vad skulle ni gjort???

Vår_Vinter

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger på rätt.

Hela sommaren har jag passerat ett stall där det finns 3 hästar. Dessa hästar står i 2 hagar på ca 20 kvm st. 2 hästar delar på en o en står själv. Dessa hagar är alltså helt leriga. :(Det finns inte en torr fläck. Hästarna har stått i en o samma hage hela sommmaren. :mad:

Som jag kan se så ser hästarna helt ok ut, dock vet man juh inte hur hovarna ser ut, men dom kan knappt röra sig. Maten ligger på leran osv. :crazy:

Känner inte ägarna. Är det något man ska göra nått åt? anmäla? eller ska jag bara skita i det? :crazy:

Någon som har förslag. tycker dom inte ser ut o ha det någe vidare i dessa hagar. Det är inga små ponnier utan stora hästar lr. iaf mellan 145-.

Sv: vad skulle ni gjort???

Jag tycker det verkar konstigt om det inte finns en torr fläck.
Alla släpper inte sina hästar på sommarbete. Fodret får de inte äta direkt från marken och hagen måste ha någon torr fläck. Tror dock inte att en anmälan skulle leda så långt. Som du säger så verkar ju hästarna må bra.

Men kommer flera anmälningar på samma kanske det händer något.

Fodret får de inte äta direkt från marken och hagen måste ha någon torr fläck.

Fodret får de inte äta direkt från marken? Våra fodras på marken....
Vet inte om det måste finnas en torr fläck i hagen heller - regnar det så gör det..?

Rent spontant så är ju första tanken: Är det något fel på en häst som står i vad jag ser till måtten, en sjukhage.
Om någon häst är sjuk så behöver väl inte alla stå på så minimal yta. 5*4 m ungefär i omkrets låter som en utebox med staket ist för väggar. Hur ser hästarna ut för övrigt är de välskötta el ser hela individen ut att må dåligt? Antar att det finns något slags mått som pekar på hur stor uteyta hästen har.
Eller är det så illa att detta är summan av de nya reglerna för hästhållning? Är lite osäker på exakt hur dom är formulerade , men ska läsa på. Ring kommunens miljökontor och hör dej för, det kanske finns andra anmälningar om hästägaren i detta fall.

Alla släpper inte sina hästar på sommarbete. Fodret får de inte äta direkt från marken och hagen måste ha någon torr fläck. Tror dock inte att en anmälan skulle leda så långt. Som du säger så verkar ju hästarna må bra.

iom att hagarna är så små så har hästarna trampat upp den lilla hagen som finns. Hagen består endast av lera o vattenpölar. Så där finns ingen torr fläck. Kanske om det skulle vara så att det är fint väder i mer än 1 v då kanske lite av hagen skulle torka upp. Men det är ca 10 cm lera o vattenpölar.

Självklart släpper inte alla sina hästar på bete. Men tycker att en hage på 20kvm är lite väl lite för att hålla 3 hästar året om tycker jag. :smirk:

Rent spontant så är ju första tanken: Är det något fel på en häst som står i vad jag ser till måtten, en sjukhage.
Om någon häst är sjuk så behöver väl inte alla stå på så minimal yta. 5*4 m ungefär i omkrets låter som en utebox med staket ist för väggar. Hur ser hästarna ut för övrigt är de välskötta el ser hela individen ut att må dåligt? Antar att det finns något slags mått som pekar på hur stor uteyta hästen har.
Eller är det så illa att detta är summan av de nya reglerna för hästhållning? Är lite osäker på exakt hur dom är formulerade , men ska läsa på. Ring kommunens miljökontor och hör dej för, det kanske finns andra anmälningar om hästägaren i detta fall.

Hätarna ser inte sjuka ut, utan antagligen har dom ingen mark (kan iaf inte se det). Utan ahr slagit upp 2 hagar a 20kvm styck där det står 2 hästar + en häst. Så jag tror inte att någon häst är sjuk. Utan mer att dom har inget annat ställe att stå på. Kommer även ihåg att jag såg dom stå där i vintras o tidigare med. Tror ägaren har ägt dom länge.

I hull ser dom helt okej ut. Det enda jag tycker mig se är att dom reagerar inte när någon går förbi, inte ens in i "hagen". Står endast o hänger med huvudet., inte någon riktig glimt i ögonen. Detta är vad jags ett när jag åkt förbi. Dom ser inte direkt sysselsatta ut i den ligga hagen. Dm kan vända på sig o gå några steg men inte så mycket mer än det. :mad:

mirraya; självklart så är det juh inte alltid torrt i hagen. Men hade dom haft större hage så ahde de inte varit så lerigt. Hagen har varit sådär nästan hela sommaren. När det var varmt i 3 v utan regn så torkade hagen upp. Men jag anser iaf att hästar inte ska behöva gå i en lerig hage året om på 20 kvm. :( Hagen kunde iaf varit 1ha för alla hästarna, varit lite bättre då iaf. Men en hage blir inte lerig bara sådär fort. Inte ens våra sjukhagar blir det.

Senast ändrad:

Nej självklart vill man inte ha sin häst så :( !

Det är ju lite underligt att man faktiskt inte behöver ha vindskydd/solskydd i sommarhagarna... "så länge gräset växer.."
..å här växer gräset, bara inte i hagen :crazy: ?

Sådär brukar små hagar kunna se ut på höst och vår ju men trist att ha sina hästar så på sommaren.... :(

Kan ju vara så att en av hästarna faktiskt är sjuk(kan finnas många anledningar till att den måste stå i liten hage) och inte står lugnt utan sällskap? Du kan ju annars fråga ägarna lite försiktigt varför de står i så små hagar. Kan ju finnas en logisk förklaring och det kanske kan vara värt att kolla dte innan man gör en anmälan.

Kan ju vara så att en av hästarna faktiskt är sjuk(kan finnas många anledningar till att den måste stå i liten hage) och inte står lugnt utan sällskap? Du kan ju annars fråga ägarna lite försiktigt varför de står i så små hagar. Kan ju finnas en logisk förklaring och det kanske kan vara värt att kolla dte innan man gör en anmälan.

Jag tror inte det. Har kikat runt, finns INGA andra hagar i närheten. endast dessa osm äör uppslagna med trästaket. Så det verkar inte vara en tillfällig lösning heller. :smirk:
Dom har stått där LÄNGE. Sen är hästen sjuk, så skulle iaf jag byta hage lite då o då. Göra en ny sjukhage då den börjar bli lerig o se förjävlig ut. Då jag inte skulle vilja att min häst stod i 10 cm lera o bara massa vatten i ca 6 mån :(

på sommaren när våra hästar går ute så häller vi kraftfodret direkt på arken... finns det verkligen något liknande lag på det?

Försök att få tag på ägarna och fråga lite försiktigt om hagarna....

Absolut ska man göra det om man ser missförhållanden. Hästarna ska också kunna lägga sig ner. Och det gör de kanske inte om hagen består av lera och vattenpölar. I alla fall ska de inte behöva stå så. RING! Djurskyddsinspektören idag.

I dagens läge är det inte ens alla hästar som får gå ut. Så länge hästarna ser välmående ut är det absolut ingen mening med att anmäla.

det vore ju mer konstigt om hagarna var torra i den här årstiden! det är väl inte ens lag på att hästarna måste vara ute om jag inte kommer ihåg fel. så dessa hästar får väl vara glada av att åtminstonde få vara ute.

om inte hästarna ser ut att vara misskötta för övrigt så varför anmäla? inte skulle jag bli glad av att få en anmälan på mina hästar bara för att dom går i en lerig liten hage.

*Halvt kl*

Och djurskyddsinspektörerna lär knappast bli glada heller för att få en sådan här "struntanmälnng" på halsen...

Det är trist, men troligen inte så mycket man kan göra. Som andra har föreslagit kan man försiktigt fråga ägaren varför de står i så små hagar, det kan finnas en orsak, t ex hälta. Man kan tipsa att man kan ge höet i en balja för att de inte ska få i sig jordbakterier och minska risken för sandkolik. Det är nog tyvärr många hästar som står i leriga hagar en stor del av året, även om man borde kunna undvika det på sommaren.
Och min häst har stått i liten grushage större delen av sommaren pga hälta, dock inte lerig sådan, efter att ha blivit halt efter en vecka på bete... Så alla lyckas vi inte få se våra hästar lyckligt springa omkring i stora grshagar :-)

Det är trist, men troligen inte så mycket man kan göra. Som andra har föreslagit kan man försiktigt fråga ägaren varför de står i så små hagar, det kan finnas en orsak, t ex hälta. Man kan tipsa att man kan ge höet i en balja för att de inte ska få i sig jordbakterier och minska risken för sandkolik. Det är nog tyvärr många hästar som står i leriga hagar en stor del av året, även om man borde kunna undvika det på sommaren.
Och min häst har stått i liten grushage större delen av sommaren pga hälta, dock inte lerig sådan, efter att ha blivit halt efter en vecka på bete... Så alla lyckas vi inte få se våra hästar lyckligt springa omkring i stora grshagar :-)

precis som jag skrev förut så finns de INGA andra hagar i närheten. Närmaste ligger ca 2 km bort o dessutom står det andra hästar där ( tror inte ägaren går 2 km med sin häst varje dag).

Jorbruksverket håller väl på o ta fram lagar om hur mycket utevistelse en häst ska ha o hur stora hagar?

* Angely* Jo jag kan förstå nu när det regnar ute. men HELA sommaren. Bara efter någon dag då det regnar så är hagen full med lera. Det är inte normalt, detta är juh endast pga att hagen är så pass liten som den blir sådär lerig.

Inte vet jag om ni skulle sätta eran häst på 20 kvm året om, bara därför. :smirk:Jag tror inte hästen är sjuk året om är den de skulle då jag nog avliva hästen. Men som sagt det finns ingen hage i närheten.

Min kompis fick anmärkning då hennes hagen var för liten och lerig. Så hon fick göra en ny hage, både större o med bättre underlag. :cool:

Ringde djurskyddsinspektören o hon skulle kolla på det då hon inte tyckte att det lät bra med så liten hage o lerig hage.

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar