Vad skulle ni ha gjort?

Molntuss

Trådstartare
Jag och min sambo var precis ute på en sen promenad då vi, efter ett tag hittade en liten kattunge (dock stor nog att den säkert tagits ifrån mamman redan). Den var blöt och jamade väldigt olyckligt, men sprang fram mot oss och purrade när den såg oss.
Så långt var allt frid och fröjd. Sen började den dock följa efter oss när vi började gå hemåt.
Vi visste inte om den bodde där i närheten, eller om den bodde längre bort och hade gått vilse, men hur som helst tyckte vi det var för sent för att gå runt och knacka dörr och fråga vem som äger den.
Min sambo försökte skrämma den så att den skulle sluta följa efter oss, men den bara tittade på honom lite förvånat och fortsatte sen springa efter. Vi försökte även ta tillbaka den till där vi hittade den, men där stannade den förstås inte heller.
Till slut bestämde vi oss för att försöka gå ifrån den. Den försökte fortfarande springa efter oss och jamade verkligen hjärtskärande. Till slut tror vi dock den gav upp.

Så nu sitter vi här och känner oss helt hemska som bara gick ifrån den. Jag känner att jag helst av allt hade velat ta hem den över natten för att sen ta reda på vem som äger den imorgon, men det var inte riktigt ett alternativ. Dels för att vi redan har två katter i våran lägenhet, och dels för att jag inte är helt säker på om det är okej oavsett?

Nu blev det nog lite svamligt, men frågan är i alla fall;
Gjorde vi fel? Hade vi kunnat göra på något annat sätt? Kan även tillägga att kisse inte hade något halsband.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Jag hade tagit hem den över natten och haft den avskilt från de andra katterna. :cry: Stackars liten.
Katter räknas förresten som hittegods och kan (ska) lämnas in till polisen om man inte får tag på ägaren.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Hade vi inte bott i en etta hade vi nog också kunnat ta hem den, vet dock inte om det hade gått nu när vi inte egentligen har någon möjlighet att hålla den avskilt :cry:
Usch, jag känner mig fortfarande jätteskyldig.

Att man kan lämna in katter till polisen visste jag faktiskt inte, men nu vet jag till nästa gång om det skulle hända igen.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Det hoppas jag med :(
Den var inte kvar när vi gick förbi där idag, så förhoppningsvis har den hittat hem eller någon annan kattvänlig människa som kunde ta hem den ett tag.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Jag skulle självklart tagit in den. Kattägare som inte märker sina katter får skylla sig själva om folk tar in katterna tills ägaren är hittad.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Jag hoppas den hade ett hem och bara var lite kelsjuk när den såg er..

Men.. hade jag hittat en blöt liten kattunge hade jag nog inte haft hjärta nog att lämna den ute. Blöt, ensam och ute i kalla natten, nej det hade nog inte varit bra för den.

Men nu hoppas vi att den hade ett varmt hem att gå hem till :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 233
Senast: Vovve
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp