Vad skulle ni göra?

M

Mr_right

För två månader sedan märkte vi att lill-killen (hbl. val, 5 år) inte känndes fräsch i det vänstra frambenet, men han markerade inte vare sig för hand eller under ryttare. Han hade tidigare slått i det i hagen och fått en liten blodutgutelse på sträcksenan, samt hade nu fått en liten galla på insidan strax under knät, så vi satte honom genast på hagvila.

Svullnaden gick upp och ner i storlek, men han ömmade inte, samt gallan blev mindre, men fanns fortfarande kvar. Efter en veckas vila kom vet. ut och konstaterade blödning på sträcksenan samt 1 grads hälta i v. kot och knäled.

Han vilades i ytterligare 2 1/2 vecka samt medicinerades med butta. Efter 2 veckor böjdes han åter igenom av veterinär och konstaterades ohalt, samt sträcksenan ok. Dock fanns svullnaden på insidan under knät kvar.

Han sattes lugnt igång, och nu, två månader senare har vi börjat gallopera kortare sträckor och arbetat i paddocken i skritt, samt lite trav.

Nu har svullnaden på insidan kommit tillbaka, samt han är lite varm, men visar ingen hälta. Jag misstänker att det aldrig riktigt läkt ut riktigt och ska nu sätta honom i vila igen. Min hovslagare var ute nu i veckan, och han trodde inte att svullnaden kom från knäledsinflammation, utan från en fraktur på (är det griffelbenet? Det ben som egentligen inte fyller nån funktion länge, utan var deras gamla tå? Ledsen att anatomikunskaperna tryter) Han sa att det inte är någon fara, men att jag ska vara vaksam så att det inte svullnar mer. Han är för övrigt helt ren i kota och senor och svullnaden är minimal, man ser den inte med blotta ögat. I vilket fall som helst ska han få vila ett par veckor och om svullnaden inte är borta då blir det vet. igen. Men vad tror ni det kan vara?

Sv: Vad skulle ni göra?

Jag skulle åkt till klinik och röntgat samt ultraljudat för att vara på den säkra sidan.

Det låter lite som samma skada som min förra häst :love: :cry: hade, det visade sig vara inflamation i gaffelbandsinfästningen. Då, ca 6 år sedan viste man inte så mkt om detta, men jag hade turen att komma till vet Antonino "Nino" Gerbino :love: , som lämpligt nog forskade/ar om denna skada. Fråga din vetrinär, lycka till /L

Lisis: Inflammation på gaffelbandsinfästningen, hur behandlade ni detta? Vila och inflammationshämmande? Eller något annat? Hur lång tid tog det att läka? Skulle ju kunna vara så att han inte fick tillräckligt med vila efter medicineringen då vi trodde det bara satt i knät och kotan, och de känndes fräscha igen efter ett par veckor... Nu står han iallafall på hagvila och äter som aldrig för...kommer bli så tjock :angel:

Min veterinär tycker jag är nojig då svullnaden är så minimal, ser typ ut som om en blodåder är lite utvidgad... Han anser att det inte är något att oroa sig för efterssom han går igenom alla böjprov och inte visar något tecken på att vara besvärad. Han trodde att detta är något som kommer att finnas kvar alltid, utan att påverka hästen...

Är ett väldigt stort projekt att ta sig till klinik och röntga då hästen har mkt. dåliga erfarenheter av transportering, och är en stor skaderisk då han ännu inte fått förtroende för transporten men vi jobbar på det... D.v.s. jag är mer orolig för att han skadar sig under lastning/ körning än att detta är något allvarligt som måste röntgas med detsamma (då han går igenom böjprov och undersökningar utan anmärkning) Men skulle han visa minsta obehag så åker vi på stört!

Hur kom ni fram till att hästen hade inflammation i gaffelbandsinfästningen? Syntes det på ultraljud elle?

Flåt att det tog lååång tid att svara. Jo skadan upptäcktes på ultraljud , var oxå till ultuna på scintröntgen behandling med kortison.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar