rakt spår, men eftersom vi har dåligt med vägar att rida på så har det skett mest på ridslinga med lite snö ( slingan har plogats) men vissa veckor har det varit ca 15-20 cm med snö. Nu i veckan tog vi in honom i ridhuset då det var så blåsigt och kallt ute. Under ridningen så snubblade han till en gång ( dock var det med vä.fram, skadan satt på hö.fram)
Men man känner sig så orolig hela tiden, är det förtidigt att börja rida på fyrkants spåret?

Det beror helt på skadan och hur allvarlig den är. Ring och prata med veterinären.
Men jag tror ju iaf. att när det gäller skador på senor och gaffelband är värre med djupt underlag, snabb galopp och hoppning än vad det är med volter. Då sträcks ju inte senan ut så mycket, det är mer andra ställen som slits av voltarbete.

Min ena häst har också en gaffelbandskada som hon fick i sommras. Hon fick vila i sjukhage några veckor och blev sedan betäckt och utsläppt på en STOR lösdrift där hon går nu tillsammans med två andra hästar.
Det tycker jag är det allra bästa om man har möjlighet, de går runt en massa i hagen hela dagarna och det tror jag är väldigt viktigt när de ska läka ut skador. Det har funkat väldigt bra på andra hästar också :)

har tagit upp det med veterinären( atg) men får inget direkt svar, ja att det låter bra det vi gör. Men jag vill inte gå för fort fram . Han känns fin i benen,reagerar inte när man pulperar senan.
Nu ska han skos nästa vecka så jag har bokat in ett åb veckan efter för att dom får kolla. ( för att vara på den säkra sidan)Dom lät lite frågande; varför jag ville ha ett åb när han känns fin,men jag sa att vi vill veta att han är helt ren innan vi går vidare med ridningen.

Just backar vet jag inte riktigt...
Men jag vet att det är bra att efter att ha satt igång hästen på bara hårt plant underlag ett tag, börja att korta stunder gå på djupare underlag för att sedan gå på det lite mer i taget. Det gör att man sträcker ut senan lite.
När senan läker bildas det ärrvävnad på det skadade stället, om senan inte jobbar så mycket och inte sträcks ut under läkningen är risken att det området blir väldigt stumt och det bildas som en knöl. (Det kan man ofta känna på hästar med gamla senskador) Men får senan jobba lite under läkningen kan man få den att bli mer elastisk och minska risken för att den går av igen.

Jag kan tänka mig att det är samma sak med backar, lite itaget varje dag är nog inte fel :)

Prata dock med din veterinär först, det är de som vet precis vad det är för skada hästen har och vad som är bäst...

Jag åker in med min till ATG varannan månad ungefär, och jag har ett mycket bra rehabprogram.

Min vet sa just det du skriver, att han måste börja gå på lite mjukare underlag, att jag ska varva försiktigt. Men han får inte gå i djupt eller på halt underlag, därför är skogen inget alternativ.

Jag glömde att fråga just om backarna.

Min häst är ju 18 år, så jag är väldigt rädd att han just ska bli stum och oelastisk i senorna.

Vi ska smyga in trav nu med ca 2½ min ökning i veckan. Om 6 veckor ska jag tillbaka och då utvärdera. Ser allt bra ut så ska han börja får galoppera.

Jag fick okej av vet att rida på volt, skänkelvikningar, halter övergångar osv, men att det måste ske mycket försiktigt.

Ex så har ju nu efter snart tre veckors ingångsättning, endast travat på volt 4 varv och genom hörnen 4 ggr sammanlagt.
rider jag på banan, så travar jag längs långsidorna eller diagonalen, men bryter av till skritt i hörnpasseringarna.

Ang backarna så är det lite så jag tänkt, men jag vill höra andras erfarenheter.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 627
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 569
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka