Vad skulle ni säga om..

Thera

Trådstartare
.. stammen Magini-Cortez?

Är det något som är attraktivt idag, eller är den "gammal"? Personligen tycker jag det låter kanon, men jag är nyfiken på vad ni tycker!?

Sen blir det inte sämre av att stoet är isabellfärgat och dräktig med Ludwigs Champion. :love::love:

Drömma går ju.. :angel:

Sv: Vad skulle ni säga om..

Gammal och grov? Jag älskar ju Magini oavsett och eftersom min dröm är en gul Maginiavkomma så... Ja, jag behöver väl inte säga mer :p
Dock kan jag inget om avel, men hade jag haft pengar så skulle den vara attraktiv hos mig i alla fall :D

Jag tycker det låter som en hederlig svensk (nåja) stam på hästen, jag hade gärna köpt ett sto med den stammen. Visst, inte toppmodernt kanske men det måste det ju inte vara heller. Låter som en häst som både borde kunna röra sig hyggligt och hoppa bra.

Är stoet ädelt eftersom ägaren valt att betäcka med Ludwigs Champion?

.. stammen Magini-Cortez?

Är det något som är attraktivt idag, eller är den "gammal"? Personligen tycker jag det låter kanon, men jag är nyfiken på vad ni tycker!?

Sen blir det inte sämre av att stoet är isabellfärgat och dräktig med Ludwigs Champion. :love::love:

Drömma går ju.. :angel:

Är det inte du som varit på jakt efter ett gult sto med full stam?

Mödernet verkar vara samma som Bernstein, går tillbaka på Caprice (cirkushästen).
Detta sto är då ett ytterligare bevis för att gulanlag (dilute gene) kommer från Caprice. Vad det gäller Bernstein så finns ju också Pompe med i bilden.
Tyvärr har BLUP sidan ett av sina många fel här, då den har med två Ballerina e. Immer u. Caprice
http://www.blup.se/sv-SE/horses/23870-ballerina
http://www.blup.se/sv-SE/horses/141208-ballerina
Det borde vara samma häst.
Förstår inte riktigt hysterin hela tiden efter "nya" stammar, annat än förhoppningen som finns om det som är oprövat, jämfört med realiteten av förärvningen hos etablerade avelsdjur. Här har du både realitet och förhoppning i ett paket om vi räknar in Ludde fölet!

Låter för mig som det borde vara en vacker häst med mycket utstrålning som både hoppar och rör sig men har ganska mycket i huvudet. Men detta är ju bara en ren gissning från min sida, för mig låter stammen som det kan vara en riktigt trevligt sto för att avla tävlingshästar men inte hobbyhästar.

/Camilla

Hittade henne på annons och ringde, men ägarna visste inte riktigt om de skulle sälja eller behålla.

Så det är så långt ifrån man kan komma just nu, men det låter väldigt intressant.

Är det inte du som varit på jakt efter ett gult sto med full stam?

Jo, precis!

Här visste jag inte ens att det var en guling, utan fastnade på stammen. Men sen såg jag att den var gul i Blup, och det är ju klart en bonus! :angel:

Har nästan gett upp hoppet på en egen guling, även om jag letar lite hela tiden.

Har ju en hemma iofs, fast hon är bara foderhäst och inte till salu.

Men vi får se..

Tycker att det låter som att den skulle ha en hel hönsgård lös i huvudet, inte bara en eller två på vift :p

Men annars låter det snyggt, rörligt och med bra hopp.

Har sett två st guligar till salu nu om du är intresserad av att köpa.

Tror jag har sett båda på hastnet.se så kolla igenom sidorna där annars om det inte blir något :idea:

Och fölis med stammen Ludwigs Champion - Magini - Cortez låter som att det kommer bli en riktigt stadig pålle. Allround mot hopp?

För min egen personliga del har jag inget emot lite grövre hästar, även om jag vet att utvecklingen går åt motsatt håll..

:angel: :D

Det låter som att stoet är din drömhäst, gul och grov;)

Om du vill avla för att sälja lägger du på något lätt som Jaguar Mail, om du vill behålla kan du ta vilken fux som helst och hoppas att avkomman blir gul:laugh:

Dels kan den inte bli dubbelgul, dessutom är dubbelgul, eller cremello, fullt godkänd.

Med fux är det 50% chans på isabell, 50% på fux.

För att avkomman ska bli dubbelgul måste båda föräldrarna vara gula. Fux är ingen gul färg ;)

Det där men att cremello inte är en godkänd färg inom ASVH har cirkulerat här på buke ganska många gånger, varifrån det kommer har jag ingen aning om för det står klart och tydligt i ASVH regemente att alla färger är tillåtna, det står heller inte med på kassaktions listan.

En lite off topic fråga men som ändå tillhör ämnet, är det någon som vet om det finns några registerade cremellos i ASVH? grön papprade alltså. Det har ju funnits ett antal hingstar med gul anlag och två gula kan ju ge cremellos så det vore väl underligt om det inte fanns en ända :confused: någon borde väl betäckt guling med guling genom åren.
Fast på en del äldre hästar fattas ju färgen på blup.se och den del är ju inskrivna med fel färg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 959
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 248
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka