Vad skulle ni gett för denna häst?

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Jag köpte en häst för ett tag den och undrar lite vad ni hade gett för den:)
När vi köpte honom var han inte mycket hanterad, nykastrerad och hade mycket svårt för ston.
Hans exteriör var inte den bästa för han var mitt inne i en växtperiod och ganska smal för hans fd ägare inte vill ge honom kraftfoder och tyckte att alla hästar klarar sig på bra grovfoder, sant men inte om lek värderas högre än mat;)
Han hade gjort föltest och blev klass 1.
Han travhoppade 80 cm hinder som om det var en bom. (I lina)
Väldigt muskelfattig och inte mycket tränad men ändats 2.5 år då (född 2011)
Otroligt samarbetsvillig dock ganska dominant så man var tvungen att förtjäna respekt.
E de la gardie 950, ue tallnium xx
Gångarter över det normala, förväntades av fd ägaren att kunna gå minst 120cm.
Såldes då fd ägaren tyckte han var för liten, för besvärlig och de klickade inte.
Var lite tränad på att ha saker hängande efter sig och är allt annat än bakskygg.
Sutten på en gång utan några problem alls.
Dock MYCKET svårhanterad utanför hagen men det såg vi direkt bara var hingstfasoner.
Nu är han mycket bättre musklad, är som en liten valp att ha och göra med, med andra ord han vill alltid göra mer, göra rätt och få beröm och godis, gör aldrig något dumt, nafsas dock lite.
Tränad att gå över bommar och vattenmattor etc och tycker bara det är skoj, mycket positiv till arbete (till och med positivare än innan vi köpte honom) fått bättre balans och bättre grundkondition.
Vi tränar på att sitta på honom varje dag och han är som en spinnande katt, han tycker bara det är mysigt!
Svenskfödd och aldrig varit skadat samt uppfödd på lösdrift, aldrig blivit skodd, men verkad regelbundet och fina hovar.
Nå vad hade ni betalt?? Svaret kommer när några gissat:)
Lycka till!
(Om ni har några frågor så fråga på:))
 
Om jag var uppfödare till en treåring skulle jag se efter hur mycket han kostat att tillverka , kostnder för foder ,hovslagare o veterinär och om det till om det gick att få ut lite extra slantar ,kanske 35 000-50000 för en rå unghäst ,
 
20.000 max. Men jag hade inte varit intresserad alls. Det finns en uppsjö av unghästar till salu som inte är, citat MYCKET svårhanterad utanför hagen, hingstfasoner eller ej. Sedan är det bara att gratulera att du föll för hästen och har gjort något bra av den.

Säljare verkar ofta missa att det är hästen som den är idag som säljs, att sia om huruvida hästen kommer att bli snäll som ett lamm och hoppa 1,20 när den är 15 är ointressant, det kan stämma, det kanske inte stämmer. Och 1,20... ja, många travare går 1,10 och de kan man få för 5000. 1.20 är inte så fantastiskt.

Av din beskrivningen av döma, så tyckte inte ens uppfödaren om sin häst och ville därför sälja den, hästen var svårhanterad, uppenbarligen hade inte säljaren uppfostrat den, den visade ingen speciell hopptalang och hade problem med ston. Behöver en duktig, erfaren, hästkunnig ny ägare som lägger ner tid utöver det vanliga. Stammen inget märkvärdigt.

Säljaren ska vara glad att hen fick den såld till någon som verkar tycka om den och klara av den. För hästens bästa hoppas jag att hen bara var glad att den hamnade rätt och att hen inte pungslog dig.

Nå, hur nära är jag? :)
 
15.000 max. Dels verkar den ha varit besvärlig sen gillar jag inte stammen (så jag hade ju egentligen inte köpt den alls). Att den löshoppat 80 cm hjälper inte heller direkt.
 
55- 60 000. Låter som en ung, inte så välskött och ouppfostrad häst med en del potential.

Fast med det priset förutsätter jag att han är över 161cm hög, är den minde åker minst 10 000 av på priset.

Friska, lovande hästar utan olater får man betala 100 000+ för, folk tar i så de nästan skiter på sig när de prissätter sina hästar, speciellt om de anser den vara en dressyrhäst. Man får satsa på att hitta en man måste jobba mycket med, eller föda upp själv för att komma undan med plånboken i behåll.
 
Oj, kanske lite dålig beskrivning på en punkt;)
Han var svårhanterad precis utanför hagen, för det fanns massa ston där, och snäll en bit bort, förutom att han slängde lite med huvudet:)
Ett riktigt lam i hagen, om vi hade haft med en skrikande nyfött barn så hade han bara gått fram och försökt trösta.
120cm för mig är bra då jag är väldigt feg i hoppning och man såg tydligt att med lite hantering så skulle han bli en STABIL unghäst för han kunde vänta redan från början.
När vi kollade på honom först var han 157 men när vi hämtade honom en månad senare var han 160cm:)
 
Jag hade givit max 20 tusen.
för mig helt ointressant stam, för liten för mig, besvärlig i hantering. Kapacitet på att hoppa 120 blir jag inte direkt imponerad av, att som treåring ha löshoppat 80 cm säger mig ingenting, det gjorde min 2 åriga C-ponny typ 4.e gånger den löshoppade.

Bra att den har kommit till någon som tycker om den
 
Hej!
Jag köpte en häst för ett tag den och undrar lite vad ni hade gett för den:)
När vi köpte honom var han inte mycket hanterad, nykastrerad och hade mycket svårt för ston.
Hans exteriör var inte den bästa för han var mitt inne i en växtperiod och ganska smal för hans fd ägare inte vill ge honom kraftfoder och tyckte att alla hästar klarar sig på bra grovfoder, sant men inte om lek värderas högre än mat;)
Han hade gjort föltest och blev klass 1.
Han travhoppade 80 cm hinder som om det var en bom. (I lina)
Väldigt muskelfattig och inte mycket tränad men ändats 2.5 år då (född 2011)
Otroligt samarbetsvillig dock ganska dominant så man var tvungen att förtjäna respekt.
E de la gardie 950, ue tallnium xx
Gångarter över det normala, förväntades av fd ägaren att kunna gå minst 120cm.
Såldes då fd ägaren tyckte han var för liten, för besvärlig och de klickade inte.
Var lite tränad på att ha saker hängande efter sig och är allt annat än bakskygg.
Sutten på en gång utan några problem alls.
Dock MYCKET svårhanterad utanför hagen men det såg vi direkt bara var hingstfasoner.
Nu är han mycket bättre musklad, är som en liten valp att ha och göra med, med andra ord han vill alltid göra mer, göra rätt och få beröm och godis, gör aldrig något dumt, nafsas dock lite.
Tränad att gå över bommar och vattenmattor etc och tycker bara det är skoj, mycket positiv till arbete (till och med positivare än innan vi köpte honom) fått bättre balans och bättre grundkondition.
Vi tränar på att sitta på honom varje dag och han är som en spinnande katt, han tycker bara det är mysigt!
Svenskfödd och aldrig varit skadat samt uppfödd på lösdrift, aldrig blivit skodd, men verkad regelbundet och fina hovar.
Nå vad hade ni betalt?? Svaret kommer när några gissat:)
Lycka till!
(Om ni har några frågor så fråga på:))
2,5 åring som är hanterad och verkar bli trevlig allroundhäst men är åt det mindre hållet hade jag förväntar mig betala 30-40 000kr för av uppfödare. Mer poppis stam och större=dyrare.

Sen kan man göra kap om säljaren vill bli av med hästen men det tillhör ju undantagen.
Köpte själv trevlig allroundhäst med medioker stam, hanterad men oinriden och 3,5 år och närmare 1,70 för 30 000 av svensk uppfödare.
 
Nu kan jag egentligen ingenting alls om halvblod och vad som är gångbart stammässigt, men om man inte får mer än kanske 15000-20000:- för en treåring som är insutten och hanterad så kan jag inte förstå att man vill föda upp den typen av häst.
Jag har precis fått ett eget föl i år, av en annan ras. Bara hingstavgiften gick på 15000+ kronor. Slår man ihop alla kostnader för vad fölet kostar innan det ens står på backen så överstiger det vida 20000:-. Närmare 40000-50000:- är närmare sanningen. Och då är det bara för fölet. En treåring som har tid investerat i sig vad gäller hantering mm borde gå på bra mycket mer och det oberoende av ras.

Är hästen i tråden frisk, välhanterad och välfungerande för dagen samt då påbörjad vad gäller inridning så borde den kosta uppåt en 60000:- tycker jag nog. Som jag förstår rör den sig bättre än genomsnittet och har ett gott temperament? Tid är pengar och har man investerat tid i en häst så borde det avspeglas i priset. Att den har varit svårhanterad, i dålig form rent kroppsligt tidigare osv borde inte speglas i dagens pris. Fast det är min privata åsikt. Jag är inte alls intresserad av att köpa ett halvblod, men det innebär inte att jag inte förstår att dom kostar sin slant. :)
 
Inte en spänn. Just för att den inte verkar ha fått korrekt föda under uppväxttiden. Om hästen fått en uträknad foderstat så optimerar man ju att leder etc håller för ridning. Lösdrift däremot är bra men jag skulle alltså inte köpa en unghäst där uppfödaren inte verkar ha varit seriös eller ha tillräckliga kunskaper.
 
Ingenting säger att det är en dåligt uppfödd individ, kan ju ha ett väldigt bra hö analyserat, att en 2,5 åring som är inne i en växtperiod så skulle jag inte bli förskräkt ,om den inte såg ut som en broiler och då med fullblod på mödernet, hingstfasonerna borde lungna ner sig efter ett tag i och med att den är nykastrerad och en så ung häst kan nog växa en hel del till . Jag har betalt en hel del för att få mina unghästar till en duktig person som ridit in dem och sedan visat dem i och för sig har de varit ordentligt hanterade innan , köpte för övrigt en helt ohanterad 6 åring , hovarna var lyft och den var ledd i grimma för 30 år sedan och den var kärnfrisk hela livet (25år) och din unghäst verkar ju lättlärd och det är bara att grattulera om du hittat en som du gillar
 
Hej!
Jag köpte en häst för ett tag den och undrar lite vad ni hade gett för den:)
När vi köpte honom var han inte mycket hanterad, nykastrerad och hade mycket svårt för ston.
Hans exteriör var inte den bästa för han var mitt inne i en växtperiod och ganska smal för hans fd ägare inte vill ge honom kraftfoder och tyckte att alla hästar klarar sig på bra grovfoder, sant men inte om lek värderas högre än mat;)
Han hade gjort föltest och blev klass 1.
Han travhoppade 80 cm hinder som om det var en bom. (I lina)
Väldigt muskelfattig och inte mycket tränad men ändats 2.5 år då (född 2011)
Otroligt samarbetsvillig dock ganska dominant så man var tvungen att förtjäna respekt.
E de la gardie 950, ue tallnium xx
Gångarter över det normala, förväntades av fd ägaren att kunna gå minst 120cm.
Såldes då fd ägaren tyckte han var för liten, för besvärlig och de klickade inte.
Var lite tränad på att ha saker hängande efter sig och är allt annat än bakskygg.
Sutten på en gång utan några problem alls.
Dock MYCKET svårhanterad utanför hagen men det såg vi direkt bara var hingstfasoner.
Nu är han mycket bättre musklad, är som en liten valp att ha och göra med, med andra ord han vill alltid göra mer, göra rätt och få beröm och godis, gör aldrig något dumt, nafsas dock lite.
Tränad att gå över bommar och vattenmattor etc och tycker bara det är skoj, mycket positiv till arbete (till och med positivare än innan vi köpte honom) fått bättre balans och bättre grundkondition.
Vi tränar på att sitta på honom varje dag och han är som en spinnande katt, han tycker bara det är mysigt!
Svenskfödd och aldrig varit skadat samt uppfödd på lösdrift, aldrig blivit skodd, men verkad regelbundet och fina hovar.
Nå vad hade ni betalt?? Svaret kommer när några gissat:)
Lycka till!
(Om ni har några frågor så fråga på:))


Jag gillar stammen grymt mycket och jag hade nog köpt honom. Runt 50' hade jag kunnat ge.
 
Intressant att det är mellan "inte en spänn" och 55-60 000:)
Lite därför jag frågade, alla har ju mycket skilda åsikter!:D
@Similitude ja i nuläget har han jättebra temperament men blir lite okoncentrerad när de snygga stona är nära;)
Förresten så ansträngde sig ägarna för att hålla honom i hull genom att ge bra grovfoder (han fick äta det själv ibland för att verkligen få i sig maten) och lucern, de fick honom att sluta rasa i vikt men viktuppgången gick låångsamt.
Båda föräldrarna var 170:)
Säger snart vad han kostade:)
 
@LillaMusse Det låter som att du är nöjd med din häst. Det är det viktigaste. :love: Jag gav drygt 150.000:- för min och jag är säker på att det finns folk som både hade kunnat tänka sig att ge ännu mer, eller inget alls för min. Alla hästar tilltalar inte alla och det är så det är bara. :)
 
Har haft en De la Gardie x Krack C-häst själv som jag var spekulant på i över ett år innan hon kom till mig. Tyvärr drog det ut så på tiden pga. ett till synes oskyldigt sparksår som blev till en massiv infektion och okända sviter. Tyvärr vart hon aldrig sig själv efter, tog henne på prov ändå på öppet köp i två månader. Fick åka till akuten två gånger, sedan fick hon åka tillbaka till sin ägare. Talade med ägaren ett par år senare då vi möttes på tävling och fick då höra att de också försökt med henne men kommit fram till att något blivit knas så hon fick somna in.
Synd för den var verkligen min drömhäst, fasen att den skulle bli sparkad. Vi satt i bilen på väg för att provrida en gång till när det hände :(
 
Har haft en De la Gardie x Krack C-häst själv som jag var spekulant på i över ett år innan hon kom till mig. Tyvärr drog det ut så på tiden pga. ett till synes oskyldigt sparksår som blev till en massiv infektion och okända sviter. Tyvärr vart hon aldrig sig själv efter, tog henne på prov ändå på öppet köp i två månader. Fick åka till akuten två gånger, sedan fick hon åka tillbaka till sin ägare. Talade med ägaren ett par år senare då vi möttes på tävling och fick då höra att de också försökt med henne men kommit fram till att något blivit knas så hon fick somna in.
Synd för den var verkligen min drömhäst, fasen att den skulle bli sparkad. Vi satt i bilen på väg för att provrida en gång till när det hände :(
Men Gud vad synd:cry:
Min lille pojk gick i hingstflock men blev tack och lov inte sparkad.
Hoppas du hittar/har hittat din dröm häst och den håller sig ordentligt frisk:)
 
Jag hade gett någonstans mellan 25 och 35 000.
Stammen är okej, men den är väldigt liten och de flesta tycks ha växt klart i den åldern, plus minus ett par centimeter (ja det finns undantag men de är inte vanliga) dock inte sagt att den är sämre hopphäst för det. Kräver bara en mindre ryttare för att det ska bli harmoniskt.

De flesta treåringar är väldigt snälla under inridning och hantering, det är först när man börjar ställa krav i fyraårsåldern som buset kommer och då kan de vara allt från lite småbusiga till överjävliga så det säger inte så mycket om hästen i fråga när den bara är tre år gammal.

Min QE-avkomma var plättlätt att rida in, utbilda till 3-årstestet osv. (betalade 40000 för honom) Vintern då han fyllde fyra började han med sina rodeo-uppvisningar och jag flög av så många gånger att jag tappat räkningen under hela det året. Tro mig, jag hade inte fått en spänn för honom under denna period, för ingen spekulant hade hunnit sitta kvar tillräckligt länge för att bilda sig en uppfattning... :D
Men envis som synden så lyckades vi ta oss förbi detta.
Som 5-åring visade han mer intresse för dressyren än hoppningen så därför sålde jag honom till en dressyrryttare.
 
Alla kan gå 120 så det är inget konstigt.

Jag skulle inte köpt hästen pga stammen (morfadern hade jag gärna haft i en häst men inte pappan) men framförallt att han inte verkar ha haft en bra uppväxt med den näring han behöver. Det straffar sig senare. Hade jag varit tvungen att köpa den så max 20'.
 
Jag hade gett någonstans mellan 25 och 35 000.
Stammen är okej, men den är väldigt liten och de flesta tycks ha växt klart i den åldern, plus minus ett par centimeter (ja det finns undantag men de är inte vanliga) dock inte sagt att den är sämre hopphäst för det. Kräver bara en mindre ryttare för att det ska bli harmoniskt.

De flesta treåringar är väldigt snälla under inridning och hantering, det är först när man börjar ställa krav i fyraårsåldern som buset kommer och då kan de vara allt från lite småbusiga till överjävliga så det säger inte så mycket om hästen i fråga när den bara är tre år gammal.

Min QE-avkomma var plättlätt att rida in, utbilda till 3-årstestet osv. (betalade 40000 för honom) Vintern då han fyllde fyra började han med sina rodeo-uppvisningar och jag flög av så många gånger att jag tappat räkningen under hela det året. Tro mig, jag hade inte fått en spänn för honom under denna period, för ingen spekulant hade hunnit sitta kvar tillräckligt länge för att bilda sig en uppfattning... :D
Men envis som synden så lyckades vi ta oss förbi detta.
Som 5-åring visade han mer intresse för dressyren än hoppningen så därför sålde jag honom till en dressyrryttare.
Jag ha sett flera QE avkommor på kvalite och jäklar va dessa kunde hopa men krävde massor av sina ryttare för de var som gummibollar och fortsatte hoppa även utan hinder, jag har stått på läktarna medandan i halsen och varit väldigt nöjd med att inte ha den hingsten i stammen på mina unghästar som feg medelålders dressyrryttare, var för övrigt ut och red min 5 åring i halvstorm idag hur kol som hellst, har mamman, och även haft mormor, mormorsmor och dessa har nog vuxit minst 5 cm efter tre års ålder, Har även avlat på en hoppstam som tyvärr jag inte har kvar idag och dessa har även varit ganska okomlicerade att rida som fyra -fem åringar, nu har jag inte sett några avkommer efter De la Gardi men jag kom ihåg att han marknadesfördes äldigt bra när han var i Sverige
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 365
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 420
Senast: tanten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 243
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 820
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp