Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?
Frågan ställs om stammen och inte individen som jag redan har påpekat. Tittar men då bara på stammen och på hur föräldrarna själv har nedärvt sig så är inte Falmingo eller Urbino multitalanger de har övervägande lämnat dressyrinriktade avkommor. Sombrero har inte egentligen lämnat något avtryck i aveln mer än möjligen ett skarpt temperament vilket även Urbino gett. Uskudar är en renodlad hopphäst.
Samma med fullblodet i henne som inte heller på det stora hela har lämnat så bra. Att det sedan finns enstaka individer som gjort bra i från sig är en helt annan sak än att rakt av säga något utifrån stammen. Men på pappret har inte denna stammen något speciellt avelsvärde. Det finns ingen röd tråd i hingstvalen och stona har ju också bara enstaka avkommor ganska långt bak ända till 1950-talet. Dessa har inte heller gjort några direkt prestationer som går att få fram.
Om man själv känner till dessa hingstar förutom att läsa sig till så var Flamingo en multitalang han var dessutom halvbror med Eminent som du säkert känner till vad han sysslade med. Han hade förutom Viktor i svår fälttävlan Lady Kire, Flajax, Jehu, Jill, Lisette, Lyra, Modern Love, Nina Ricci, Rough, Silversko i hoppning som var framgångsrika för att nämna några.
Jo jag ser en tydligt röd tråd men så andra sidan så har jag själv upplevt dessa hingstar nära på den tiden som de lämnade avkommor som tävlade både och. Dessutom så är stammen mycket fin till FÄLTTÄVLAN.
Urbino lämnade en hel del mkt fina hoppponnys liksom en hel del hästar i svår hoppning bla. Balthazar, Alouette, Ajas, Dunbar,Jill, Karilla, Kastella, Lubin.mfl. Han har även funnits i andra led som förärvare av hopphästar, har själv tälvlat några av dem. Callaghan var dessutom en förärvare av hoppavk vilket ju var Urbinos ena godkända son.
Sombrero lämnade en hel del mycket bra tävlingsavkommor och vad du fått det ifrån att han inte lämnade något är för mig otroligt
För att nämna någon så är väl Sombrin en av de mest kända. Liksom både andra avkommor i svår dressyr och fälttävlan.
Och att skriva ner Mintage är bara löjligt
Jag säger bara Kung Midas, Beatrice af Tollstad, Alpmint, Bellman, Mandarin, Durage, Montage Ja jag kan lista hur många avkommor som helst i fälttävlan som varit framgångsrika dessa jag nämt här är bara en del och bland dem har vi hästar med placeringar internationellt!!
Så jag står fast vid att på pappret har inte denna hästen något större avelsvärde. Hur den sedan är som individ kan jag inte uttala mig om. Men det kan säkert vara en mycket trevlig ridhäst.
Med detta uttalande så visar du att du inte kan så mycket om de gamla stammarna och det tycker jag är tråkigt att man sitter här och rackar ner på något som faktiskt är bra!
När det gäller Uskudar så finns det ju precis med Cairo någon orsak till att man inte använt honom så mycket. En av dem är ju säkert att när han äntligen kom i avel var han redan avelsmässigt något förlegad. Det fanns redan bättre yngre hingstar av samma linjer att använda för föra aveln framåt.
Det spelar ju ingen roll, stammen finns ju och de bästa blodslinjerna finns där med likaså i detta sto som tråden handlar om.
Jag tycker inte att du har rätt i att racka ner så på hingstar som bevisligen HAR gjort bra i från sig.