Vad skulle hända om alla blev vegetarianer/veganer?

Så du har ingen åsikt alltså? Ja att marknaden finns är väl inte en issue. Frågan är om det är etiskt riktigt, jag tycker inte det.

Jag har en åsikt men den nämnde jag inte i inlägget. Mitt inlägg var ett fakta-svar baserat på det inlägg jag citerade.

Historiskt sett så var det först när man började stalla upp djuren och kunde samla upp stallgödseln som man kunde få några skördar att tala om, så man skulle förmodligen kunna anta att användandet av handelsgödsel skulle öka markant om hela världens befolkning skulle bli veganer/vegetarianer. Detta skulle bli problematiskt i många länder där de som brukar jorden ofta lever i fattigdom och skulle ha svårt att finansiera gödsel.

Vårt landskap, så som vi känner det idag, skulle förmodligen också förändras rätt radikalt, då jag har svårt att se att många skulle vilja hålla djur endast för hävd av landskapet. Skulle man dessutom hålla djur endast för betande så uppkommer ju också frågan om vad man skall göra med djuren när de dör? Foder till våra sällskapsdjur som hund och katt?

Den svenska mjölkindustrin jobbar just nu hårt för att slopa beteskravet, för att öka profiten. Grisar i konventionell produktion går överhuvud taget inte alls ute. Det kräver mer odlingsareal för att föda upp djur till mat än att odla mat till människor.

Den svenska mjölkindustrin jobbar just nu hårt för att slopa beteskravet, för att öka profiten

När jag pratade med forskare i veckan sa de att de bara var en mycket liten andel som inte ville ha kvar betet. Vad får du dina uppgifter ifrån? :)
Och öka profiten javisst, från att behöva skjuta till pengar varje månad till att faktiskt gå runt på sitt företag. Att företag ska driva sig själva och inte behöva tillskott tror jag alla företagare vill.

Jag ställer mig också mycket frågande till @Reykurs uppgifter - visst finns de mjölkproducenter som vill slopa beteskravet men att "de jobbar hårt"?

Skulle man dessutom hålla djur endast för betande så uppkommer ju också frågan om vad man skall göra med djuren när de dör? Foder till våra sällskapsdjur som hund och katt?
Ja, det är vad jag tycker skulle vara rimligt. Det skulle vara en utmärkt lösning på att hund och katt till skillnad från människor inte klarar sig utan kött.

Som jag skulle vilja ha det så skulle dock väldigt schysst behandlade djur användas till (dyr!) mjölkproduktion, ull, öppethållande av marker, gödsel och till sist kattmat.

Det finns ju för övrigt redan idag (såvida det inte ändrats på sistone) EU-bidrag för att hålla marker öppna med betesdjur, så det skulle ju kunna fortsätta också.

Angående gödselfrågan är jag okunnig, men vi har ju också ett stort miljöproblem i övergödning. Skulle det inte vara rimligt att minska gödslingen en del för en hållbar miljö? Sedan finns det såklart länder som går på knäna ekonomiskt och som inte har den ökade arealen, men jag tycker inte att det borde vara ett problem i Sverige frånsett att maten skulle bli dyrare?

När jag pratade med forskare i veckan sa de att de bara var en mycket liten andel som inte ville ha kvar betet. Vad får du dina uppgifter ifrån? :)

Det var någon artikel i Jordbruksaktuellt förra veckan som handlade om mjölkbranchens framtid, och enligt den artikeln lät det som att ganska många tryckte på för att få till en förändring/slopa beteskravet helt. Jag har tyvärr slängt tidningen så jag kan inte ge något bättre referat, men här är från deras hemsida, inte samma artikel men skulle tro att det handlar om samma tillfälle: http://www.ja.se/?p=46743&m=3433&pt=105

@Martenix när vi tog upp det på skolan förra veckan, pluggar husdjursagronom på SLU, sa vår föreläsare att det handlade om kanske 10% och då främst de största gårdarna som hade intressen i det.
Och det får man väl förstå, att få ut ett par hundra djur på gräsbete och sen in två gånger per dag för mjölkning kräver mycket arbete.

@Martenix när vi tog upp det på skolan förra veckan, pluggar husdjursagronom på SLU, sa vår föreläsare att det handlade om kanske 10% och då främst de största gårdarna som hade intressen i det.
Och det får man väl förstå, att få ut ett par hundra djur på gräsbete och sen in två gånger per dag för mjölkning kräver mycket arbete.
Lösdrift och mjölkningsrobotar så att korna själva kan gå och bli mjölkade när det passar dem? Finns en större mjölkgård "hemma hos mig" som har det på det sättet, och vad jag kan förstå så fungerar det mycket bra. På vintern när det inte är något bete ute har korna bara tillgång till lösdriftshallen inne, och vid betesgång både lösdriftshallen och beteshagarna. Denna gård har ca 100 kor.

@Roheryn 100 st mjölkkor är inte en större mjölkgård, det är en liten. En större är minst 400 kor, upp emot 1000 st är det största.

Men jag skulle gärna se beteskrav :)

@Roheryn Kor har ingen drift eller instinkt för år bli mjölkade och det finns därför djur som stannar på betet trots att juvren nästan sprängs. Därför tar det extra tid att hämta sånna djur.
@VLMF Medelbesättningen är fortfarande långt under hundra djur ändå, även om de stora har över tusen :)

Plus att de mjölkas ca 4-6 ggr/dygn, iaf på den mjölkgård jag besökte just idag med 500 mjölkande kor och 300 sinkor/ungdjur/kalvar. Det är mycket att hämta hem från betet. Betet är inte alltid heller i direkt anslutning till gården om du har mycket kor och därmed mycket mark.

Lite inspirerad av en tråd på Förälder (som handlar om vegetarianbarn), började jag fundera över vad som skulle hända om hela jordens befolkning blev vegetarianer/veganer?

Det finns ju de som hävdar att världen skulle bli en bättre plats om vi inte åt kött eller andra animaliska produkter, är det sant tror ni?

Vad skulle hända med samhället, med kulturlandskapet, med industrin? Vad skulle hända med den mark som idag är betesmark? Omställningen i livsmedelsindustrin?

Skulle vi ha köttätande husdjur som hundar och katter? Skulle vi fortsätta föda upp får för att använda ullen? Skinn och läder, skulle vi använda det? Om inte, vad skulle vi ersätta det med?

Vad skulle hända - på gott och på ont - med naturen när "rovdjuret människan" försvann?

När jag började tänka så insåg jag att världen i alla händelser skulle bli en mycket annorlunda plats om vi alla blev veganer! Så - fritt fram för spekulationer i alla riktningar - vad skulle hända tror ni?

Tristare att laga festmat och äta på restaurang.

Vissa underbara smaker från animalier kommer aldrig vegetarianer att få uppleva. Som jag tycker är en signifikant del av meningen med livet.

Att minska mängden kött som produceras och konsumeras ser jag dock bara fördelar med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka