Vad skulle ni gett för denna häst?

Intressant att det är mellan "inte en spänn" och 55-60 000:)
Lite därför jag frågade, alla har ju mycket skilda åsikter!:D
@Similitude ja i nuläget har han jättebra temperament men blir lite okoncentrerad när de snygga stona är nära;)
Förresten så ansträngde sig ägarna för att hålla honom i hull genom att ge bra grovfoder (han fick äta det själv ibland för att verkligen få i sig maten) och lucern, de fick honom att sluta rasa i vikt men viktuppgången gick låångsamt.
Båda föräldrarna var 170:)
Säger snart vad han kostade:)
Nu har jag letat upp din häst och ser att hans mammas första avkomma tävlar med bra resultat i 115 hoppning men har annan pappa, sedan finns det flera unghästar med olika fäder, mamman har ett lågt blup men det beror kanske på att hon är rent fullblod, jag har alltid trivts med att rida hästar med fullblodsinslag, trodde att De la Gardie var en ren Dressyrhingst och såg att han endast tävlas i hoppning , kan ju bero på ägaren, Hoppas du har gjort ett kap och får en häst som du kommer att ha mycket glädje av,
 
Nu har jag letat upp din häst och ser att hans mammas första avkomma tävlar med bra resultat i 115 hoppning men har annan pappa, sedan finns det flera unghästar med olika fäder, mamman har ett lågt blup men det beror kanske på att hon är rent fullblod, jag har alltid trivts med att rida hästar med fullblodsinslag, trodde att De la Gardie var en ren Dressyrhingst och såg att han endast tävlas i hoppning , kan ju bero på ägaren, Hoppas du har gjort ett kap och får en häst som du kommer att ha mycket glädje av,

Fullblod har kassa blup, tyvärr. Däremot så är ju pappan Donnerhall blod och de är kända för att även kunna hoppa i vart fall utomlands

Finns flera fina fälttävlans hästar med donnerhall blod
 
Ja det verkar som ingen mer gissar så här kommer svaret... 30 000 inklusive en kastrering och ihoplappning:D
Vi hade kunnat få honom för 20 000 men vi ville hellre betala lite mer och få en valack;)
Helt nöjd med det köpet men de andra i stallet är väldigt sura för jag fick en tillsynes "dålig" häst för liten peng som sen visade sig vara snällare än deras hästar, höhö
(Har hört dem prata irriterat snack om oss och hästen som att den är fin men dom skulle aldrig säga det till oss, dock så känner ingen i stallet till att jag har bra hörsel så jag hör vartenda ord dom säger om oss:p)
Fick förresten kommentaren att han har jättefina hovar, både kvalité och form, av hovslagaren:)
 
Ja det verkar som ingen mer gissar så här kommer svaret... 30 000 inklusive en kastrering och ihoplappning:D
Vi hade kunnat få honom för 20 000 men vi ville hellre betala lite mer och få en valack;)
Helt nöjd med det köpet men de andra i stallet är väldigt sura för jag fick en tillsynes "dålig" häst för liten peng som sen visade sig vara snällare än deras hästar, höhö
(Har hört dem prata irriterat snack om oss och hästen som att den är fin men dom skulle aldrig säga det till oss, dock så känner ingen i stallet till att jag har bra hörsel så jag hör vartenda ord dom säger om oss:p)
Fick förresten kommentaren att han har jättefina hovar, både kvalité och form, av hovslagaren:)

Grattis är övertygad om att du gjort ett kap
 
Jag ha sett flera QE avkommor på kvalite och jäklar va dessa kunde hopa men krävde massor av sina ryttare för de var som gummibollar och fortsatte hoppa även utan hinder, jag har stått på läktarna medandan i halsen och varit väldigt nöjd med att inte ha den hingsten i stammen på mina unghästar som feg medelålders dressyrryttare, var för övrigt ut och red min 5 åring i halvstorm idag hur kol som hellst, har mamman, och även haft mormor, mormorsmor och dessa har nog vuxit minst 5 cm efter tre års ålder, Har även avlat på en hoppstam som tyvärr jag inte har kvar idag och dessa har även varit ganska okomlicerade att rida som fyra -fem åringar, nu har jag inte sett några avkommer efter De la Gardi men jag kom ihåg att han marknadesfördes äldigt bra när han var i Sverige

Och jag känner hur många QE avkommor som helst som i rätt kombo med rätt sto och stam i övrigt, har blivit supertrevliga allroundhästar för hobbytävlingsryttare och varit totalt okompicerade i all hantering och i alla aspekter inkl på tävlingsbanorna.
bara en liten passus i hur alla dömer hästar utifrån stam osv ;) både gällande kvaliteter och icke kvaliteter osv.
Vad spelar det för roll med häst med superstam och temperament på LSD typ i fråga om sportmodell, om den ska ridas av en hobbyryttare? Och vice versa: även en superdunderstam i fråga om lugnt temperament osv, blir krånglig under fel ryttare.... bara en passus som sagt ;)

@LillaMusse låter som ett skitjobbigt dåligt stall att stå i öht ang. skitsnack osv. Varför står du där? Och varför är det så viktigt vad andra tycker ?
 
Jag hade gett någonstans mellan 25 och 35 000.
Stammen är okej, men den är väldigt liten och de flesta tycks ha växt klart i den åldern, plus minus ett par centimeter (ja det finns undantag men de är inte vanliga) dock inte sagt att den är sämre hopphäst för det. Kräver bara en mindre ryttare för att det ska bli harmoniskt.

De flesta treåringar är väldigt snälla under inridning och hantering, det är först när man börjar ställa krav i fyraårsåldern som buset kommer och då kan de vara allt från lite småbusiga till överjävliga så det säger inte så mycket om hästen i fråga när den bara är tre år gammal.

Min QE-avkomma var plättlätt att rida in, utbilda till 3-årstestet osv. (betalade 40000 för honom) Vintern då han fyllde fyra började han med sina rodeo-uppvisningar och jag flög av så många gånger att jag tappat räkningen under hela det året. Tro mig, jag hade inte fått en spänn för honom under denna period, för ingen spekulant hade hunnit sitta kvar tillräckligt länge för att bilda sig en uppfattning... :D
Men envis som synden så lyckades vi ta oss förbi detta.
Som 5-åring visade han mer intresse för dressyren än hoppningen så därför sålde jag honom till en dressyrryttare.


Inte har en treåring växt klart, inte på långa vägar. Hästar växer tills de är 6 år och det är just därför man inte kan mäta in en ponny fören de är 7 år

Under alla mina år har jag inte haft en enda höst som varit klar som tre åring
 
Och jag känner hur många QE avkommor som helst som i rätt kombo med rätt sto och stam i övrigt, har blivit supertrevliga allroundhästar för hobbytävlingsryttare och varit totalt okompicerade i all hantering och i alla aspekter inkl på tävlingsbanorna.
bara en liten passus i hur alla dömer hästar utifrån stam osv ;) både gällande kvaliteter och icke kvaliteter osv.
Vad spelar det för roll med häst med superstam och temperament på LSD typ i fråga om sportmodell, om den ska ridas av en hobbyryttare? Och vice versa: även en superdunderstam i fråga om lugnt temperament osv, blir krånglig under fel ryttare.... bara en passus som sagt ;)

@LillaMusse låter som ett skitjobbigt dåligt stall att stå i öht ang. skitsnack osv. Varför står du där? Och varför är det så viktigt vad andra tycker ?

Vill nog har det till att det var avkommor efter Qalle som var lite över mark, inte QE

Jag har nog bara som du sett snälla trevliga QE men en hel drös med bockiga Qalle avkommor
 
Vill nog har det till att det var avkommor efter Qalle som var lite över mark, inte QE

Jag har nog bara som du sett snälla trevliga QE men en hel drös med bockiga Qalle avkommor
Det var nog så att det var Qalle avkommor som jag såg, kul stavning på namnet vilka gummibollar och vad det var på mödernet vet jag inte och det var flera
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 365
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 420
Senast: tanten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 243
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 820
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp