Vad skulle hända om alla blev vegetarianer/veganer?

Så är det en extremt liten del som inte fodras med odlat foder och går på någon form av odlad vall ja. (Viltproduktionen går inte att räkna in där, eftersom den inte styrs, eller åtminstone inte bör styras, av konsumtionssiffor.) Den stora förlusten i artrikedom är från ängsbeten, och det är en försvinnande liten del av Sveriges betesmark.

Totalt sett över året ja, det beror ju på att vi har vintrar i vårt land. Men de går på bete hela sommaren (det är lag på det) och det är de djuren som håller vårt landskap öppet.

@Sassy Fast frågan var ju inte om det odlas foder istället för mat utan vad som skulle hända om vi slutade äta kött och enbart åt vegetariskt och veganskt. De jordbruksdjur vi är vana att se idag skulle försvinna, även de vilda djuren skulle påverkas och vissa arter försvinna, grödor, fåglar, insekter, konstgödning istället för naturgödning, GMO, mer gifter, lägre skördar ...

.Man tar inte vara på tjurar, tuppar osv. Vad gör vi av dom? Enbart djurmat? Slänger bort överflödet? Grisar, låter vi dom dö ut? Om man fortsätter jaga för att hålla friska stammar, vad görs med viltköttet? Slängs? Lämnas i naturen till rovdjur?

Redan idag är det mycket djur som inte blir mat. Värphöns äts inte upp efter sina 60 levnadsveckor som värphöns. De mals ned till så kallat animalisk bioprodukt.

Det är ju ett konstigt dilemma som lämnar mycket åt fantasin, händer det över en natt eller successivt?
Tror ändå att det kommer finnas en viss nytta med att ha djur i någon form av produktion; mejeriprodukter, äggproduktion, djurmat, som hobby.
Av någon anledning så har jag svårt att tänka mig att alla jägare helt plötsligt skulle sluta jaga, utan att det istället skulle var mer accepterat att skjuta sin egen mat (men då är inte alla vegetarianer helt plötsligt :cautious:)
Ser före detta Rosa 304, vit med svarta fläckar framför mig, smyga runt inne i skogen i hopp om att undvika Herr Jansson -64 som gömmer sig i en buske. :nailbiting:

Nej, men hur har du tänkt hålla dem med foder om vi nu ska odla det vi själva äter? Menar du att vi ska använda mark till att odla foder till djur vi inte äter, istället för att odla mat till människor?

Tror du verkligen bönder skulle betala för att ha "oanvändbara" djur bara för att hålla marken öppen? Knappast att dom anser den kostnaden vara värd det.
Hästar ja, för dom kan man använda till nått.

Min kommentar var mest en reflektion över att hästar tycktes vara bortglömda på ett hästforum.;)

Diskussionen i sig är jag inte så intresserad av, eller rättare sagt; matfrågan intresserar mig stort, men inte diskuterad på så osakliga och orealistiska grunder. Matfrågan ligger i allas intresse men den här diskussionen kommer bara bli osaklig och polariserad, tyvärr.

Det finns ju de som hävdar att världen skulle bli en bättre plats om vi inte åt kött eller andra animaliska produkter, är det sant tror ni?
?

Har lite svårt att tänka mig att världen skulle bli vare sig bättre eller sämre, annorlunda ja, men det är en annan sak.

Vi skulle fortfarande ha kärnkraft, drogkarteller och mer eller mindre inbördeskrig i delar av Mexico. Vi skulle fortfarande ha samma dåliga och bra TV-program, bilköer och översvämningar. Stockholmarna skulle fortfarande köra i mittfilen och skodor för sakta.

Ja, så kan vi elda med dem sen! Etiskt och bra :)

Om man räknar bort den enväldiga monarkin i korea, så finns det i princip mat i alla världens länder så det räcker åt alla invånare i varje land. Att den inte räcker beror på hur man fördelar den.

Om man räknar bort den enväldiga monarkin i korea, så finns det i princip mat i alla världens länder så det räcker åt alla invånare i varje land. Att den inte räcker beror på hur man fördelar den.

Öh, ja vad hade det med mitt inlägg att göra??

Av någon anledning så har jag svårt att tänka mig att alla jägare helt plötsligt skulle sluta jaga, utan att det istället skulle var mer accepterat att skjuta sin egen mat (men då är inte alla vegetarianer helt plötsligt :cautious:)
.

Det finns inget som hindrar vegetarianer att skjuta vare sig djur eller människor.

Uppenbarligen finns en marknad för det redan idag.
Jag värderar inte huruvida det är bra eller inte. Om det var det du menade med ditt "Bra??".

Så du har ingen åsikt alltså? Ja att marknaden finns är väl inte en issue. Frågan är om det är etiskt riktigt, jag tycker inte det.

Ett litet tillägg är ju att mycket av näringen vi tillför marken kommer från gödsel från produktionsdjuren. Andelen konstgödsel borde då öka utan produktionsdjur, eller så minskar avkastningen per hektar.

Det går att försörja en människa på väldigt lite mark, runt hektaren om den är optimal på alla sätt. Dock krävs ofta någon form av djur, oftast höns för de minsta självförsörjarna.

Detta klipp tycker jag är intressant dock finns fisk med och är inte från Sverige men visar på annat tänkande än vi är vana vid.

1 MILLION pounds of Food on 3 acres. 10,000 fish 500 yards compost:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka