Vad skall jag använda för kraftfoder?

M

Microbe

Jag undrar lite kring kraftfoder & foder överhuvudtaget. :confused:

Jag har snart ett varmblod hemma, som är ca 157mkh. Jag skall träna och rida 6 dagar i veckan. Två till tre dagar i paddocken, då lätta nivåer med hoppning (ca 1 möjligtvis två gånger, då utbyte med dressyrpass) och dressyr ca 1 eller två dagar. Alltså En dag hopp, en dressyr, samt välja någon utav dom till antingen dressyr eller hopp. Lätta nivåer dock! Hästen är normalstorlek, varken tjock eller smal och har inte lätt för att "rasa" i vikt. Samt inte heller "lägga på sig".

H.J.Ä.L.P!

Sv: Vad skall jag använda för kraftfoder?

Börja med att analysera ditt grovfoder så är det lättare att komma vidare. Även att ge råd.:)

En foderstat baseras ju på hö eller ensilage (hösilage) , och kraftfoder ger man bara om hästens behov inte täcks av grovfodret.
Alltså är det bra att veta vad höet innehåller för att veta vad som behöver läggas till.

Annars får man chansa, och ge bara hö i början av hösten och sedan komplettera när eventuela brister syns under vintern. Eller så ger man hö och något kraftfoder och får antingen lägga till, byta eller ta bort kraftfoder. I båda fallen kan uppstå onödiga problem eller utgifter, antingen har man gett hästen brister eller så upptäcker man att kraftfodret man köpt (för kanske dyra pengar?) inte behövs...

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 796
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka