Vad skulle ni säga om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sunny_1009
  • Startdatum Startdatum
S

sunny_1009

Som rubriken lyder "vad skulle ni säga om denna stam?"

Skulle vilja veta vad ni tycker om stammen på mitt sto bra, dålig? Har tänkt att ta ett föl på henne lite längre fram när hon tävlat klart och skulle vilja ha lite kommentarer om hennes stam:)

Här är den: http://blup.se/sv-SE/horses/112335-sunny-swb

Sv: Vad skulle ni säga om denna stam?

Det är väl inte den mest attraktiva stammen för avel. Inte welshen där bak vilket också kan spöka storleksmässigt på avkomman om man har otur.

jag håller med Masse.
Inte så attraktivt.
Och Welshen (även om den är bra) kan spöka till storleken.

Vad tävlas hon i ? Hoppning eller dressyr ?

Jag hyllar denna stam till skillnad från de flesta här tydligen.

Många godbitar och Welshen är ingen mindre än Coed Coch Barwn vilken är den allra bästa som finns/funnits

Mintage** gillar jag skarpt och han har verkligen visat att han nedärver mkt bra i vart fall fälttävlanshästar.

Sedan ligger det Flamingo i tredje led och bara det gör denna häst högst intressant när man ser ur tävlingssammanhang.

Så jag säger skit i de som säger att detta inte är attraktivt för de som vet lite om dessa hingstar tycker nog inte så :devil:

Det är väl inte den mest attraktiva stammen för avel. Inte welshen där bak vilket också kan spöka storleksmässigt på avkomman om man har otur.

En welsh i sjätte led tror jag varken gör till eller fran, ärligt talat. :cool:

Jag tycker stammen ser helt ok ut, jag. Vad är det för fel pa den i dina ögon?
Ingen pangstam, visst, men inte kris och katastrof heller.

Jag är för övrigt ocksa en vän av Mintage, de avkommor jag har träffat har samtliga varit mycket trevliga och vänliga i temperamentet. Inte de vassaste pa tävlingsbanan förvisso, men i fälttävlan har han ju lämnat en del riktigt bra hästar (de jag har träffat har varit hopp- och dressyrhästar).

Senast ändrad:

Jag inte sagt något om kris och katastrof vad jag vet? Men i mina ögon är det blandning av typ på hingstarna, man har blandat frisk mellan dressyr och hoppblod. Vilket inte brukar ge de mest presterande avkommorna. Uskudar är ju inte heller den mest förärv-säkra hingsten av sitt blod. Är faktiskt lite orolig för att han kommer att finnas på listan över sänkta hingstar.
Sedan är stolinjen väldigt svagpresterande, hittar bara enstaka avkommor och inga prestationer i blup. Kan finnas på andra ställen som inte syns här. Stoet själv är tio år och har inga egna synliga prestationer som höjer avelsvärdet på henne heller.

Så rent pappersmässigt är det inget sto som jag skulle rekommendera till avel. Sedan kan ju stoet i sig i verkligenheten har helt andra förutsättningar. Men frågan löd ju "Vad skulle ni säga om denna stam?"

Efter som inga av stona sedan welshen har sin mankhöjd registrerad så vet inte om den har haft eller kommer att få inverkan på en avkomma. Gener kan ligga dolda länge och blomma upp när man minst anar det.

Det skulle kunna vara en fälttävlanshäst, med den stammen.

Jag tycker stammen ser ok ut, för där är inga stolpskott eller hingstar som helst inte skulle varit alls i aveln. Sen haller jag med om att mödernet är klent (framförallt sa finns väldigt fa avkommor) och att det är en blandning av hopp och dressyr (eller nja, det är väl Urbino som är "the odd one out").

Sen maste man ju alltid se till själva stoet och hennes egenskaper ocksa, men jag vet inte om stammen i sig skulle ge "röd flagg" i mina ögon.

Jag håller med olgaklara. Tycker att denna stammen är intressant. Absolut.

Tack för alla kommentarer både negativa och posetiva:) Stoet i fråga tävlas i hoppning och har en sjujäkla teknik, låt oss säga så att jag brukar va ngn meter över henne haha;) Är inte ute efter att avla fram en topp häst utan vill ha ngt som kan gå 120-130 stadigt (ungefär samma kapacitet som stoet). Kan tillägga att stoet är ca 163cm och väldigt maffig så den där welshen gör sig INTE påmind.

Jag inte sagt något om kris och katastrof vad jag vet? Men i mina ögon är det blandning av typ på hingstarna, man har blandat frisk mellan dressyr och hoppblod. Vilket inte brukar ge de mest presterande avkommorna. Uskudar är ju inte heller den mest förärv-säkra hingsten av sitt blod. Är faktiskt lite orolig för att han kommer att finnas på listan över sänkta hingstar.

Orsaken är väl att man inte använt den higsten tillräckligt mycket. Har sett en hel del mkt fina Uskudar avkommor och hans eget blod är ngt av det bästa man kan ha.

På vilket sätt har man blandat friskt menar du?

Flamingo var en hingst som förvisso gick dressyr men som hade en hel del mycket fina fälttävlanshästar och hopphästar efter sig. Flamingos stam själv var ju multitalang med både Urbino och jovial.

Rent stammässigt så är detta en mycket fin fälttävlansstammad häst

Frågan ställs om stammen och inte individen som jag redan har påpekat. Tittar men då bara på stammen och på hur föräldrarna själv har nedärvt sig så är inte Falmingo eller Urbino multitalanger de har övervägande lämnat dressyrinriktade avkommor. Sombrero har inte egentligen lämnat något avtryck i aveln mer än möjligen ett skarpt temperament vilket även Urbino gett. Uskudar är en renodlad hopphäst.
Samma med fullblodet i henne som inte heller på det stora hela har lämnat så bra. Att det sedan finns enstaka individer som gjort bra i från sig är en helt annan sak än att rakt av säga något utifrån stammen. Men på pappret har inte denna stammen något speciellt avelsvärde. Det finns ingen röd tråd i hingstvalen och stona har ju också bara enstaka avkommor ganska långt bak ända till 1950-talet. Dessa har inte heller gjort några direkt prestationer som går att få fram.

Så jag står fast vid att på pappret har inte denna hästen något större avelsvärde. Hur den sedan är som individ kan jag inte uttala mig om. Men det kan säkert vara en mycket trevlig ridhäst.

När det gäller Uskudar så finns det ju precis med Cairo någon orsak till att man inte använt honom så mycket. En av dem är ju säkert att när han äntligen kom i avel var han redan avelsmässigt något förlegad. Det fanns redan bättre yngre hingstar av samma linjer att använda för föra aveln framåt.

Jag tycker också det är en trevlig stam, Uskudar själv är lite underskattad och på gränsen till sänkning, men det finns fakto flera fina avkommor och jag har även sett/ verkar även finnas många fina med Uskudar i 2a led;
ex

http://www.blup.se/sv-SE/horses/159859-unique-46-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/112777-summerdance-klt-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/101115-mauritzius-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/137655-holliday-klg-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/151171-happy-birthday-swb (final 6-årschamp)
http://www.blup.se/sv-SE/horses/107582-fargo
http://www.blup.se/sv-SE/horses/158437-berta-sh-swb
http://www.blup.se/sv-SE/horses/146982-baczy-sh-swb

Så har stoet egna kvalitéer tycker jag visst du kan använda henne i avel!

Frågan ställs om stammen och inte individen som jag redan har påpekat. Tittar men då bara på stammen och på hur föräldrarna själv har nedärvt sig så är inte Falmingo eller Urbino multitalanger de har övervägande lämnat dressyrinriktade avkommor. Sombrero har inte egentligen lämnat något avtryck i aveln mer än möjligen ett skarpt temperament vilket även Urbino gett. Uskudar är en renodlad hopphäst.
Samma med fullblodet i henne som inte heller på det stora hela har lämnat så bra. Att det sedan finns enstaka individer som gjort bra i från sig är en helt annan sak än att rakt av säga något utifrån stammen. Men på pappret har inte denna stammen något speciellt avelsvärde. Det finns ingen röd tråd i hingstvalen och stona har ju också bara enstaka avkommor ganska långt bak ända till 1950-talet. Dessa har inte heller gjort några direkt prestationer som går att få fram.

Om man själv känner till dessa hingstar förutom att läsa sig till så var Flamingo en multitalang han var dessutom halvbror med Eminent som du säkert känner till vad han sysslade med. Han hade förutom Viktor i svår fälttävlan Lady Kire, Flajax, Jehu, Jill, Lisette, Lyra, Modern Love, Nina Ricci, Rough, Silversko i hoppning som var framgångsrika för att nämna några.

Jo jag ser en tydligt röd tråd men så andra sidan så har jag själv upplevt dessa hingstar nära på den tiden som de lämnade avkommor som tävlade både och. Dessutom så är stammen mycket fin till FÄLTTÄVLAN.

Urbino lämnade en hel del mkt fina hoppponnys liksom en hel del hästar i svår hoppning bla. Balthazar, Alouette, Ajas, Dunbar,Jill, Karilla, Kastella, Lubin.mfl. Han har även funnits i andra led som förärvare av hopphästar, har själv tälvlat några av dem. Callaghan var dessutom en förärvare av hoppavk vilket ju var Urbinos ena godkända son.

Sombrero lämnade en hel del mycket bra tävlingsavkommor och vad du fått det ifrån att han inte lämnade något är för mig otroligt :confused: För att nämna någon så är väl Sombrin en av de mest kända. Liksom både andra avkommor i svår dressyr och fälttävlan.

Och att skriva ner Mintage är bara löjligt :grin: Jag säger bara Kung Midas, Beatrice af Tollstad, Alpmint, Bellman, Mandarin, Durage, Montage Ja jag kan lista hur många avkommor som helst i fälttävlan som varit framgångsrika dessa jag nämt här är bara en del och bland dem har vi hästar med placeringar internationellt!!

Så jag står fast vid att på pappret har inte denna hästen något större avelsvärde. Hur den sedan är som individ kan jag inte uttala mig om. Men det kan säkert vara en mycket trevlig ridhäst.

Med detta uttalande så visar du att du inte kan så mycket om de gamla stammarna och det tycker jag är tråkigt att man sitter här och rackar ner på något som faktiskt är bra!

När det gäller Uskudar så finns det ju precis med Cairo någon orsak till att man inte använt honom så mycket. En av dem är ju säkert att när han äntligen kom i avel var han redan avelsmässigt något förlegad. Det fanns redan bättre yngre hingstar av samma linjer att använda för föra aveln framåt.

Det spelar ju ingen roll, stammen finns ju och de bästa blodslinjerna finns där med likaså i detta sto som tråden handlar om.

Jag tycker inte att du har rätt i att racka ner så på hingstar som bevisligen HAR gjort bra i från sig. :crazy:

Jag vet inte varför jag skulle racka ner på hingstarna? Jag håller mig till de fakta som finns som vägledning för avel av den svenska varmblodiga ridhästen och läser deras blup rakt av. I det här fallet blir ju svaret rent teoretiskt efter som jag inte har sett stoet i verkligheten.
Så enligt riktlinjerna för rasen så håller stoet i teorin inte för aveln. Som individ kan det vara något helt annat speciellt om hon själv börja prestera vilket hon ju inte gjort ännu vad jag kan se.

Avel är ju det samma som att gå vidare och förbättra, att de gamla hingstarna höll hög klass på sin tid är inte samma sak som att de gör det idag. Skulle de göra det så tyder det istället på att aveln gått fel och stått stilla eller försämrats. Vissa av de gamla linjerna är väl värda att ta vara på andra finns redan väl representerade i yngre blod. Men ska man ta tillvara äldre blod så bör det också komma från ett prestationssäkert möderne vilket det inte gör i det här fallet. Man kan inte bara gå efter hingstar utan man måste ju se till helheten annars hade varit väldigt lätt med avel om man bara behövde ta hänsyn till en parameter som man sedan rörde runt i efter egna önskemål fick ut perfekta resultat var gång. Men det är ju så mycket mer som krävs för en bra avkomma än en bra hingst. Inte minst ett bra sto vilket kanske i vissa fall är ännu viktigare än hingsten.

Jag gillar blup:en, det gör jag, men man far ju tänka pa att där finns en del felkällor. Tva av dem är att fullblod generellt far mycket laga blup, och att äldre hingstar har laga blup. Här är ett sto med bade fullblod och lite äldre hingstar, vilket gör att hennes blup kanske blir lägre än vad hon förtjänar. Urbino skulle jag säga pryder sin plats i de flesta stamtavlor (om man inte avlar enbart för hoppning), liksom t ex Gibraltar - även fast de med dagens matt har ganska laga blup. De ligger ju nuförtiden en bit bak i stammarna, och har jämförelsevis med andra samtida hingstar bra värden.

Hur bra mödernet är är ju egentligen svart att säga utan mer information, eftersom det knappt finns nagra avkommor. Funnes det massor, och allihop usla, da kunde man säga nagot. Men när det inte finns nagra...

Inget pangsto stammässigt, men heller inget man genast kan avrada fran avelsboxen heller.

Som relativt kunnig på welsh vill jag i sammanhanget berätta att Coed Coch Barwn själv var minst 140 cm (= stor för att vara welsh) och lämnar snarare stort än litet. Att han skulle ställa till det med storleken så många generationer senare ser jag som högst osannolikt.

Precis, da kanske man ska oroa sig mer för Urbino. I den man man ska oroa sig alls för storleken, vilket jag inte tror man behöver göra.

Att stoet ifråga inte ha presterat beror på att hon hade föl som unghäst. Tanken var från början att hon skulle gå breeders och championat men efter en lättare skada som 3åring fick hon föl. Hon reds inte in fören hon var 5år och den ryttare ville inte tävla henne. Så det är först nu som hon kommit ut på banan.

Att stoet ifråga inte ha presterat beror på att hon hade föl som unghäst. Tanken var från början att hon skulle gå breeders och championat men efter en lättare skada som 3åring fick hon föl. Hon reds inte in fören hon var 5år och den ryttare ville inte tävla henne. Så det är först nu som hon kommit ut på banan.

Det är som jag skrivit innan att mitt svar är helt baserat på de teoretiska fakta som finns idag. På dem ser hon inte ut som ett eftertraktat avelssto. Men individen i sig när man ser henne i verkligheten kan ju ge ett helt annat svar.
Det finns alltid någon orsak till att det inte finns prestationer och anledningen till det kan ju också vara en avgörande faktor. I det fallet finns chans att hon kan få fina egna prestationer själv innan det är dags att tänka på avel. Det kan ju ge en helt annan bild när den dagen kommer. Men om någon som satsa på ren avel hade fråga mig om stoet och hennes avelsvärde idag hade jag avrått. Det är ju inte aktuellt nu efter som hon först ska ut som ridhäst innan.

Det jag kan tycka är mest anmärkningsvärt är att stona i de närmaste leden bakåt verkar ha bytt ägare ofta. Ser inte ut som om de har varit på samma ställe någon längre tid. Vad är det som gör att man inte har behållit sto och ev avkomma? Har de haft ren otur med mindre intresserade ägare eller är det något annat som gör att man säljer?

Sedan blir jag lite nyfiken på det föl som har fått. Mest efter som det inte finns registrerat på henne. Men också för att det ju verkligen kan ge en vägledning om ett framtida avelsvärde.

Jag vet inte varför jag skulle racka ner på hingstarna? Jag håller mig till de fakta som finns som vägledning för avel av den svenska varmblodiga ridhästen och läser deras blup rakt av. I det här fallet blir ju svaret rent teoretiskt efter som jag inte har sett stoet i verkligheten.
Så enligt riktlinjerna för rasen så håller stoet i teorin inte för aveln. Som individ kan det vara något helt annat speciellt om hon själv börja prestera vilket hon ju inte gjort ännu vad jag kan se.

BLUP är inte speciellt vägledande när det gäller de äldre hingstarna. Dessutom så ger inte fälttävlan några som helst BLUP siffror så där kan en hingst ha tusen avkommor i OS utan att det står med!

Avel är ju det samma som att gå vidare och förbättra, att de gamla hingstarna höll hög klass på sin tid är inte samma sak som att de gör det idag. Skulle de göra det så tyder det istället på att aveln gått fel och stått stilla eller försämrats. Vissa av de gamla linjerna är väl värda att ta vara på andra finns redan väl representerade i yngre blod. Men ska man ta tillvara äldre blod så bör det också komma från ett prestationssäkert möderne vilket det inte gör i det här fallet. Man kan inte bara gå efter hingstar utan man måste ju se till helheten annars hade varit väldigt lätt med avel om man bara behövde ta hänsyn till en parameter som man sedan rörde runt i efter egna önskemål fick ut perfekta resultat var gång. Men det är ju så mycket mer som krävs för en bra avkomma än en bra hingst. Inte minst ett bra sto vilket kanske i vissa fall är ännu viktigare än hingsten.

Fast jag håller inte med dig. Dessa hingstar i denna stam är ju knappast av dålig kaliber även i våran tid. Flamingos avkommor hade stått sig än idag och så gör även Mintages avkommor. Han har ju fortfarande hästar med högt upp i klasserna trots att han dog för ett tag sedan. Liksom Jovial blodet hade.

Jovial var ju långt före i typ och det är ju bara att se på alla hans otroliga avkommor.

Jalisco blodet är ju i allra högsta grad populärt idag trots att det är en gammal hingst.

När man ser till hästens möderne så kan man inte förlita sig på vad för resultat hästarna har eller rättare sagt vad BLUP visar för det visar INTE hela sanningen.

Många av de gamla hingstarna är det ren förlust att vi inte använder mer i aveln idag dvs blodet och dit hör absolut Flamingo. Liksom Mintage! Mintage har enormt mycket avkommor i fälttävlan med tanke på hur lite han användes och det ser jag oerhört positivt.

Jo jag tycker det är synd när man sitter här på buke och rackar ner på våra enormt fina gamla hingstar :(

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit