vad skall jag göra

vinkelina

Trådstartare
minus 25 grader nu i 3 dagar, annars har de varit runt minus 15 i snart två veckor....

jag med min astma vill inte klara av att rida, funkar kanske 10 min i skritt.
blir rädd att min häst snart får ett nervös sammanbrott :P hon brukar bli rastlös och börja bryta sig ut om hon inte motioneras... hur skall ja göra`?

Sv: vad skall jag göra

har du ingen vän/släkting som kan rida din häst åt dig? :)
hur funkar promenader för dig? longera?
mental träning för hästen, låta hästen tänka själv tricksträning, lösa problem, miljöträning?

Min bror som oxå har astma använder en luftvärmeväxlare i munnen när han går ut med hunden i kylan.

Sök på lungplus så kan du se hur den ser ut.

Frågan är bara om det är så klokt att rida med en sådan?

Har du provat några knep för att värma inandningsluften?

Lungpuls nämndes i tråden, men även något så enkelt som en scarf över munnen kan hjälpa lite. Åtminstone såpass att du kan rida lite mer.

Känner igen ångesten... kallt, halt på vägarna, o 2 unga hästar som behöver ut... Har själv problem med kylan pga sjukdom, jag brukar ha inställningen att 10 min. är bättre än inget !! Min unga haflinger klickertränar jag lite dåodå, det gör jag varsomhelst med han lös, i hagen elr stallgången tex. Men då har våra pållar ioförsej inte kommit på att ta sej ut, de går på lösdrift o det kanske gör att de kan sysselsätta sej lite mer på egen hand. Säg åt din vän att Jul lovet är över !!

Och så kanske det går att longera, iaf vissa dagar (Det blir ju mindre jobbigt för dig än att rida, så det kanske går bättre med atsman?)?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Utrustning Snart är vintern här 🙈 Jag letar vinterridstövlar som är varma och tål att göra annat i då jag inte byter mellan skötsel å ridning. Men...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka