Vad skulle ni göra?

V

vigmir

Jag har ridit min halvblodsflicka ca 1 vecka efter hon blivit frisk från sitt fånganfall och så har hon blivit halt igen på ena bak med puls och något varm hov. Haft distriktaren ute som kunde konstatera att det satt i hoven (vilket jag kunde räkna ut själv). Hon gjorde även böjprov plus kände med visitertång. Inga reaktioner.

Hovis var och skodde om henne för en vecka sen och tog bort sulorna bak plus equipaken fram. Jag plus vet tror hon kan ha trampat på en sten och fått ett typ blåmärke.

I våras hade hon en likadan hälta på samma ben. Då var vi på ATG och röntga och de kom fram till att hon hade blivit öm av snösulorna och hon blev skodd med dubbla (!) sulor bak. Efter 2-3 veckor var hon ohalt.

Nu har jag haft en annan hovis ute som satt på en sula plus solpack (stavning?) men jag är lite tveksam om solpacken trycker på blödningen men å andra sidan så lär det väl komma in smuts om man inte har något mellan hov och sula.

Jag kan också se någon form av samband mellan borttagning av equipak och fång. Så fort vi har tagit bort equipaken har det gått ca 2 veckor och så har hon fått fång. Detta har hänt 3 gånger. Det låter orimligt så antagligen är det någonting annat som utlöst fången, men ett visst samband går att se.

Nu till min fråga.

Det känns somom jag vill ha tillbaka sulorna bak och equipaken fram. Jag har fått någon spray som heter dry feet som jag ska spraya på. Hon har hårda sulor men tunna. Hovis säger att hon måste "träna" på att gå utan sulor för annars kommer hon bli ännu känsligare, men å andra sidan mår hon ju inte bra av att vara halt heller. Hur skulle ni göra?

Sv: Vad skulle ni göra?

Hur länge sen fick hästen fånganfallet? :confused:
Du har väl inte börjat rida den direkt efter?

Har du röntgat hovarna?
Annars tycker jag du bör göra det innan du börjar exprimentera med något annat.
Om hästen belastas innan den är helt bra i fötterna så är det STOR risk för hovbensrotation/sänkning!
Har hästen dessutom haft fång tre ggr (på kort tid?) så är risken ännu större.

Så jag tycker definitivt du ska åka iväg och röntga fötterna på hästen.

Om du redan har gjort det och hästen är okej, så överlåter jag svaret till någon som är mer erfaren av hovar/beslag. :p

Hon har stått länge efter fånganfallet så jag tror inte det är några efterdyningar efter det. Det trodde inte vetten heller. Med våren menar jag februari när snön börjar försvinna.
Hon är röntgad. Och det är som sagt bara ett bakben och att hon skulle fått belastningsfång på ett bakben såg vetten som mycket orimligt då hon borde haft mer puls och mer värme.

Det jag reagerar på är: Så fort vi har tagit bort equipaken har det gått ca 2 veckor och så har hon fått fång. Detta har hänt 3 gånger. Det låter orimligt så antagligen är det någonting annat som utlöst fången, men ett visst samband går att se.

För mig låter det inte alls orimligt, det låter helt enkelt som att hon inte hunnit bli bra från fången, och så har det blivit ett återfall/bakåtgång när stödet för hoven tagits bort?

Du kan inte börja rida henne 1 vecka efter att hon blivit " frisk"
Jag tror inte hon hunnit bli helt frisk från fången eftersom den kommer tillbaka.

hej från hambo

Du missuppfattade nog. Jag har ridit en vecka, det var inte en vecka sen hon hade fång. Kommer inte riktigt ihåg hur många veckor hon har stått men det handlar om månader. Och jag har inte börjat rida av mig själv utan först när vetten gett klartecken.

Det skulle kunna stämma. Den här gången har jag haft en annan vet och har nu väntat mycket längre innan igångsättning.

En annan teori jag har är att magen slås ut av finadyn. Två gånger har hon stått på finadyn pga vrickning och helt plötsligt har hon haft fång också. Jag menar en fånghäst reagerar ju inte på böjprov på ena frambenet.

Jag är så trött på det här med fång men nu är det som sagt ett bakben och enligt vet helt orimligt att det skulle vara belastningsfång.

Det jag funderar över är att är det lämpligt att hålla på att ta bort sulorna nu eller skulle man väntat. Vissa hästar går ju alltid med sulor. Ska jag låta hovis sätta på sulor igen:confused:

Hon är iaf bättre nu. syns bara i svängarna

En fånghäst bör ju vila minst 6 månader efter ett anfall, gärna längre. Har aldrig belastat mina fångisar tidigare än 9 månader efter tillfrisknandet.

Ja jag tänkte väl .....
Om hästen är van vid att ha sulor, så hade jag fortsatt med det ett tag till.
Om din häst blir sjuk igen, så försök ge Metacam isf Finadyne, eftersom du nu vet att den blir dålig av Finadyne

Hej från Hambo

Om hästen nyligen är röntgad borde det ju inte vara något (såvida det inte är ny fång).

Min häst blev halt på ena bak i samband med fång, så helt omöjligt är det ju inte.
Oavsett så borde det ju nästan vara någon sorts belastningshälta iom att det är samma bakben som i våras..
BelastningsFÅNG tror jag inte heller på.

Är hästen helt okej i frambenen nu då?

Svarar alla

Min dator har varit lite paj

Hon har stått sen typ februari. Det var ett "lätt" fånganfall. Innan vet kom och gav smärtlindring gjorde hon caprioler i boxen. :eek:Andra fånghästar jag sett har stått rakt upp och ner. (om de överhuvudtaget stått)

Det är konstigt för jag tror inte jag satt igång henne för tidigt de andra gångerna för ett nytt fånganfall har inte kommit förrän hela hoven växt ut.

Hon är mycket bättre nu. Skillnaden är 1 dm mellan stegen med vänster bak och höger bak. (förstår ni hur jag menar?) Pulsen har också gått ner. Framfötterna är det inte problem med den här gången

Förra gången hon hade detta tog det tre veckor.

Hur som helst kommer hovis imorgon och skor min andra häst. Ska be henne titta på den här damen också. Jag har kört med min dry feet spray och hoppas det hjälper. Tror dock att hon ska ha sulor.

Ni som har har/haft vet hur det är. Till slut behöver hästen bara vifta med öronen så tror man att det är ett nytt fånganfall på g

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?