Vad skulle ni tycka?

bettysmatte

Trådstartare
Jag jobbar i en barngrupp (1-3 år) på en förskola där vi har vissa problem med att barn knuffas, slåss och skriker. Vi jobbar mycket aktivt med att "dämpa" gruppen. Nu funderar vi på att skriva ihop ett brev till föräldrarna och berätta dels om vad vi sysslar med denna terminen (tema och annat), och dels om att vi jobbar med att barn (och vuxna) inte ska skrika, inte ska springa inne på förskolan (det gör vi i gympasalen och utomhus), vara snälla mot varandra (dvs inte knuffas, bitas, etc.). Vi vill också uppmana föräldrarna till att prata med sina barn hemma om dessa saker.

Vad tror ni? Vi är två personer i arbetslaget som är övertygade om att föräldrarna skulle uppskatta att få veta att vi jobbar med detta, medan en person är rädd för att föräldrarna ska ta illa upp och se det som förmaningar. Vad tycker Bukeföräldrar som har barn på förskola? Hade ni uppskattat brevet, eller hade ni tagit illa upp?
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag hade absolut uppskattat brevet (givetvis lite beroende på med vilken ton det var skrivet) men kanske ännu hellre fått informationen på ett föräldramöte där det genast finns chans att ställa frågor.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Håller med. Ett föräldramöte är lite bättre.

Till TS;
På mitt son dagis hade de en incident när gruppen var på utflykt, att en kille på moped ramlade med moppen, och några i dagisgruppen hade skrattat åt honom.

Detta tog fröknarna upp i hallen när vi föräldrar hämtade barnen. De berättade att de hade haft en samling om hur man ska vara en bra kompis och att det är fel att skratta när nån slår sig. Jag tycker egentligen att personalen skötte det bra, men ändå kändes det som en förmaning, och jag skämdes över mitt "elaka" barn (trots att jag inte vet om han skrattade eller ej, vågade inte fråga :o )

Så; sånt är är svårt, att få kritik för sitt barn är känsligt.... (men ack så nödvändigt!)
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Nu är jag inte förälder men jobbar i en förskolegrupp. Och jag ser endast ditt förslag som positivt! Utan tvekan ska ni meddela föräldrarna vad har har för arbetsplan och vad ni lägger större vikt vid denna terminen.
Våra föräldrar uppskattar alltid sådant!

Lycka till!
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag tycker det är bra.
Under förutsättning att ingen utpekas eller känner sig träffad. Och underförutsättning att det inte enbart handlar om negativa saker.
Men som ett infobrev om personalens arbetsätt och teman under terminen tycker jag det är jättebra.
Se bara till att det finns tilfälle för oroliga föräldrar att ställa frågor, och diskutera hur ni skall svara på dessa frågor.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jättebra och jätteviktigt !

Som förälder känns det alltid bra att vara informerad och att "hänga på" de teman som förskola/skola har. Empati och "hur man beter sig frågor" är alltid aktuellt.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Såna har vi alltid fått från våra barns förskola. Jag tycker det är intressant och förutsätter faktiskt att få den här typen av information :)
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

*kl*

Skulle man inte kunna ha både och, alltså föräldramöte & informationsblad.
Det är ju inte alltid alla föräldrar som KAN komma på mötena.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Infolappar är alltid bra! Vi får sådana från vårat dagis och det funkar jättebra, klart att vi vill veta hur ni som personal jobbar, och jag skulle inte ta det som förmaning eller kritik. Och självklart skulle jag prata med mitt barn om det hemma också. Jag tycker det är hemskt att vissa föräldrar, en god vän i området där vi bodde tidigare t ex, vägrade gå till skolan då personalen ringde ihop föräldrarna till tre tjejer som mobbat en fjärde. Hon menade på att det vfar inte hennes problem som mamma, det fick minsann lärarna ta tag i...:eek:.

Jag ser det som att skola och föräldrar måste hjälpas at att uppfostra barnen, men att föräldrarna har huvudansvaret. Sen är det ju naturligtvis så att jag inte vet vad mitt barn gör på dagarna när jag inte är med, men jag försöker ALLTID prata med mina barn om hur dagen varit, vem och vad de lekt med, om det hänt något speciellt osv. Häromdagen pratade vi länge om hur man är en bra kompis, för det temat har de i skolan just nu, och min sexåring hade massor med bra svar och det verkar som om han uppfyller alla de kriterierna själv, för det är många som vill vara med honom.

Sedan är han absolut inte gudsbästa barn... Igår visade en av tjejerna "muttan" som de sa och då ville killarna att en annan tjej skulle göra detsamma vilket hon inte ville, men hon berättade glatt för mig att hon och en av killarna brukar visa sig för varandra hemma. Hon tillade också att hon gillar när han klämmer på henne för det pirrar så skönt...:eek: Gick raka vägen till fröken som sa att de just nu faktiskt pratar om just sådant, och att de kommer fortsätta med det eftersom det tydligen finns ett behov.

Jag kommer ihåg att det var spännande redan när jag var sex år (för killen jag fick titta på började i en annan klass än jag så sen lekte vi inte sådana lekar mer:D). Men man måste ju betona att det inte får vara under tvång, och så frågade jag barnen om deras mammor och pappor brukade visa sig nakna bland sina kompisar och alla sa såklart nej. Hoppas att detta är utagerat, misstänker dock att det inte är det o jag då får vi väl fortsätta att prata om det helt enkelt.

Ursäkta, gled kanske ifrån ämnet lite...:angel:
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Jag tycker att ni ska informera om vad ni gör men inte uppmana föräldrarna till något. Dagis ska inte tala om för föräldrarna hur de ska uppfostra sina barn (även om det säkert behövs ibland). Det är inte dagis uppgift.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Själv hade jag blivit glad - dels över att få veta vad som sker - dels över att dagis arbetar aktivt med "mjuka frågor". :)

Om jag vet vad som är på gång kan jag vara extra lyhörd för reaktioner hemma och prata lite extra just om respekt m m. (Pratar i o f s mycket om detta ändå.)
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Fast man brukar få en lapp om vad de pratat om, om man inte kan komma på mötet.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Att ni skriver ett infoblad med ert arbetssätt och syfte med detta på ett informativt och neutralt sätt tycker jag är jättebra. Att förutom detta ha ett föräldramöte där man öppnar för diskussioner kring förskolans arbete är också jättebra.

Men att i ett brev skriva att vi uppmanar föräldrar att prata med sina barn om att inte knuffas och att bete sig ordenligt ser jag som att man är ute på rejält djupt vatten.

min tanke om detta är genast, varför ni riktat in er på just detta upplägg? Har det hänt något, hur kom ni fram till detta? Och är inte just detta arbete sådant som man borde se som självklart? vad gör ni som är så särskilt speciellt i förhållande till andra förskolor i det här arbetet? Har ni något unikt i ert sätt att bemöta barnen?

Att skriva en handlingsplan och information om policyn för er förskola och hur ni arbetar, ja visst, men håll det på informativ nivå och se till att ni har grundläggande argument för varför ni valt att arbeta just så här.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Men att i ett brev skriva att vi uppmanar föräldrar att prata med sina barn om att inte knuffas och att bete sig ordenligt ser jag som att man är ute på rejält djupt vatten

Varför då ??
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Därför att det är att signalera till föräldrar att ni inte uppfostrar era barn ordentligt.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Och om barnen beter sig på det viset är de uppfostrade ordentligt då ?

Varför får maninte signalera till föräldrar att barnen är dåligt uppfostrade ?
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Sånt tar man inte i infobrev som går ut till alla, sånt tar man upp personligen med berörda parter.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Fast jag tycker att det är en viktig sak för ALLA att prata med sina barn om, även de som inte har barn som beter sig på det viset.
Det blir ju väldigt utpekande om bara vissa skall diskutera detta.

Jag tycker dessutom att för dom vars barn är "utsatta" för knuffar och sånt är det en trygghet att veta att detta diskuteras överhuvudtaget och inte sopas under mattan.
 
Sv: Vad skulle ni tycka?

Fast jag tycker att det är en viktig sak för ALLA att prata med sina barn om, även de som inte har barn som beter sig på det viset.
Det blir ju väldigt utpekande om bara vissa skall diskutera detta.

Jag tycker dessutom att för dom vars barn är "utsatta" för knuffar och sånt är det en trygghet att veta att detta diskuteras överhuvudtaget och inte sopas under mattan.

Helt rätt. Vänder det sig till ALLA blir INGEN utpekad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 259
Senast: escodobe
·
Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Is
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 942
Senast: LiZH
·
Småbarn Sonen ska inte börja på förskola förrän i februari/mars men tankarna snurrar en del ang valet av förskola. Vi har egentligen två...
2
Svar
25
· Visningar
3 163
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp