Vad skulle ni välja för utlänsk hingst?

malinsnoops

Trådstartare
Om ni skulle välja en utlänsk quarterhingst att betäcka med som är reining alt. allroundinriktad, vad skulle ni välja då? :)

Sv: Vad skulle ni välja för utlänsk hingst?

Det beror såklart på vad för sto det gäller men när du säger allroun/reining tänker jag direkt på Look whos Larking som har tävlat både reining cowhorse och roping och är AQHA superhorse. Har ett sto som jag köpte i våras som står kvar i USA för betäckning (tog sig tyvärr inte i somras) och hon är e. Junior Starlight-Ill Be Smart och till henne har vi valt Matt Dillon Dun It

Malin

Oj, här finns ju hur mycket som helst att välja på! Det går inte att svara med bara ett eller två hingstnamn, känner jag, eftersom det finns så många alternativ...
Viktigt att hingsten kompletterar stoet. Stoet ger ju mest till fölet, så hon är ju ändå viktigast!! Se noga till att hingsten har de bra egenskaper som stoet är svagare på, så har du störst chans att få ett "felfritt" föl. (Sällan som naturen ger det sämsta från både mamman o pappan till avkomman, fast det har väl också hänt...) Alternativt så söker du en hingst som förstärker det som är positivt hos märren.
Jag brukar titta på tävlingsmeriter, då vet du att hingsten är hanterbar, ridbar, etc.Kolla gärna att hans avkommor har blivit nåt också, så att du vet att han nedärver sina bra egenskaper.
Själv har jag använt "Who is my Daddy", dubbelt bra reiningstam! Som jag lagt på en Doc Chex-märr. Jag använt olika svenska hingstar, eftersom vi har MÅNGA BRA hingstar i Sverige, gå över ån efter vatten egentligen att ta från utlandet. Då ska det verkligen vara värt besväret, typ Wimpys Little Step, Hollywood Dun It, Smart Little Lena, Gunner...osv

Vet för lite om allround (vad är det egentligen, inte bra på något, och därför bra på allt??) för att kunna ge svar. Vet bara att domare från USA har varit förvånade över att svenska reininghingstar (EX! Dun it with charm, Mr Gentle Deduction) har stått så bra i halter, halterhästarna i USA går oftast inte att rida...

Om man då tar exempel på svenska hingstar med? Känns bara som att flera svenska hingstar har lite för många avkommor för att det ska kännas skoj att betäcka med. Mitt sto är efter Crimson (även han flitigt använd ett tag) och är ue Par Three.
Allround tänker jag mest som en häst som kan funka inom annat med men inte är en urtyp av pleasure/halterhäst utan en smidigare, lättare, mindre häst men med massa. Så det är väl reiningtypen av häst jag är ute efter. Jag vill ha en hingst som är cool, liten och med ganska mycket massa.
Look whos Larking är ju väldigt läcker :) och Wimpys Little Step skulla jag utan tvekan ta om inte priset på betäckning låg alldeles för högt för mig, har kikat på honom förut, han är sååå fin.

Senast ändrad:

Om ni skulle välja en utlänsk quarterhingst att betäcka med som är reining alt. allroundinriktad, vad skulle ni välja då? :)

Hejsan!
Jag är själv inriktad på reining, men har en valack som är reining/allround ( mest åt reining)

Vad vill du ha för psyke på din häst, det är enligt mig det viktigaste.
Jag tycker det är det viktigaste, OBS stoet påverkar fölets psyke mer än hingsten du väljer. Great mover och riktigt nice stop.
Annars vet jag en MYCKET fin hingst här i Sverige som jag absolut tummar upp på. Proud N Smart. Han har kroppen, psyket, ja allt. Han är en riktig reininer, men tävlad i både trail och plesure också. Och då har han placerat sig top 3! Bland hästar som är avlade för just de grenarna.
En förstaklasshingst.

Men finns han i Sverige? Hittar bara sidor i Tyskland om honom.
Jag vill ha bra psyke på avkomman, min häst är ganska sensitiv och känslig så gärna en ganska cool, samarbetsvillig hingst, även om det är hennes psyke som kommer överväga. Sen får den gärna vara ganska liten (max 150 ca) och så bra extriör såklart.

ja kunde ju ha länkat sidan på en gång :d
Jag har kännt dom i 2 år den familjen. Har haft en del med hingsten å göra, vart me vid betäckningar å även sutti på han. Jättefin å trevli hingst!!!
Å grymt snygga avkommor får han!!
En fin hingst ger dyra avkommor OBS om stoet har rätt psyke å stam:)
Har en egen, som står på gården där. Riktigt superhäst! Finns inget fel alls på honom! Han blir kvar som hingst, då både stam å psyke talar för en lovande framtid:D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 774
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka