Vad ska vi öva på idag?

H

Hæst

Finns det fler här inne som kört fast lite i sin ridning och behöver lite pådriv?
Vi kan använda denna tråd...

Har ingen aning om vad jag och min häst ska öva på idag så nu ber jag er att bestämma så ska jag senare berätta hur det gick.
Den som svarar först är den som avgör vad det blir.
 
Sv: Vad ska vi öva på idag?

Lydnad och lösgjordhet!

Man kan faktiskt ägna ett helt pass åt det. ;)
 
Sv: Vad ska vi öva på idag?

Vilken rolig tråd! :D Jag behöver också lite hjälp med att komma på vad vi ska göra. Men idag så ska vi rida ut! :laugh:
 
Sv: Vad ska vi öva på idag?

Idag ska vi träna på (om jag orkar rida) att vara raka och hålla koll på den där vänsterbogen som gärna vill flyta både innåt och utåt!
 
Sv: Vad ska vi öva på idag?

Lydnad och lösgjordhet!

Man kan faktiskt ägna ett helt pass åt det. ;)

Nu hann jag inte läsa detta innan jag for till stallet men det var faktiskt just det vi gjorde och det gick mycket bra, till en början var hon spänd och farten gav jag upp med att försöka kontrollera då det bara leder till dragkamp men jag skulle banne mig få kontrollera vägarna iaf och efter ett tag slappnade hon av och blev lösgjord på eget intiativ och lyssnade på förhållningar.

"kl"
Tar gärna emot förslag på vad vi ska öva på i morgon, idag ska hon vila:)
 
Sv: Vad ska vi öva på idag?

Idag ska vi träna på (om jag orkar rida) att vara raka och hålla koll på den där vänsterbogen som gärna vill flyta både innåt och utåt!

Jag red, trots pisshumör från jobbet, tur att man har en häst som får en på bra humör oavsett hur det var innan:love:

Å han va fin igår! Lydig pigg(är han iofs alltid) på bra humör, jag var lugn och ganska stabil i mig själv(ngt jag måste öva på, tips motages tacksamt!)

Sen har jag ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med, hästen ifråga går superfint och är mjuk osv oftast, men emellanåt börjar han streta och dra i bettet för att sedan mjukna och bli fin igen! Hur ska vi komma ifrån detta?

Sen ett annat problem, jag har ridit på graman ibland, som igår, och då går han så mycket bättre, han är mer lydig lättare att jobba, han är helt enkelt mer koncentrerad. Jag har den aldrig spänd utan den bara finns där. Varför är det så, jag har inte ridit mycket på den, men har den på ibland just för att han blir mer koncentrerad. Funderade på att han den ibörjan för att sedan plocka av den. Jag vill ju inte ha den, men som en kompis sa -Koncetrerar han sig bättre så kan du ju ha den ibland nu till han stärker sig och orkar bära sig hela tiden, Vad tycker ni?
 
Sv: Vad ska vi öva på idag?

*KL*

Nu red inte jag igår, menjag tog med 4 åringen ner till ridbanan och släppte honom lös så han fick busa runt lite. Sen när han gjort av med energin så trava han fram till mig och så gjorde vi lite följa John övningar. Går jag framåt följer han med, svänger jag mot honom så svänger han från mig, svänger jag från honom så svänger han mot mig, backar jag så backar han osv :)

Rolig övning som variation från ridningen :) Alla har inte tillgång till ridbana eller ridhus när som helst. Men att ha grimma och långt grimskaft funkar också bra, bara att låtsas som man inte håller i nånting utan att hästen är lös.
 
Sv: Vad ska vi öva på idag?

Vilket bra tips!!

KL, mitt tips tillbaka blir att öva på att reglera takt och tempo (var och för sig). Ex. rida på 20 meters volt, rid långa långsamma steg, sedan rida långa snabba steg, korta snabba steg, korta långsamma steg, långa långsamma ..... Det är viktigt att kunna reglera så att man inte fastnar i bekväm-läget (som väl i 99,8% av fallen hästen har valt) där det bara maler på. Kittel pratade väl om det i sin clinic i kungsbacka med?
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Wille
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp