Vad skulle ni göra!

S

Smaragd

Om en häst har en rygg och rumpa som helt saknar muskler, allstå ryggraden sticker upp längs med hela ryggen.
Den har en otrolig underhals och ett hull som man nog måste kalla mkt. slimmad.
Den har dessutom mkt. ont i ryggen svankar nästan så att magen går i backen när man drar längs med manke och rygg.
Kan tillägga att det är en d-ponny som tävlas i hoppning upp tom iaf. L.a.:crazy:

Sv: Vad skulle ni göra!

Kolla upp med veterinär för ryggproblemen, finner man inget där så kan man gå vidare med en behandling av kiropraktor eller liknande. Träckprov, kolla tänderna, samt mera kvalitativ mat och rätt träning.

Först och främst skulle jag låta en veterinär titta på hästen för att konstatera att den trots utseendet är frisk. Om inte... åtgärda åkomman..

Om den konstateras vara frisk... Så skulle jag ge den rätt foder... i rätt mängd och så skulle jag se till att den fick uppbyggande träning i stället för nedbrytande dito.

Jag har försökt att säga till dem och att de ska kolla upp sadlen då den är aldeles för smal:crazy:
Har försökt att få dem att åka till vet. för att undersöka hästen men inte..de har tagit ut en kotknackare som konstaterade att hon var stel både här och där och sedan gjorde han en genomgång.
Hästen kickar mot en när täcket ska på vilket jag tror beror på att den måste försöka visa på ngt. sätt att den har ont:(
Hästen går inte ifrom utan springer med huvudet högt hela tiden och sänkt rygg. Tror inte heler att den kan gå iform pga. sin underhals...tycker även att den sprätter konstigt med bakbena.
Det är ganska känsligt då dottern och denna tjejen tränar i samma grupp...

EN koll att hästen är frisk, en govfoderanalys och en korrekt uträknad foderstat (med högt proteininnehåll och totalt mer energi än tabellbehovet) utifrån analysresultatet.

Åhh det där är så svårt!
Jag tycker det är hemskt svårt om folk som har häst inte själva reagerar på hästens ryggont, på magerheten och sadelproblemet, att som "stallkompis" eller kollega få upp deras ögon.

Jag hade gått till din dotters och denna tjejens tränare istället och bett denne prata med dem. Folk har över lag mer respekt och förtroende för tränare (på gott och ont...) och kanske kan denne säga att ni bör nog ta ut en sadelprovare (gärna ge dem ett namn och nr) och öka på fodret rejält.

Men det är svårt att se sånt där :(
*been there many times...*

För mig låter det som att det först o främst handlar om PROTEINBRIST och/eller allmän näringsbrist - är grovfodret analyserat?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Smulan75
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka