Sv: Vad skulle ni välja för utlänsk hingst?
Oj, här finns ju hur mycket som helst att välja på! Det går inte att svara med bara ett eller två hingstnamn, känner jag, eftersom det finns så många alternativ...
Viktigt att hingsten kompletterar stoet. Stoet ger ju mest till fölet, så hon är ju ändå viktigast!! Se noga till att hingsten har de bra egenskaper som stoet är svagare på, så har du störst chans att få ett "felfritt" föl. (Sällan som naturen ger det sämsta från både mamman o pappan till avkomman, fast det har väl också hänt...) Alternativt så söker du en hingst som förstärker det som är positivt hos märren.
Jag brukar titta på tävlingsmeriter, då vet du att hingsten är hanterbar, ridbar, etc.Kolla gärna att hans avkommor har blivit nåt också, så att du vet att han nedärver sina bra egenskaper.
Själv har jag använt "Who is my Daddy", dubbelt bra reiningstam! Som jag lagt på en Doc Chex-märr. Jag använt olika svenska hingstar, eftersom vi har MÅNGA BRA hingstar i Sverige, gå över ån efter vatten egentligen att ta från utlandet. Då ska det verkligen vara värt besväret, typ Wimpys Little Step, Hollywood Dun It, Smart Little Lena, Gunner...osv
Vet för lite om allround (vad är det egentligen, inte bra på något, och därför bra på allt??) för att kunna ge svar. Vet bara att domare från USA har varit förvånade över att svenska reininghingstar (EX! Dun it with charm, Mr Gentle Deduction) har stått så bra i halter, halterhästarna i USA går oftast inte att rida...