Vad skulle ni ha gjort?

T

Tölva

En av hästarna i det kollektivstall jag är medlem i, fungerar i alla andra lägen utom vid av o på-sättning av täcke, då han lägger öronen på nacken och sparkar rätt hotfullt med bakbenen under sig.
Hela hans kroppsspråk visar stark irritation.
Vad hade ni gjort, fortsatt att svettas i hanteringen av den här hästen, eller sagt nej? Meningen är ju att alla hjälps åt med allas hästar på rullande schema.

Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Det beror lite på.
Är han farlig? Har han bitit/sparkat någon? Varför tycker han så illa om denna hantering.

Jag tycker generellt att man inte ska behöva vara rädd. Kan du inte prata med ägaren. Be att få vara med när hon/han byter täcke och förklara att du tycker det är obehagligt. Se om hästen reagerar likadant med ägaren. Fråga varför. Kanske det någon gång hänt hästen något. Ofta är det lättare att klara av ett beteende om man vet var det kommer ifrån.

Vad tycker alla andra i stallet? Är det ett stort problem för andra också?

Hoppas ni har ett bra klimat i stallet och kan prata om sådana här saker, annars kan det bli svårt.

Hoppas något av detta hjälpt litegrann... :crazy:

Det är en hygglig kille annars, men just på den här punkten blir han som förvandlad.
Ja, han är likadan mot sin ägare, och han tycker bara jag är fånig, som klagar på hans häst.
Ingen vet varför han beter sig på det här sättet.
De andra väljer att hålla tyst även om det är obehagligt att ta av o på täcket på den här fälttävlanshästen.
Stämningen i stallet är bra, men just här blev det knepigt...

Täckar ni på och av i boxen?? Isf är ett hett tips att ställa upp hästen i gången vid hantering! Det hjälper på min häst som oxo är aggressiv vid på och av täckning! Ta upp det på ett stallmöte och be honom visa hur han gör... Går han på hästen eller lugnar han eller hur gör man bäst?

Vi är alla mycket lugna och metodiska i vår hästhantering, tycker jag. Hästen beter sig likadant vare sig man gör det i boxen, stallgången eller hagen. Trist. Man borde kunna träna bort det på nåt sätt. Några tips?

Säg åt hästen. Det gör jag om någon annans häst (även mina egna) beter sig fel. Typ "hörru lägg av!"
Hästen gillar säkert inte att ha täcke på sig, min ena är likadan. Jag har skällt på henne när hon visat sig alltför tjurig. För det mesta går det bra utan speciellt mkt tjafs. Vi står också i kollektiv och det har aldrig varit något problem med de andra i stallet.

Jag tycker generellt inte att man ska uppfostra andras hästar. Så klart ska man säga till "i stundens hetta" om situationen blir farlit, men ett problem som är konstant tycker jag ägaren ska rätta till. Gå ihop ni i stallet som tycker det är obehagligt med täckningen och prata med ägaren (kanske inte alla samtidigt, men kolla att du har stöd för det du säger till ägaren). Ägaren kanske kan träna täckespåtagning i lugn och ro - ta på, ta av, ta på, ta av, ta på, ta av... och korrigera hästen på det sättet ägaren finner lämpligt. Blir hästen stressad vid ut/intagningssituationen, eller är den bara "dum"? Tycker den att det är obehagligt att känna täcket på ryggen eller är själva rörelsen när täcket slängs på obehaglig? Be ägaren fundera över det och träna just det momentet. Ni kan också vara med och se hur ägaren gör. Alla har ju olika filosofier kring uppfostran. Som ägare tycker jag man måste respektera de andra som hanterar hästen, liksom de andra respekterar ägarens uppfostringsmetoder.

Tack för svaren. Det gav mig lite mer kraft att kanske stå ut med honom, hoppas det går att göra nåt åt. Skönt att höra att han inte är den enda med det problemet...Hoppas bara att han inte går över gränsen en dag och verkligen sparkar mot en på riktigt.

Tölva skrev:
En av hästarna i det kollektivstall jag är medlem i, fungerar i alla andra lägen utom vid av o på-sättning av täcke, då han lägger öronen på nacken och sparkar rätt hotfullt med bakbenen under sig.
Hela hans kroppsspråk visar stark irritation.
Vad hade ni gjort, fortsatt att svettas i hanteringen av den här hästen, eller sagt nej? Meningen är ju att alla hjälps åt med allas hästar på rullande schema.

Vart med om precis samma sak, men hästen i fråga står ej kvar i stallet. Antingen ställde jag henne i gången eller band henne i boxen. Hon HÖGG efter en och ibland när hon var extra grinig så viftade hon med bakhovarna. Eftersom jag inte vill riskera mitt liv för ngn annans häst så hade jag ingen lust att sticka in armar o skalle under hästens mage för att få tag i mag-gjordarna så jag tog en sopa och "fångade" dom med den. :crazy: :idea: Vet ej om den hästen skadat ngn, men jag hade ingen lust att riskera ngt. Obehagligt när stooora okända hästar är så som hon var.

Lady_A skrev:
Täckar ni på och av i boxen?? Isf är ett hett tips att ställa upp hästen i gången vid hantering! Det hjälper på min häst som oxo är aggressiv vid på och av täckning! Ta upp det på ett stallmöte och be honom visa hur han gör... Går han på hästen eller lugnar han eller hur gör man bäst?

Bra tips tycker jag.

Sen måsta man själv sätta sina gränser för vad man vill utsätta sig för. Vi hade en häst i ett stall som jag stod i tidigare som tog en rejäl tugga av matte, när matte skulle täcka på morgonen. (stallägarens häst dessutom) Eftersom jag visste att detta var en häst som gjorde slag i saken och inte bara hotade, så acceperade jag inte ens att hon hade tillbakadragna öron när jag gick in till henne, hon fick faktiskt stryk direkt när hon hotade. Brevid stod en ponny som var född tjurig, bakåtstrukna öron, svansvift och benlyft, men han gjorde aldrig något så honom ignorerade jag till 100%, bara klädde på och gick ut.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 960
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama