Vad skall jag ge min häst?

E

emmajosefin

Jag har ganska nyligen fått en d-ponny och vi har gett honom Racing prix och havre, men han har börjat få småsmå 'knutar' över ryggen som vi misstänker att kommer från prixen. (Känner flera som har haft samma problem) Så nu har jag tagit bort prixen för att se om knutarna försvinner. Just nu får han bara havre och vitaminer och mineraler. Vi funderar på att ge honom musli. Men vad föreslår ni?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Vad skall jag ge min häst?

För att du ska veta vad som behövs, så är det enklaste sättet att börja med en analys av grovfodret. Om det är bra hö/ silage, så kanske du inte ens behöver tillsätta kraftfoder.

Det finns många trådar om hur man räknar foderstat.

*ingen kritik till ts utan en allmän fundering i ämnet*

Jag är bara så förundrad att så många direkt börjar fundera på fodret och dess innehåll när det uppstår knölar/knutor på hästens rygg. Varför är det så främmande för folk att det kan bero på att man lägger sadel på ryggen på dem?

*ingen kritik till ts utan en allmän fundering i ämnet*

Jag är bara så förundrad att så många direkt börjar fundera på fodret och dess innehåll när det uppstår knölar/knutor på hästens rygg. Varför är det så främmande för folk att det kan bero på att man lägger sadel på ryggen på dem?

Ja det var 'allmänt' känt när jag var yngre (iaf i bland det hästfolk jag höll mej omkring) att det var 'protein knölar' så fort hästen hade ngn knöl på kroppen (helst ryggen) :angel:

Nä, det är inget jag tror på, eller har funderat så mycket på heller för den delen. Och min häst är knölfri :p

Vill gärna höra andras åsikter i ämnet!

Proteinknölar är inte så vanligt som folk tycks tro.
Knölar på ryggen kommer ofta av smutsiga täcken o vojlockar, regnskållor är inte heller ovanligt.

Två av mina hästar och en kompis häst har fått massor med knölar som måste komma från knotten som härjar nu. Det är fullt i små små små kott som knappt syns men hästarna är fruktansvärt irriterade på dom.

delvis knapplån.

Förståss har vi kollat och funderat på andra möjligheter och vi vet inte vad det är. Och NEJ jag rider inte med smutsiga vojlockar och JA sadlarna passar, de är utprovade. För säkerhets skull ville vi ta bort prixen efterssom jag känner de som har haft samma 'problem' och det har försvunnit då de bytit foder.

Det går ju f*n inte att fråga om råd på bukefalos, folk bara kastar skit över en. Här vill man ha hjälp med foderstat inte påhopp om sadlar som inte passar och smutsiga vojlockar.

Se inlägg 2. Gällande att trådar spårar ur så är just detta ett diskussionsforum; och då får man finna sig i att alla inte har samma syn eller ens utgångspunkt för problemet. Det kan också vara nyttiga ögonöppnare likväl som röda skynken framför tjuren ... :cool: :angel:

Jag förstår, men det skulle vara trevligt om någon tråd någongång skulle kunna hålla sig till ämnet.

Men det ligger mycket i tolkningen. jag tycker inte det var smutskastning då folk omöjligen kan veta om du har smutsiga vojlockar eller inte. De ville bara få dig att fundera vidare på om knölarna uppkommit av en annan orsak.

Det kan ju faktiskt vara en reaktion på fodret men det kan också vara mycket annat som är orsaken. Prova du en annan sort om du misstänker att det kan lösa problemet.

Vet du hur mkt protein ditt hö inehåller? Det skulle ju kunna vara så att du har ett väldigt kraftigt hö just nu och att det blir för mycket protein kombinerat med det kraftfodret. Det kan också vara så att din häst reagerar lite på något ämne i fodret. Mycket hänger också ihop med magen, kanske är det lite obalans där? Kanske en bakteriekultur skulle kunna hjälpa eller helt enkelt mildare foder, vilket oftast innebär mer grovfoder och lite mindre kraftiga kraftfoder.

Sedan kanske hästen sätter lite vinterpäls nu och är lite känslig samtidigt som sadeln rör lite på sig om kroppen tillfälligt ser lite annorlunda ut efter sommaren. Kan vara så att det går över av sig själv om du undviker tryck på knutorna tills de försvunnit.

Har jag kastat skit över dig?
Jag har funderat på vad det kan ha varit som gav min hästar knölarna och ville delge dig vad jag hade komit fram till.
Funderade också på såkallade protein knölar först men det är inte det i mitt fall.
Ber om ursäkt ifall det var olämpligt.

Om du läser igenom svarena en gång till, så kanske du ser att Bölder/bulor på ryggen ÄVEN kan uppkomma av vojlockar. Dom behöver alls inte vara speciellt skitiga för att ge utslag. Så bölder kan uppkomma av mer än fodret.

Om du läser igenom svarena en gång till, så kanske du ser att Bölder/bulor på ryggen ÄVEN kan uppkomma av vojlockar. Dom behöver alls inte vara speciellt skitiga för att ge utslag. Så bölder kan uppkomma av mer än fodret.

Jamen jag vet! Men dethär var ju nu inte en tråd där jag ville ha reda på det. För det har inte kommit fram någonting nytt som jag inte vetat här.
Och sen är det mycket grovt tilltaget att kalla dem till bölder. De är nu mera som myggbett. (Men nej, det är inte myggbett.)

Altså. Jag vet att ''knutar'' på ryggen kan framkomma av vojlockar och sadlar o.s.v MEN jag känner flera som haft precis samma ''knutar'' och de prövade att ta bort prixen och då försvann knutarna. Därför vill jag också pröva ta bort prixen för säkerhets skull Detta betyder ju inte att jag tar för givet att det är prixen det är fel på, bara att jag vill se om det skulle kunna var det.
Det jag ville veta var vad ni tycker är bra att fodra med eller vad ni ger era hästar och liknande. Men det får vara, jag hör mig för på annat sätt.

Nej det har du inte, jag blev bara frustrerad då inte en enda kunde hålla sig till det jag egentligen ville veta.
Det borde väl jag ursäkta mig för

Men herregud...Ja kanske Prixen är bra, kanske den är dålig. Hur ska vi eller du kunna veta detta då du inte verkar veta varför den tillförs ? Hur har du egentligen knåpat i hop din foderstat som ? Har du bara chansat ? Knutor..och skit samma att jag skrev BÖLDER, KAN uppkomma av högt näringsvärde i fodret. Så, ännu en gång, vet du VARFÖR du ger de foder du ger ? Har du överskott på något ? Obalans ? Vad ? Ge mer information så kanske folk kan hjälpa dig utan att du flyger i taket.

ett foder är BRA om det passar i hop med ens grovfoder. Gör det inte det, så är det inget bra foder för den som har kasst grovfoder. Bra riktmärke eller hur ?

SOM SAGT! död åt tråden

Men herregud! Får man inte disskutera i det här forumet??
Jag tyckte det lät intressant och vill gärna höra med om varför knölarna uppkom, av den anledningen att jag vill lära mej mer. Även höra om andras erfarnheter.
Men det passade tydligen inte damen! Så vad var det du ville veta? Om musli är bra? Javisst är det bra! Men det beror ju naturligtvis vad för häst, vilket arbete och vad ni har för värden på grovfodret.
Och med din knappa information är det omöjligt att veta :mad:

Låt oss som gillar disskutera göra det utan att skälla vilt omkring dej

Visst kan knutorna vara foderrelaterade, men det måste ju inte givet handla om protein...

Proteinknölar kommer ju av en överkänslighet, kanske ett överskott av något. Ett snabbt foderbyte kan mycket väl resultera i knoppar, oavsett vilket foder det gäller.

Har ni nyligen börjat med fodret? Har ni vant in långsamt? Har ni provat med någon magstabiliserande produkt under invänjningen?

Ett överskott på protein handlar ju inte bara om ett isolerat fodermedel utan om totalfoderstaten, d v s summan av grovfoder och kraftfoder. Kanske passar inte havre och müsli till ert grovfoder helt enkelt?

knapp.

Konstit att när man vill ha massa inlägg dör tråden, när man inte vill ha är den plötsligt 'populär'.

Nåja. Diskutera vilt! :D

I'm out.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen.. Har tänkt att jag ska börja blanda lite...
2
Svar
21
· Visningar
1 421
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023