Vad ska vi hitta på efter valpkursen?

Lejonelle

Trådstartare
Ja, nu är det bara en gång kvar på valpkursen och det har varit jätteroligt att ha en ny pigg ung hund att arbeta med. Det var många år sen sist! Så nu undrar jag, vad ska vi hitta på efter valpkursen? Valpen är 8 månader, vallhundskorsning, trevlig och samarbetsvillig på alla sätt. Funderat lite på blodspår eller brukslydnad men vill gärna ha mycket tips. Jag tränar dagligen och gillar att gå kurs men är inte intresserad av tävling.

Sv: Vad ska vi hitta på efter valpkursen?

32 visningar och inte ett enda svar? :cry: Kom igen nu, jag vill ha tips! Rally-lydnad tex, kan det vara något för en unghund?

Som Rallylydnadsinstruktör vill jag slå ett slag för Rallyn. Du kan göra det till en lätt träningsform eller en tämligen svår tävlingsform, precis som du vill.

Ur berikningssynpunkt, om hunden själv får bestämma, så borde alla prova blodspår. Roligt, hunden får en huvudroll, stressiga hundar lugnar ner sig.

Som Rallylydnadsinstruktör vill jag slå ett slag för Rallyn. Du kan göra det till en lätt träningsform eller en tämligen svår tävlingsform, precis som du vill.

Ur berikningssynpunkt, om hunden själv får bestämma, så borde alla prova blodspår. Roligt, hunden får en huvudroll, stressiga hundar lugnar ner sig.

TACK :bow: Kan man börja med Rally innan hunden är ett år? Det verkar jätteroligt.

Blodspår har jag verkligen funderat på, men en sak är jag lite orolig för och det är om intresset för vikt och jakt ökar? För det vill jag inte.

Blodspår har jag verkligen funderat på, men en sak är jag lite orolig för och det är om intresset för vikt och jakt ökar? För det vill jag inte.

Nej, det ökar inte, iaf inte generellt. Blodspår är ju en kontrollerad form av sysselsättning utan själva jaktbiten - de ska ju inte förfölja något. Möjligtvis ökar lusten att spåra;)

Sen är det stor skillnad på ett spår du har lagt och ett riktigt blodspår från ett skadat djur för hunden. De vet garanterat efter ett tag att Du har lagt spåret och att det inte ligger ett dött djur i slutet;)

Tänker att det beror mycket på hur långt ni kommit med "allmänlydnaden". Vissa lär sig väldigt fort och för andra tar det mer tid..

Men ett förslag är ju att fortsätta på allmänlydnadskurs för att befästa och ytterligare utveckla den ni förmodligen redan påbörjat.

Annars kan ni prova någon brukskurs, viltspår (jätteroligt!), tävlingslydnad eller rally som redan föreslagits. Lite längre fram kanske agility?

Om Beauceronen i din hund överväger, så kan du göra PRECIS vad som helst :laugh: med honom! Han är säkert en fena på att spåra, har föremålsintresse och gillar att jobba. Jag skulle först och främst prova på nåt som jag själv tycker verkar kul, din hund kommer förmodligen att gilla samma saker som du gör! Prova på lite olika grejjer.
Viltspår är jätteroligt, han kan bli eftersökshund om du själv tycker det lockar!
Eftersom han är Blandras blir det knepigt att komma med i Brukshundsklubbens spårkurser, men kontakta dem gärna och hör dig för!
Lycka till! Och sätt omedelbart in ett foto på honom!!!

Viltspår är jätteroligt, han kan bli eftersökshund om du själv tycker det lockar!
Eftersom han är Blandras blir det knepigt att komma med i Brukshundsklubbens spårkurser, men kontakta dem gärna och hör dig för!
Lycka till! Och sätt omedelbart in ett foto på honom!!!
(min fetstil)

Jag fick lära mig spåra av några entusiastiska jägare häromkring, dit vill jag minnas att alla var välkomna - jakthund eller inte. Kanske finns det något liknande där du bor? :)

(min fetstil)

Jag fick lära mig spåra av några entusiastiska jägare häromkring, dit vill jag minnas att alla var välkomna - jakthund eller inte. Kanske finns det något liknande där du bor? :)

Jomenvisst, på Viltspårkurserna är alla hundar välkomna! :laugh: Vad jag syftade på var Brukshundsklubben, där jag tror man ska han en renrasig hund av Bruksras för att vara med på Apellen (med spårinriktning eller vilket man vill).

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 771
Senast: Pilot
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 138
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka